GOD TRENING: Polar Vantage viser deg om du har trent for mye, for lite eller akkurat passe mye.
GOD TRENING: Polar Vantage viser deg om du har trent for mye, for lite eller akkurat passe mye. Foto: Morten Solli

TEST: Polar vantage v

Superklokke - på én betingelse

Polar Vantage V har en funksjon den er helt alene om, men skuffer på et annet ganske vesentlig punkt.

Publisert Oppdatert

TEST: Dette er en klokke fullstappet med avanserte målinger og analyser. Og noe helt nytt, som denne klokka trolig er alene om, er måling av “effekt” fra håndleddet.

Men. Og det er et stort men! Mye av analysen, som på overflaten ser veldig bra ut, baserer seg på pulsmålingen på håndleddet. Som tidligere tester har vist er pulsmåling på håndleddet praktisk, men utilstrekkelig. I dette tilfelle vil vi tilføye: villedende! Mer om dette lenger ned.

Lekker design

Vantage V er behagelig på hånden, utstyrt med en myk og god rem som kjennes komfortabel. Den har fem knapper som du raskt finner ut av, særlig hvis du er vant med Polar fra før, og i tillegg berøringsfølsom skjerm.

Det er lurt å beholde knappene, siden berøring er nesten ubrukelig under trening, Heldigvis har de fleste klokkeprodusentene skjønt det nå.

VÅR VURDERING:
Polar Vantage V

Multisportsklokke med pulsmåling og effektmåling på håndleddet, GPS, barometrisk høydemåling og avansert treningsanalyse og restitusjonsmåling.

Pris: 4.790 kroner

PLUSS: Lekkert design, fargekode på pulssoner,

MINUS: Noe ujevn pulsmåling

KARAKTER: 5/6

Skjermen og sportsprofilene (treningsvisningene) kan du skreddersy i Polars programvare, Flow, slik at du får akkurat de visningene du vil ha. Dette gjøres helst på en pc. En liten og fin detalj her er fargekode på puls, som viser hvilken sone du befinner deg i. Dette forenkler kontrollert pulssone-trening.

OVERSIKT: En firedelt standardvisning, som du kan tilpasse etter smak og behov. Vi likte den fargekodete pulsindikatoren, som gjør det lett å se om du er i "rett" sone.
OVERSIKT: En firedelt standardvisning, som du kan tilpasse etter smak og behov. Vi likte den fargekodete pulsindikatoren, som gjør det lett å se om du er i "rett" sone. Foto: FOTO: Morten Solli

Polar har forsynt Vantage med en tynnere font og en visning som minner mer om Garmins klokker. Jeg synes den “gamle” og litt tykkere fonten på Polar-klokkene har vært et fortrinn under trening, særlig i mørket, men det funker helt greit med den nye også.

Hvor effektiv var økta?

Pulsen din er fortsatt det som forteller mest om formen din, og stadig det mest brukte verktøyet for øktplanlegging og analyse, ved siden av fart/tempo.

Men puls forteller ikke alt om hvor mye krefter du bruker. Hvis du for eksempel starter en klatreetappe på sykkel eller et kort intervalldrag, vil det ikke synes på pulsen med en gang.

Den nye toppmodellen fra den finske spesialisten på treningsklokker skal være den første klokka i verden som måler “effekt” fra håndleddet. “Effekt” er kraftforbruk uttrykt som watt, og en så langt måleenhet som er mest brukt blant syklister, som gjerne har en dedikerte sensor til dette.

Polar skriver i en forklaring at “effekt” er svært nyttig også for løpere: den gir umiddelbar måling av kraften du bruker for eksempel når du løper raske intervaller, der det tar noe tid før pulsen gjenspeiler energiforbruket. Nyttig? Tja. Vår test viser i alle fall at effekt, som beskrevet, gir et godt bilde på anstrengelsesnivået. Kanskje kan den si mer om hvor mye du tok i på hvert enkelt drag i en intervall, enn hva puls og tempo forteller. I hvert fall har alle løpenerder fått et nytt måleverktøy, så kanskje vil nytten vises etter hvert og over tid.

