<b><SPAN CLASS=BOLD>SIKKER:</b></span> F-16 hadde dårlig ulykkesstatistikk på 1980-tallet. Siden 1989 har ingen omkommet i en F-16 selv om flyet har deltatt i tre væpnede konflikter.
SIKKER: F-16 hadde dårlig ulykkesstatistikk på 1980-tallet. Siden 1989 har ingen omkommet i en F-16 selv om flyet har deltatt i tre væpnede konflikter. Foto: Morten Hanche/Luftforsvaret

Norske jagerfly ble kalt "enke-produsenter"

Slik stanset dødsrekken

Fra å være et høyrisikoyrke med nesten like høye tapstall som i krig, har det blitt tryggere å være jagerpilot enn bussjåfør, statistisk sett.

Publisert Oppdatert

Luftforsvaret har mistet nesten like mange flygere i fred som i krigstid. Under krigsårene 1940–45 omkom 334 norske flygere, mens 268 flygere og besetningsmedlemmer har omkommet i fredstid. Spesielt på 1950-tallet var dødstallene uhyggelig høye.

Hadde tapsrekken fortsatt, ville hele den norske flåten av F-16 havarert i løpet av tre år. I stedet har yrket jagerpilot gått fra å være en risikosport til å bli tryggere enn å være bonde eller bussjåfør. Ikke siden 1989 har en norsk jagerflyger omkommet på jobb.

For å lese denne artikkelen må du ha et abonnement på SIDE3+
Klikk her for 30 dager gratis tilgang
Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her

Som abonnent på SIDE3+ får du

  • Premium dybdeartikler og dokumentarer fra Vi Menn, Villmarksliv, Jakt og Alt om Fiske
  • Grundige og unike tester
  • Eksklusive bildereportasjer
  • 20% rabatt* på Fjellsport.no
  • * rabatten gjelder ikke tilbudsprodukter, Norrøna, elektronikk, kart, fiskeutstyr, ernæring, pakkepris, automatisk priset og outlet.
Disse artiklene får du på SIDE3+ akkurat nå