<b>BENNU</b>: Romfartsorganisasjonen NASA har nådd fram til asteroiden Bennu, en kjempestein på 78 millioner tonn som farer gjennom rommet i en hastighet på 100.000 km/t.
BENNU: Romfartsorganisasjonen NASA har nådd fram til asteroiden Bennu, en kjempestein på 78 millioner tonn som farer gjennom rommet i en hastighet på 100.000 km/t. Foto: NASA

OSIRIS REX PÅ BENNU

NASA holdt tett i én måned før de fortalte om oppdagelsen på Bennu

Da de første målingene fra asteroiden Bennu nådde jorden, trodde NASA først det måtte være noe feil.

Publisert Oppdatert

Mandag 10. desember kunngjorde romfartsorganisasjonen NASA at romsonden OSIRIS-REx hadde tilbakelagt to milliarder kilometer og nådd fram til asteroiden Bennu.

Men den største nyheten var en enestående oppdagelse: Asteroiden inneholder vann.

Astronomene mener Bennu er relativt uberørt og kan gi mye informasjon om hvordan forholdene var da solsystemet vårt oppsto. Hovedoppdraget til OSIRIS er å returnere til jorden med prøver fra romsteinen.

Romsonden var framme ved målet den 3. desember 2018, to år etter at den forlot jorden. Allerede i begynnelsen av november visste NASA at Bennu inneholdt vann, men valgte å holde tilbake informasjonen.

Asteroiden 101955 Bennu

Bennu er en asteroide med en diameter på 492 meter og en masse på 78 millioner tonn.

Asteroiden forflytter seg gjennom rommet i en hastighet på 28.000 m/s. Det er rett over 100.000 km/t. Den roterer relativt sakte rundt sin egen akse: Cirka én runde hver 4. time.

Bennu ble oppdaget 11. september 1999, og krysser faktisk jordens bane. Det er beregnet at den kan komme til å passere nærmere jorden enn månen er i år 2135 - og enda nærmere i 2175.

Det er ikke sannsynlig at den vil treffe jorden, men våre etterkommere kan likevel komme til å få bruk for dataene som hentes inn fra overflaten av romsonden OSIRIS REx.

Trodde dataene var feil

Ettersom OSIRIS nærmet seg Bennu begynte sensorene å sende tilbake informasjon som så overveldende antydet spor av vann at forskerne trodde det måtte være feil.

- Til å begynne med tenkte vi "Å, nei, vi har rotet det til med instrumentene. Det er noe der som ikke er ekte", forteller Amy Simon til nettsiden Inverse.

Hun er en av NASA-forskerne knyttet til prosjektet.

- Det tok en stund før vi overbeviste oss selv om vannet faktisk var der. Da det andre spektrometeret bekreftet det, var det spikeren i kista [for tvilen]. Det er der, og det er overalt, sier Simon til nettsiden.

Det er ikke snakk om flytende vann, men spor av vann skjult i leiren på asteroiden. NASA har funnet spor av vann på alle sidene av kjempesteinen og tror at Bennu en gang i tiden kan ha brutt løs fra en større asteroide med flytende vann.

Kan gi svar på jordens vanngåte

Om dette stemmer for Bennu, er det rimelig å anta at det samme kan ha skjedd andre steder i solsystemet - som igjen indikerer at det kan ha eksistert væske i solsystemet da det var ungt.

Jorden er et lukket system, og forskere har ikke klart å gi et endelig svar på hvor vannet på kloden kommer fra.

Den ledende teorien er at vannet på jorden har kommet utenfra.

- Vi snakker om at meteoritter, asteroider og kometer kan ha vært byggematerialer for jorden. Og hvis vi finner at disse materialene var ganske vanlige tidlig i solsystemet, så, ja, da er det høy sannsynlighet for at de gjorde det, sier Amy Simon.

Dilemma

Det er fremdeles lenge til prøvene fra Bennu kan returneres til jorden.

Siden OSIRIS REx nådde fram til asteroiden, har den lett etter et sted å lande. Dilemmaet for NASA er at de vitenskapelig mest interessante stedene å lande ikke nødvendigvis er de tryggeste.

NASA har håp om de skal finne et ideelt sted slik at romsonden både kan lande trygt, samle interessante prøver og komme seg velberget tilbake til jorden.

OSIRIS-REx

OSIRIS-REx står for Origins Spectral Interpretation Resource Identification Security Regolith Explorer.

Romsonden ble skutt opp fra jorden 9. september 2016, og nådde fram til asteroiden 101955 Bennu den 3. desember 2018.

Hovedmålet til OSIRIS-REx er å samle inn prøver fra asteroiden og returnere til jorden med dem for analyse.

Side3 Bildeshout

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.