LANGSIKTIG PLAN: Etter planen skal romsonde Psyche nå fram til asteroiden med samme navn i 2030. Her skal den samle data om asteroiden, som består mest av jern og nikkel. Målet er å finne ut mer om hvordan planeter skapes. Foto: P. Rubin / SSL / ASU (NASA / JPL-Caltech)

Psyche

NASA skal utforske en asteroide verdt en million milliarder kroner

Det er 100.000.000.000.000.000.000 kroner, det.

Publisert

Nei, det er ikke en tastefeil. En svipptur innom ordboken kan fortelle at en billiard er det samme som tusen billioner, eller en million milliarder om du vil være vrang.

Det er mye ...

Og som overskriften sier er NASA etter sigende altså i ferd med å planlegge utforskning av en asteroide med estimert verdi på 10.000 billiarder dollar, eller rundt 100.000 billiarder kroner.

Les også: Planeten som er funnet ved vår aller nærmeste nabostjerne, kan ha store hav på overflaten

Vi kan skimte det økonomiske motivet, men hva er det som gjør at noen kan sette en slik hakkandes prislapp på et kaldt objekt i det ytre rom?

Bak det mystiske navnet 16 Psyche skjuler det seg nemlig en asteroide av nesten rent metall. Det er faktisk en del gull tilstede på asteroiden, men mesteparten består av en blanding av nikkel og jern.

Asteroiden 16 Psyche har vært godt kjent i lang tid – første gang oppdaget av astronomen Annibale de Gasparis i 1852, som oppkalte den etter den greske mytologiske skikkelsen Psyke.

Les også: SpaceX vil etablere sivilisasjon på Mars – her er det vanvittige romskipet som skal ta oss dit

Foto: P. Rubin / SSL / ASU (NASA / JPL-Caltech)

16 Psyche befinner seg i kategorien hovedbelteasteroider og er en skikkelig slugger, med sin diameter på drøye 253 kilometer.

En metallklump på flere hundre kilometer i diameter vil selvfølgelig kunne prissettes teoretisk, selv om det antakelig ville ha blitt sett på som en form for dumping å plutselig slenge verdier tilsvarende kvadrillioner av kroner ut på råvaremarkedet.

NASA har derimot andre motiver enn eksotisk gruvedrift. De ønsker å undersøke 16 Psyche fordi de tror at hele metall-klumpen faktisk kan være restene av kjernen til en såkalt protoplanet, altså en planet i sin tidligste fase.

Teorien er at 16 Psyche en gang var en planet på størrelse med Mars, men at ekstreme kollisjoner med andre himmellegemer blottla kjernen og ødela resten av planeten.

Foto: P. Rubin / SSL / ASU (NASA / JPL-Caltech)