<b>DØDSKODE: </b>Gjennom millioner av år har kroppen utviklet et forsvar mot celler som blir syke. Forskere skal ha funnet den eksakte koden i genmaterialet vårt som aktiverer mekanismen som dreper syke celler. Nå håper de å kunne fremstille syntetiske molekyler som angriper kreftceller enda mer effektivt - og uten bruk av cellegift. Bildet er en illustrasjon.
DØDSKODE: Gjennom millioner av år har kroppen utviklet et forsvar mot celler som blir syke. Forskere skal ha funnet den eksakte koden i genmaterialet vårt som aktiverer mekanismen som dreper syke celler. Nå håper de å kunne fremstille syntetiske molekyler som angriper kreftceller enda mer effektivt - og uten bruk av cellegift. Bildet er en illustrasjon. Foto: Colourbox

Kreftforskning

Forskere skal ha funnet dødskode som kan utslette kreftceller

Forskere skal ha funnet en sekvens i menneskets genmateriale, antagelig utviklet gjennom millioner av år, som effektivt dreper kreftceller. En eventuell behandlingsform er imidlertid svært langt unna.

Publisert Oppdatert

Forskere ved Northwestern University har oppdaget at hver eneste celle i menneskekroppen skjuler en «dødskode» som kan få cellen til å selvutslette dersom den utvikler seg til en kreftcelle, skriver universitet i en pressemelding.

Nå håper forskerne at gjennombruddet kan skape en helt ny behandlingsform for å bekjempe den dødelige sykdommen.

Oppdagelsen bygger på to studier.

Fant kroppens forsvarsmekanisme

Den første ideen til forskerne var om de kunne finne spor av hva slags forsvar kroppen hadde utviklet mot kreft millioner av år tilbake, før immunforsvaret ble utviklet.

De fant at menneskegenene skjuler en biologisk kode som aktiverer en spesiell type RNA-molekyler (se faktaboks). Disse molekylene, som kalles siRNA, er svært effektive kreftbekjempere. De blir blant annet aktivert av cellegift.

DNA og RNA er bygget opp av biokjemiske forbindelser kalt nukleotider. Forskerne visste at det var en spesiell sekvens på seks nukleotider som tok livet av de syke cellene, men ikke hvilken kombinasjon som utløste selvutslettelsen.

Det finnes 4096 kombinasjoner, og forskerne satt ganske enkelt i gang med å teste hver av dem til de fant den mest effektive dødskoden.

RNA og DNA

RNA (ribonukleinsyre) er molekyler satt sammen av fire ribonukleinsyrer. RNA er en kopi av DNA som brukes til å lage proteiner av aminosyrer etter DNA-ets oppskrift.

MikroRNA (miRNA) er en klasse RNA-molekyler som nedregulerer andre geners funksjon ved ulike mekanismer.

siRNA forstyrrer prosessen hvor informasjonen i et gens DNA-sekvens overføres til cellens strukturer og funksjoner.

Kilder: Store norske leksikon, Wikipedia

Og ganske riktig, forskerne fant at det er de samme seks nukleotidene som er aktive i mikro-RNA-molekyler kroppen selv slipper løs på kreftceller.

- Umulig å overleve

I den andre studien dykket forskerne mye dypere ned i materien for enda bedre å forstå de naturlige mekanismene kroppen setter i gang for å bekjempe kreft.

Forsker Marcus Peter ved Northwestern forklarer at cellene ikke kan utvikle et forsvar mot denne dødskoden.

- Det er som å begå selvmord ved å stikke seg med kniv, skyte seg og hoppe ut fra en bygning samtidig. Det er umulig å overleve, sier Peter i en kommentar.

<b>FORSKER: </b>Marcus Ernst Peter er professor i medisin, biokjemi og molekylær genetikk.
FORSKER: Marcus Ernst Peter er professor i medisin, biokjemi og molekylær genetikk. Foto: Northwestern University

Konsekvensene av forskningen er potensielt massive, men vi er fremdeles langt unna å kunne teste en behandlingsform på mennesker.

Neste skritt blir å fremstille syntetisk mikroRNA som i beste fall kan være mer effektiv mot kreft enn naturlige molekyler.

- Nå som vi kjenner dødskoden kan vi aktivere mekanismen direkte i cellen uten å bruke cellegift og uten å tulle med genmaterialet (som er en bieffekt av cellegift), sier Peter.

Forskningsartikler på de to studiene er publisert i eLife og Nature Communications.

Langt unna en behandlingsform

Biolog Kirk A. Janowiak kommenterer forskningen på kunnskapsforumet Quora og understreker at enhver form for behandling basert på disse resultatene er svært langt unna.

- Det er optimisme å spore i forskningsrapportene, men de antyder samtidig at vi har en lang vei å gå.

En av hindrene, skriver Janowiak, er at det ikke bare er kreftceller som blir påvirket av denne dødskoden. En potensiell behandling må derfor være uhyre treffsikker, ellers er det fare for at den kan være mer skadelig enn cellegift.

- Dette er en av årsakene til at medisinsk forskning tar så lang tid. Vi må sjekke alle mulige utfall før vi kan prøve en ny behandlingsform. I motsatt fall er det sannsynlig at vi gjør like mye eller mer skade som det vi forsøker å hindre, skriver biologen.

Kilder: Northwestern Univeristy, Medical News Today, Wikipedia.

Side3 Bildeshout

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.