Modellen som heter Vantage M er noe billigere og inkluderer ikke denne målingen.

Svak puls

Polar selv hevder at de er alene i verden om en ny teknologi for pulsmåling på håndleddet som innbefatter tre ulike sensorer. De kaller teknologien “precision time”. Det er mulig, men opplevd presisjon er ikke all verden.

GOD HØYDE: Barometrisk høydemåler gir gode data til treningsanalysen.
GOD HØYDE: Barometrisk høydemåler gir gode data til treningsanalysen. Foto: Morten Solli

Vi har hatt 14 løpeturer med denne klokka, og under de fleste av dem har vi kontrollmålt med pulsbelte koblet til en annen klokke. Det har gitt en del snåle utslag. Et par eksempler:

Under en løpetur med intervaller, på 46 minutter, var fasiten 24 % av tida i sone 4 og 22 % i sone 3. Ifølge Vantage V hadde samme tur 18 % i sone 4 og 9 % i sone 3. En langtur hadde 68 minutter i sone 2 og 11 minutter i sone 1 , mens Vantage viste hhv. 54 og 23 minutter.

Som en forsiktig konklusjon, kan vi si at Vantage har ganske presis måling, men ikke før etter en oppvarmingsfase på ca. 15 minutter. Og til raske pulsendringer, som ved intervaller med mellonglange eller korte drag, henger den ikke med.

Ingen vei utenom belte

Det er jo også interessant at Vantage krever pulsbelte for å måle restitusjon (dette er mulig med håndleddsmåling på billigklokka M430). Polar Vantage V benytter dine treningsdata, aktivitetsdata og evt. kontinuerlig pulsmåling til å analysere om du trener passelig, for lite eller for mye. Etter 28 dager skal analysene være noenlunde riktige.

- Men du bør også ta den ortostatiske testen. Og helst tre ganger i uka, sier Petter Andersen, Polars norske produktspesialist, til Side3.

Men til denne trenger du pulsbelte! I tillegg anbefaler til og med Polar selv pulsbelte til intervalltrening, i bruksanvisningen. Og det er det altså god grunn til, til tross for “precision time”.

Villedende analyser

Trener du med basis i pulsinformasjon, er det viktig at dataene er riktige. Hvis du eksempelvis bruker Olympiatoppens pulssoner, vil treningen gjerne være planlagt ut fra tid i bestemte pulssoner.

Dersom du benytter Vantage V til denne pulssonestyrt trening med håndleddspuls, vil du over tid få mye feilinformasjon.

ANALYSESVIKT: Samme økt, to målinger. Den øverste er fasiten, en løpeøkt registrert med et pulsbelte. Den nederste er økta registrert med Polar Vantage Vs pulsmåling på håndleddet. Som grafene viser, er utslagene i ulik måling ganske store.
ANALYSESVIKT: Samme økt, to målinger. Den øverste er fasiten, en løpeøkt registrert med et pulsbelte. Den nederste er økta registrert med Polar Vantage Vs pulsmåling på håndleddet. Som grafene viser, er utslagene i ulik måling ganske store. Foto: Morten Solli

Analysen vil nemlig gi inntrykk av at du har trent på lavere intensitet enn du egentlig har. I tillegg vil det ut som du kan greie trening i høyere tempo og med bedre effekt på lavere puls enn hva som er reelt.

Og da blir analysen over tid feil - den som skal skal fortelle deg hvor god form du er i, hvordan progresjonen er og om du er godt restituert.

Derfor bør du bruke pulsbelte til det meste av trening med Vantage V - i hvert fall hvis du har tenkt å benytte pulsdataene til en eller annen form for analyse. Og hvis du ikke synes denne typen analyse eller pulssonestyrt trening er noe poeng, er det kanskje like greit å se etter et rimeligere alternativ.