<b>ET ØYEBLIKK FØR KRASJEN: </b>De to i jagerflyet rakk å skyte seg ut. Deres skjebne skulle bli svært ulik.
ET ØYEBLIKK FØR KRASJEN: De to i jagerflyet rakk å skyte seg ut. Deres skjebne skulle bli svært ulik. Foto: Illustrasjon: Steen Redder

MIRAKELET OG TRAGEDIEN

Traff vannet i 400 km/t uten fallskjerm

Ingen skal overleve utskyting fra en F-16 i 950 km/t i 60 meters høyde uten fallskjerm. Men det gjorde den norske jagerpiloten.

Publisert Oppdatert

Ulykken skjedde på en onsdag i midten av juni 1985. Midt under storøvelsen på Banak flystasjon der F-16 kampflyene fra 332-skvadronen på Rygge gjennomførte angrepstrening med skarpe våpen.

Det toseters jagerflyet som ledet formasjonen på tre fly, kom i lav høyde fra øst på kurs tvers av rullebanen. Flyet trakk opp og gjennomførte et simulert bakkeangrep. Fra kontrolltårnet hadde betjeningen orkesterplass: Nærmest som på en flyoppvisning stupte jagerflyet ned i angrepet sitt før det igjen trakk opp i 350 meters høyde, svingte krapt mot høyre utover Porsangerfjorden. Hastigheten var høy, rundt 950 km/t, idet flyets nese igjen pekte nedover mot vannflaten. Etter planen skulle flyet flate ut i 150 meters høyde før det reduserte hastigheten og gikk inn for landing.

For å lese denne artikkelen må du ha et abonnement på SIDE3+
Klikk her for 30 dager gratis tilgang
Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her

Som abonnent på SIDE3+ får du

  • Premium dybdeartikler og dokumentarer fra Vi Menn, Villmarksliv, Jakt og Alt om Fiske
  • Grundige og unike tester
  • Eksklusive bildereportasjer
  • 20% rabatt* på Fjellsport.no
  • * rabatten gjelder ikke tilbudsprodukter, Norrøna, elektronikk, kart, fiskeutstyr, ernæring, pakkepris, automatisk priset og outlet.
Disse artiklene får du på SIDE3+ akkurat nå