MYSTISK: En serie like store mørke flekker er oppdaget langs ekvator av dvergplaneten Pluto. Avstanden mellom flekkene er også lik. Foto: New Horizons (NASA)

Pluto

NASA har oppdaget mystiske flekker på Pluto

Like store og med lik avstand. - Det er en skikkelig gåte, sier NASA.

Publisert

Romsonden New Horizons, som forlot jorden for ni år siden, nærmer seg nå dvergplaneten Pluto i en hastighet på 50.000 kilometer i timen.

Rundt klokken 14.00 norsk tid den 14. juli vil den være på sitt nærmeste punkt fra den ytterste - og mystiske - planeten i solsystemet vårt.

Bildene romsonden sender hjem til NASA begynner å bli detaljerte nok til å skille ut detaljer, og de siste bildene forbløffer forskerne:

Langs ekvator viser bildene en serie mørke flekker som ikke bare er like store, de er også plassert med lik avstand fra hverandre.

Hver flekk har en diameter på rundt 480 kilometer, omtrent avstanden fra Oslo til Trondheim.

Aldri sett liknende

"Forskere har til gode å se noe liknende. Tilstedeværelsen pirrer hele forskerteamet til New Horizons på grunn av flekkenes forbløffende konsistente størrelse og avstand", skriver NASA på sine offisielle hjemmesider.

Det er en skikkelig gåte, vi aner ikke hva flekkene er.

Forskerne har foreløpig ingen idé om hva flekkene på Pluto er, men håper å få vite mer ganske snart. De er heller ikke sikre på om det er strukturer på overflaten, eller om bildene viser noe i atmosfæren.

"Flekkenes opprinnelse er et mysterium akkurat nå, men svaret kan bli avslørt etter hvert som romsonden nærmer seg den mystiske dvergplaneten", skriver NASA.

- Det er en skikkelig gåte, vi aner ikke hva flekkene er, og vi kan nesten ikke vente med å finne det ut, sier prosjektleder for New Horizon, Alan Stern ved Southwest forskningsinstitutt.

Et annet spørsmål forskerne håper romsonden New Horizon kan gi svar på, er om Pluto har skyer. Denne konsepttegningen illustrerer dvergplaneten med skyformasjoner. Foto: JHUAPL (NASA)

- Et annet mysterium er den dramatiske forskjellen i farge og utseende på Pluto i forhold til den mye mørkere og gråere månen Charon, sier Alan Stern.

Vil ta detaljerte bilder

New Horizons får ikke lang tid til å gi forskerne svar. På det nærmeste er sonden 12.500 kilometer over planeten, men her vil den bare være i noen minutter. Avstanden er nær nok til å gi detaljer med en oppløsning på bedre enn 100 meter.

Romsonden skal også gi forskerne svar på spørsmål om Charon, Plutos største av fire måner.

Hvor New Horizons skal ta veien etter å ha passert Pluto, er foreløpig usikkert. New Horizons er også den første romsonden hvor offentligheten kan være med på å påvirke hvor sonden skal dra. Det som imidlertid er sikkert, er at blir et av objektene i Kuiperbeltet, det massive beltet av mindre romobjekter som ligger rett utenfor solsystemet vårt.

I tillegg til Pluto inneholder Kuiperbeltet minst to andre dvergplaneter, Haumea og Makemake.

DVERGPLANET: Plutos volum er rundt 0,6 prosent av jordens.

Pluto

Pluto er den niende planeten fra solen i solsystemet vårt. Plutos bane rundt solen danner en ellipse som sørger for at planetens avstand til solen varierer mellom 4,4 og 7,4 milliarder kilometer.

Dvergplaneten er relativt liten, omtrent en sjettedel av massen til jordens måne, og en tredjedel av volumet. Pluto ble oppdaget av Clyde William Tombaugh ved Lowell-observatoriet i 1930. Siden 2006 er den regnet som en dvergplanet.

Kilder: NASA,Wikipedia.

Side3 Bildeshout

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.