Romfartsorganisasjonen NASA har fanget Phaethon på radar.
Romfartsorganisasjonen NASA har fanget Phaethon på radar. Foto: NASA

Phaethon

Et underlig, blått objekt forbløffer astronomer

Astronomer klarer ikke å bli enige om hva det bisarre objektet som farter rundt i solsystemet egentlig er.

Publisert Oppdatert

Objektet har fått navnet Phaethon, men hva er det egentlig? Og hvorfor er det blått? Kometer er tross alt røde, mens asteroider er røde eller lys grå.

Disse spørsmålene har forvirret forskere i flere tiår. Da de først oppdaget Phaethon i 1983 antok de at den var en død, utbrent komet.

– Men kometer er vanligvis røde, ikke blå. Så selv om Phaethons svært eksentriske bane roper «død komet», så er det vanskelig å si hvorvidt den er mer som en asteroide eller mer som en død komet, sier Teddy Kareta ved Universitetet i Arizone i en uttalelse.

NASA medgir at objektet er vanskelig å kategorisere. Astronomer holder muligheten åpen for at det kan tilhøre en helt ny kategori av himmellegemer, som blir kalt «steinkomet» («rock comet» på engelsk). Dette objektet oppfører seg som en blanding av en komet og en asteroide.

Phaethon har en merkelig bane rundt sola. Illustrasjon: NASA JPL

På den ene siden er Phaethons svært avlange bane rundt sola lik en komet, men på den andre siden får ikke steinen en hale når den passerer sola, slik kometer pleier.

Phaethon står bak meteorsvermen geminidene, som viser seg fra jorda hvert år i tidsrommet 12. – 14. desember. Dersom Phaethon faktisk er en asteroide, så er geminidene den eneste meteorsvermen som ikke er forårsaket av en komet.

Én teori astronomer har, er at objektet tidligere var en del av asteroiden Pallus, men Kareta er skeptisk. Phaethon har nemlig en jevn blåfarge over hele overflaten sin, som tyder på at den er blitt jevnt «brent» av solas varme – ikke bare på en side.

En annen mulighet er at steinen tidligere var en komet, men som av en eller annen grunn ble til en asteroide.

Astronomer ved Universitetet i Arizona illustrerer Phaethon på denne måten
Astronomer ved Universitetet i Arizona illustrerer Phaethon på denne måten Foto: Teddy Kareta, University of Arizona

Kometer og asteroider er ikke så veldig ulike. En komet inneholder imidlertid ofte mer is, metan og ammoniakk, og kan som regel ses som «en liten diffus tåkeflekk på himmelen», ifølge Store norske leksikon. Kometer har i tillegg en karakteristisk, lysende «hale» av partikler og er omgitt av et skyaktig stoff, som kalles komaen.

Vi vil trolig få vite langt mer om det mystiske objektet om få år. I 2022 har nemlig den japanske romfartsetaten JAXA planlagt å reise til Phaethon.

Side3 Bildeshout

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.