LANGER UT MOT FRITERT MAT: - Hvis du er opptatt av holde deg så ung, sterk, utholdende, vakker og sunn som mulig, anbefales det å kutte dem helt ut, sier løperen Fernando Ramirez til Side3.
LANGER UT MOT FRITERT MAT: - Hvis du er opptatt av holde deg så ung, sterk, utholdende, vakker og sunn som mulig, anbefales det å kutte dem helt ut, sier løperen Fernando Ramirez til Side3. Foto: Privat (Side3)

Fernando Ramirez

- Tre ting du aldri må spise

Fernando Ramirez var en av Norges raskeste menn. Dette putter han aldri i kroppen.

Publisert

Fernando Ramirez ble født i Santo Domingo, men er oppvokst og bor i Norge. Han har vært 15 år i den norske friidrettseliten - og bare én annen nordmann i historien har løpt raskere enn ham på 60 meter.

Ramirez passerte målstreken 6 sekunder og 57 hundredeler etter startskuddet. Det var for IL i BUL i 1996. Det tok tolv år før rekorden ble slått - med to hundredeler - av Jaysuma Saidy Ndure.

I dag er Ramirez opptatt med å trene og gi kostholdsveiledning til idrettsutøvere innen forskjellige idretter, både toppidrettsutøvere og mosjonister. De siste 10 årene har han trent toppidrettsutøvere i USA vært ansvarlig for det Dominikanske sprintlandslaget som tok en gull og en sølv i OL i London.

Opp gjennom årene har løps- og treningseksperten skaffet seg en del erfaringer, og det er spesielt tre ting han absolutt aldri spiser:

- STYR UNNA: Trener og kostholdsveileder Fernando Ramirez er klokkeklar når det gjelder frityrstekt mat som potetgull, pommes frites og smultringer: - Styr unna.
- STYR UNNA: Trener og kostholdsveileder Fernando Ramirez er klokkeklar når det gjelder frityrstekt mat som potetgull, pommes frites og smultringer: - Styr unna. Foto: (Klikk)

  1. Smultringer
  2. Potetgull
  3. Pommes frites

- Hvis du er opptatt av holde deg så ung, sterk, utholdende, vakker og sunn som mulig, anbefales det å kutte dem helt ut, sier Ramirez til Side3.

- Hva er det som er så galt med å spise dette, da?

- Dette er matvarer som må betegnes som totalt unødvendige og potensielt helseskadelige. De bidrar til høyere inflammasjonsnivåer som igjen kan resultere i en rekke helseproblemer, slår Ramirez fast.

Og han stopper ikke der.

- Felles for alle disse matvarene er at de hovedsakelig inneholder elementer som er svært ugunstig for menneskets helse. De inneholder for eksempel få mineraler, vitaminer og andre mikronæringsstoffer. Til gjengjeld inneholder de rikelig med såkalte tomme kalorier og er stappfulle av det eneste ikke-essensielle makronæringsstoffet, nemlig karbohydrater. Et høyt sukker- og saltinnhold er også problematisk.

- En annen fellesnevner for disse tre matvarene er jo at de har vært innom frityrkjelen?

- Nettopp. Det som er særlig negativt med tilberedningsmetoden fritering er at selv om mange produkter ikke lenger inneholder transfett, noe de i mange land fortsatt gjør, er at det dannes giftige stoffer under tilberedningen. Akrylamid har for eksempel vist seg å være svært helsefarlig. Nesten alle planteoljer som anvendes til fritering vil utsettes for en uheldig kjemisk reaksjon på grunn av den svært høye temperaturen.

- Å tilberede mat på høy temperatur er i seg selv veldig uheldig for helsen vår, mener Ramirez. 

RASK: Fernando Ramirezhar vært 15 år på Norges friidrettslandslag. Bare én annen nordmann har klart å slå sprinterens tid på 60 meter.
RASK: Fernando Ramirezhar vært 15 år på Norges friidrettslandslag. Bare én annen nordmann har klart å slå sprinterens tid på 60 meter. Foto: Privat (Side3)

- Vi er på vei inn i grillsesongen nå, sier du at det er helseskadelig å grille på høy temperatur?

- Ja.

- Du tuller?

- Nei. Kort fortalt skjer det uheldige og potensielt svært helsefarlige reaksjoner når man under steking eller grilling av proteinrike og fettholdige animalske matvarer opererer med høye temperaturer, for eksempel når man steker eller griller svin, lam, storfe, kylling og kalkun med skinn, skalldyr og fisk. Som laks med skinn.

- Selv om matvarer fra planteriket ikke rammes av denne problemstillingen, kan høye temperaturer under tilberedning forringe næringsinnholdet. Dette er jo bare nok et eksempel på at nesten alle mennesker i dag har et svært kritikkverdig kosthold, også såkalte eksperter. Derfor rammes også så mange av alvorlige sykdommer.

HER PÅ SIDE3 er vi opptatt av trening og velvære, og kanskje spesielt styrketrening. Ramirez forteller at regelmessig styrketrening er avgjørende for en god løper, særlig for kortdistanseløpere som han selv.

Vi ber sprinteren om gi leserne fem konkrete tips til hva en bør spise når en er opptatt av styrketrening og helsen sin. 

GODT TRENT: Fernando Ramirez vet hva som skal til for å holde seg i god form.
GODT TRENT: Fernando Ramirez vet hva som skal til for å holde seg i god form. Foto: Privat

Fernando Ramirez' fem mattips til deg som trener styrke

  1. Ikke overdriv inntaket av proteiner. Selv om dette næringsstoffet er viktig for å utvikle muskulatur, kan en person som ikke bruker prestasjonsfremmende hormoner ikke nyttiggjøre seg ekstreme mengder proteiner. Tvert imot kan det være lite gunstig både prestasjonsmessig og helsemessig.
  2. Lytt til kroppen din. Innen ernæring er det store individuelle forskjeller. Strategier og dietter som kan være gunstige for en person kan være katastrofal for en annen.
  3. Kvalitet er viktigere enn kvantitet. Husk at det å fordøye mat er en stor belastning for menneskekroppen. Sørg derfor for å innta mat som virkelig kan gjøre deg sterkere og sunnere.
  4.  Vær kritisk til såkalte eksperter og rådgivere. Uavhengig av imponerende titler er det mange som har svært mangelfull kompetanse når det gjelder å vurdere hva som kan karakteriseres som gunstig menneskeføde. Husk også at veldig mange utelukkende har økonomiske motiver for å uttale seg som de gjør.
  5. Et friskt menneske har ikke behov for å innta veldig mange måltider i løpet av en dag. Mange stresser for å rekke å spise 5-6 måltider i løpet av en dag og får dårlig samvittighet hvis de ikke klarer det. Slapp av. Menneskekroppen er ikke skapt slik at man må spise hele tiden for å kunne prestere fysisk. Veldig mange overbelaster systemet med en rekke matvarer med få timers mellomrom. Det vil ikke gjøre deg sterkere, mer muskuløs eller penere. Måltidshyppigheten er naturligvis helt avhengig av mengde og type mat.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.