<b>HAVARI-STED:</b> Pilotene på Ethiopian flight 302 forsto at det var problemer med flyets MCAS-system og slo av de riktige bryterne. Likevel var flyet umulig å redde fra å styrte.
HAVARI-STED: Pilotene på Ethiopian flight 302 forsto at det var problemer med flyets MCAS-system og slo av de riktige bryterne. Likevel var flyet umulig å redde fra å styrte. Foto: AP Photo/Mulugeta Ayene

alle trodde at ulykkespilotene dummet seg ut

Knepet som kunne berget 346

«Uerfarne piloter», mente mange flyeksperter etter at to nesten nye Boeing 737 MAX-fly styrtet og 346 mennesker døde. Men så satte erfarne amerikanske piloter seg inn i en simulator for å gjenskape ulykkene ...

Publisert Oppdatert

Da de svært erfarne amerikanske pilotene gikk inn i flysimulatoren, kunne opptakten neppe ha vært mer dramatisk: 346 mennesker var i løpet av fem måneder blitt drept i to ulykker med Boeing 737 MAX. I tiden rett etter begge ulykkene verserte kommentarer i flymiljøene om at ulykkene kunne vært unngått med mer erfarne piloter.

Men da de durkdrevne pilotene forsøkte å gjenskape problemene fra Boeing 737 MAX, fikk de seg en kraftig overraskelse. Deres funn tyder på at pilotene knapt hadde hatt en sjanse til å unngå katastrofene, og at den eneste måten å redde seg ut av dødsstupet mot bakken var et gammelt knep bare de eldste pilotene kjente til.

For å lese denne artikkelen må du ha et abonnement på SIDE3+
Klikk her for 30 dager gratis tilgang
Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her

Som abonnent på SIDE3+ får du

  • Premium dybdeartikler og dokumentarer fra Vi Menn, Villmarksliv, Jakt og Alt om Fiske
  • Grundige og unike tester
  • Eksklusive bildereportasjer
  • 20% rabatt* på Fjellsport.no
  • * rabatten gjelder ikke tilbudsprodukter, Norrøna, elektronikk, kart, fiskeutstyr, ernæring, pakkepris, automatisk priset og outlet.
Disse artiklene får du på SIDE3+ akkurat nå