Nettbrett har blitt det mange foreldre anser som en avhengighet for barna. Professor advarer derimot mot å begrense bruken.
Nettbrett har blitt det mange foreldre anser som en avhengighet for barna. Professor advarer derimot mot å begrense bruken. Foto: Christopher Furlong (Getty Images)

Nettbruk

Professor: - La barna bruke så mye nettbrett og internett de vil

Anerkjent professor mener barn har godt av aktiv bruk av mye spilling og nettbruk.

Publisert

Det har over tid foregått en diskusjon om hvor mye barn bør få lov til å bruke foran skjermen - enten det er datamaskinen, nettbrett eller mobiler.

Mange foreldre bekymrer seg over at barn kaster seg over nettbrett, mobiler og datamaskiner - og bruker mindre tid på ting som var vanlig "før".  "Skjermbruken" har av mange blitt satt i sammenheng med spillavhengighet, isolasjon og mobbing.

- Ikke legg skylden på teknikken

Denne formen for argumentasjon har fått professor ved Kunglige Tekniska Högskolan (KTH) og leder i Digitaliseringskommisjonen i Sverige, Jan Gulliksen, til å rope et varsku.

- Løft heller frem fordelene ved internett fremfor bare å fokusere på risikoene, sier professoren i en melding fra anerkjente KTH.

Han mener det er en uting at voksne begrenser tiden barn har foran en skjerm.

Foto: Christer Gumesson (KTH)

Han har fått med seg at annenhver 2-åring hos "Söta Bror" er på nett regelmessig, men han ser ingen grunn til å begrense bruken.

- Denne typen forhåndsregler kan ikke få hemme utviklingen som internett gir barna. Ikke legg skylden for eventuelle problemer på teknikken. Det er viktig at foreldre tar ansvar for barnets oppdragelsene når det gjelder digitale medier og internett, på like linje som de gjør på alle andre områder.

Myter om nettbruk

Han mener det er rett frem en myte at nettbrett og smarttelefoner gjør barn og ungdom asosiale. Han mener at det fungerer motsatt, og at de kan få en større omgangskrets gjennom bruk av chat og Skype.

- I skolen betraktes mobiler som et pedagogisk problem, fremfor at lærere henger med på utviklingen og endrer sin måte å undervise på. I min sønns klasse låser lærerne inn mobilene i undervisningstiden, mens klasserommets datamaskiner var av svært dårlig kvalitet.

Av egen erfaring har han også opplevd at skolen har invitert "eksperter" for å prate om alle risikoene ved nettbruk på foreldremøter.

- Han serverte et svært unyansert bilde. Man må se på risikoen opp mot mulighetene. Frykten må ikke ta overhånd, da risikerer man å skape et handicap for barna i og med at utviklingen skjer uansett.

Nettbruk i tidlig alder er et pedagogisk- og sosialt gode, om vi skal tro KTH-professoren.
Nettbruk i tidlig alder er et pedagogisk- og sosialt gode, om vi skal tro KTH-professoren. Foto: Christopher Furlong (Getty Images)

Hva er verdien av papir?

Professoren irriterer seg blant annet over en tidligere utdanningsminister som mente det var viktig å lese analoge bøker.

- Hva er problemet med å ikke ha en papirbok? Gjennom et nettbrett eller telefon kan barna i stedet lese lekser i sin digitale bok når som helst.

Han sier at de som er bekymret for at for eksempel varsler som popper opp skal være forstyrrende, bare kan deaktivere det.

- Internetts positive pedagogiske sider må tillegges mer vekt når det gjelder skolebarns muligheter til å søke fakta. Det har også vist seg at barn i dag har betydelig bedre kunnskaper i engelsk takket være internettbasert leselesing, faktasøkning, spill og sosiale medier, sier professoren.

Tillit fremfor forbud

Han mener også at foreldre i større grad bør basere nettbruken på tillit fremfor forbud.

- Min erfaring er at om man slipper data- og skjermbruken fri, så reguleres sitauasjonen vanligvis av barna selv. De vil ikke sitte der foran skjermen hele dagen.

- Så man bør ikke begrense barnas tid foran skjermen i det hele tatt?

- Nei, om alt annet i livet fungerer, om barnet fungerer på skolen, har god helse og ellers deltar i aktiviteter og familieliv, da ser jeg det som helt OK med fri internett- og skjermbruk for barn. Jeg mener vi skal få barna til å kjenne etter og sette sine egne regler, helst innen de er blitt tenåringer. Begrensninger skaper distanse - bygg heller opp et tillitsforhold. Det er ikke slik at alle som spiller dataspill over tid utvikler en avhengighet. Man kan ikke la risikoen for spillavhengighet begrense samfunnsutviklingen - digitaliseringen er et gode og den skjer kjapt, konkluderer han.

Tips

Professoren har følgende råd til foreldre:

  • Be barna vise deg noe, fremfor å ta rollen som en overvåker.
  • Lær barna å forholde seg kritiske som internettbrukere.
  • Lær barna å ikke legge ut uheldige bilder eller informasjon om seg selv på nett, de må vite at det som legges ut der kommer til å finnes for all fremtid.
  • Skap tillit gjennom å vise tillit.
  • Han mener også at det kan være en god idé om foreldre forsøker å ta en aktiv deltagende rolle i de samme nettarenaene som barna er på.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.