Foto: (Pixabay)

Helse

- Kronisk utmattelsessyndrom skyldes magen — ikke hodet

Leger tror de har funnet årsaken til ME.

Publisert

Se for deg at selv den minste oppgave tar absolutt all energi ut av deg. En tur til kjøleskapet gjør at du må gå og legge deg nedpå i flere timer. En kort samtale gjør at du trenger å sove. Slik kan hverdagen fortone seg for mennesker som lider av kronisk utmattelsessyndrom

Sykdommen blir av og til referert til som CFS etter den engelske tittelen chronic fatigue syndrome, post-viralt utmattelsessyndrom eller ME, kort for myalgisk encefalitt.

Les også:  Dette skjer når du får en melodi på hjernen

Forskere over hele verden har prøvd å finne ut hva det egentlig er som feiler denne gruppen pasienter, men så langt har man ikke klart å sette fingeren på en definitiv årsak.

Nå har imidlertid leger ved Cornell University funnet biologiske markører for denne sykdomstilstanden på et uventet sted — i magen.

Nærmere bestemt i tarmens bakterieflora.

For en knapp uke siden publiserte forskerne fra Cornell en studie i det vitenskapelige tidsskriftet Microbiome hvor de forteller hvordan de korrekt diagnostiserte ME/kronisk utmattelsessyndrom i hele 83 % av pasientene.