Nederland har allerede fått sitt første F-35-fly. Nå har Norge også blitt eier av et.
Nederland har allerede fått sitt første F-35-fly. Nå har Norge også blitt eier av et.

F-35

Norge har fått sitt første F-35 - men det er ikke ferdig

- Alle fly som leveres før 2019 produseres uferdig.

Publisert

På en liten seremoni i Texas har Norge nå fått overlevert det første jagerflyet av typen F-35 som etter hvert skal erstatte dagens F16-fly.

Overfor NRK sier sjefen for F35-programmet i Lockheed Martin, Lorraine Martin at problemene til flyet nå er løst:

- Vi har ordnet opp i problemene nå, og siden 2012 har produksjonen vår gått helt etter planen.

Les også: Fiendens verste mareritt

Ikke endelig versjon av flyene

Men de 22 første flyene som Norge vil få overlevert før 2019 vil likevel ikke være helt ferdige med det første.

Foreløpig ligger det an til at en såkalt IOC-milepæl (Intitial Operating Capability), en sertifisering for når flyet vil kunne være delvis operativt, vil foreligge mot slutten av året.

F-35

  • Enseters multirolle kampfly.
  • Produsert av Lockheed Martin i Fort Worth i Texas, USA.
  • Fløy for første gang i 2006.
  • Vekt: 13,3 tonn (tom) 31 tonn (maks)
  • Motor: Pratt & Whitney F135.
    Motorens skyvekraft
    : 40000 pund.
  • Drivstoffkapasitet: 8,3 tonn.
  • Rekkevidde: 2200 km (tilsvarende avstanden fra Oslo til sydspissen av Italia).
  • Våpenlast: opp til 10 ulike missiler og presisjonsstyrte bomber, hvorav 4 inne i flyet i egne våpenrom, totalvekt over 8 tonn.

Kilde: regjeringen.no

Og utviklingssjef Lt. General Christopher C. Bogdan for F-35 fortalte nylig under en paneldebatt på Air Force Association's Air & Space Conference at en god del arbeid gjenstår med flyet etter det også.

Den endelige konfigurasjonen av F-35A vil ikke stå klar før i 2019, påpekte han.

- Det betyr at ingen av flyene som leveres frem til det vil være utstyrt med den endelige maskin- og programvarekonfigurasjonen, sa han ifølge Ars Technica.

I praksis betyr det at flyene som leveres må få ettermontert utstyr og programvare som i dag ikke er ferdig.

Les også: Videoen av kampflyet det amerikanske luftforsvaret ikke vil at du skal se

- Uferdigheten gjør kritikken urettferdig

Men det er nettopp denne uferdigheten som stabssjef Mark Welsh i det amerikanske luftforsvaret mener mange kritikere av flyet ikke har tatt inn over seg når flyet kritiseres.

Det har vært høylytt kritikk over at dagens utgave ble flydd i senk i en nærkamp med F-16. Årsaken til at det har blitt utkonkurrert av flyet det skal erstatte, hevdes hevdes å være fordi en har inngått for mange kompromisser for å gjøre flyet til å kunne dekke flere behov som multirolle-fly.

- Når F-35s sensorer og våpen er helt klare, så vil pilotene ha tid til å komme seg inn i en god posisjon og angripe fienden på avstand lenge før de kan komme nær nok til å angripe. Flyene vi tester nå er ikke ment å kunne gjøre alt ennå, og vi vil ikke engang ha full tilgang til alle egenskaper før i 2021, sa Welsh på konferansen.

F-35 kommer i tre versjoner, der Norge har kjøpt "Air Force"-varianten F-35A. Under kan du se testingen av VTOL-funksjonaliteten (Vertical Take-Off and Landing) til F-35B. Saken fortsetter etter videoen.

Screen9na04

Les også: Norsk kampflybase beskrives som sårbar

- Oppdrag som ville vært selvmord i F-16, vil være et skuldertrekk med F-35

Oberstløytnant i Kampflyprogrammet og tidligere F-16-flyger Sigurd Fongen, har tidligere sagt dette til Side3 om kritikken av F-35:

- F16-ingeniøren Pierre Sprey mener at de forskjellige typene av flyet gjør hver av modellene dårligere fordi flyet må tilpasses for mange hensyn. Hvilke krav har Norge til F-35, er det noen av disse kravene som ikke blir innfridd?

En trio av F-35 ute på testflyvning.
En trio av F-35 ute på testflyvning. Foto: Darin Russell

- Nei, F-35 fyller alle de norske operative kravene. Sprey og mange andre kritikere henger fast i en virkelighet der ulike oppdrag må løses av forskjellige svært spesialiserte fly. Det vi derimot har sett de siste tiårene er at introduksjonen av nye sensorer, systemer og våpen gjør det mulig for samme fly å løse flere typer oppdrag. Det er bare å se på norske F-16, som i dag kan løse langt flere oppdrag enn når vi fikk dem for over 30 år siden, og det finnes i dag knapt noen fly i produksjon som rendyrkes til én enkelt rolle slik Sprey mener man bør gjøre, sa Fongen.

Les også: Her "kriger" vi med svenskene

- Sprey hevder også at små vinger og stor flykropp gjør F-35 «fabelaktig dårlig til å manøvrere», bruker for mye drivstoff og at det vil tape i dog fights med eldre fly som MiG 22 eller franske Mirage. Er det hold i disse påstandene?

- Nei, det er det ikke. For det første vil F-35 med våpen kunne manøvrere like godt som, og i de fleste tilfeller bedre enn dagens F-16, så F-35 har faktisk svært gode manøvreringsegenskaper sammenlignet med tilsvarende fly. I tillegg er det ikke lenger slik at det er kun er manøvreringsegenskaper som avgjør – det er situasjonsforståelsen i kombinasjon med bedre våpen som vinner fighten. Det vil si at det er den som har best informasjon om hva som skjer og hvor truslene er vil kunne avgjøre hvordan kampen utkjempes. Kombinert med våpen som kan leveres på stor avstand med høy presisjon vil F-35 være et formidabelt verktøy for de oppdragene flyet er ment å løse. Som en kollega av meg sier, oppdrag som ville vært selvmord i F-16, vil være et skuldertrekk med F-35.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.