TOPPIDRETT: Er gaming toppidrett? Ja, mener stadig flere.
TOPPIDRETT: Er gaming toppidrett? Ja, mener stadig flere. Foto: Lena Knutli

Gaming

Dataspill som skolefag

På en videregående skole i Trondheim behandles e-sport som toppidrett

Publisert Oppdatert

– Gamere er svært ettertraktede i arbeidsmarkedet. Det kommer ei ny tid med nye behov i nye yrker. Da kan disse gutta stille sterkt, sier Alexander Hole (29), lærer og miljø- og kulturkoordinator ved Tiller videregående skole.

Egenskapene vi tilegner oss her kan komme til nytte i mange yrker senere
Kristian Raphaug (16)

I et nyinnredet klasserom på Tiller videregående skole i Trondheim, sitter et titalls elever og klikker heftig på musa. Femten nye datamaskiner med topp spesifikasjoner, til rundt 20 000 kroner stykket, er kjøpt inn. Klasserommet har fått egen tribune, og fem timer i uken bedriver disse elevene toppidrett på lik linje med eksempelvis fotball- og håndballutøvere.

Les også: Skift passord nå om du finner ditt passer på denne listen

– Mestringsfølelsen spillerne får i dette klasserommet er helt enorm. De kommer og går rakrygget. Det skaper motivasjon, og kan være til god hjelp i ei tid det er vanskelig å vokse opp i, sier Hole.

<b>SPILL-STUDENTER: </b>Full konsentrasjon foran skjermen
SPILL-STUDENTER: Full konsentrasjon foran skjermen Foto: Lena Knutli

Stemningen i klasserommet er god. Guttene spøker med hverandre, gir ros, prater taktikk, og virker trygge i disse omgivelsene. Når de spiller kamp, er de intenst fokuserte på det som foregår på skjermen. Øynene og fingrene jobber lynhurtig sammen, og ikke én eneste gang høres ordene «jeg får det ikke til».

Plaffer løs i skoletiden

E-Sport er videospill i en formalisert form for konkurranse eller prestasjonsutøvelse. Og en fellesbetegnelse for dataspillkonkurranser.

Les også: Koden som starter "God-mode" på PC-en

I konkurranse brukes en rekke forskjellige spill. Mest brukes såkalte «førstepersons skytespill», der spilleren styrer en soldat eller lignende på skjermen, i en krigssituasjon, gjerne i en by. To lag med utøvere spiller mot hverandre, og målet kan være forskjellig: Flest mulig «kills», dominere et område i spillet, passe på basene sine, og så videre. Et mye brukt spill i denne sjangeren er Counter-Strike, men også rollespill og kortspill på nett brukes.

Dette er E-Sport

E-sport er en samlebetegnelse på ulike former for dataspillkonkurranser. E-sport er i dag en av de store idrettene og tallet på utøvere i verden ventes å stige til 145 millioner i løpet av 2018. Tradisjonelt har elektronisk sport vært mest utbredt i organisert form i Asia. Siden tusenårsskiftet har populariteten for e-sport økt i USA, Europa og Norge, og de norske spillmiljøer, med flere store konkurranser. Først i 2012 ble interessen for sporten forholdsvis utbredt i Norge, med tilhørende mediedekning.

En e-sportsutøver trenger mange av de samme egenskapene som for eksempel en fotballspiller. Det handler om individuelle ferdigheter, lagspill, ledelse, utholdenhet og strategi. E-sport på høyt nivå sies å være like taktisk utfordrende som sjakk. Gode koordinasjons- og reaksjonsevner og kunne være konsentrert over lengre tid, er nødvendig for å bli god. Det legges stor vekt på god fysisk form og sunt kosthold – det er meget fysisk krevende å spille på høyt nivå. Sosiale ferdigheter og relasjonsbygging er viktige elementer.

Les også: Slik blir nye Get Box

– Uten vinner ikke laget. Et godt samarbeidende lag vil stort sett alltid vinne over et lag med spillere som i utgangspunktet er bedre, men ikke klarer å samarbeide, sier Hole.

Toppidrett

E-sport regnes som toppidrett fordi at det kreves ekstremt mye trening og dedikasjon fra utøveren for å hevde seg. Som hos andre idrettsutøvere blir det en livsstil. E-sport på videregående er et femtimers programfag, der elevene kan få fordypning gjennom to eller tre år. E-sport er en studiespesialiserende utdanning på linje med toppidrettstilbudet i fotball og håndball.

Elevene avlegger eksamen, og får karakter på vitnemålet. Eksempelvis hovedmålet for førsteklasse er treningsplanlegging, basisferdigheter i spillet og ferdighetsutvikling, og kompetansemålene er knyttet til dette.

Skulder ved skulder i klasserommet sitter Abdy Annaniyazov (16) og Kristian Raphaug (16). De er intenst fokuserte på skjermen, men tar seg likevel tid til en prat før oppvarmingen før kamp tar til for alvor.

– Det er veldig kult at egenskapene vi tilegner oss her kan komme til nytte i mange yrker senere. Pappa er veldig interessert i det jeg spiller, men mamma er ikke så fornøyd. Kanskje hun blir det når hun hører om de gode jobbene jeg kan få, flirer Raphaug.

Uforberedt på sunn livsstil

De to guttene har spilt dataspill i årevis. Og, de kommer til å spille så mye de kan, så lenge de kan. Som i andre idretter kan man bli profesjonell utøver, som betyr at man spiller på lag med andre jevngode spillere, og reiser verden rundt på turneringer. Profesjonelle utøver håver inn millioner i årslønn, og e-sportsturneringer kan fylle stadioner med 20 000 tilskuere. Men akkurat som i fotball, er det vanskelig å bli proff.

(artikkelen fortsetter under bildet)

<b>VINNERVILJE: </b>Konkurranseinstinktet er sterkt, men ikke verre enn at latteren sitter løst
VINNERVILJE: Konkurranseinstinktet er sterkt, men ikke verre enn at latteren sitter løst Foto: Lena Knutli

Ettersom e-sport er toppidrett, har elevene en del andre ting enn bare spillingen å forholde seg til. De skal blant annet lage og legge frem en kostholdsplan. Som toppidrettsutøver er det viktig å være bevisst på hva som er nødvendig for å kunne prestere på toppnivå. En sunn livsstil er noe av det som skal til for å lykkes. Noen sitter hjemme og spiller døgnet rundt, andre driver med annen idrett i tillegg.

– Jeg var ikke helt forberedt på det da jeg meldte meg på faget, men jeg skjønner veldig godt hvorfor det er nødvendig, sier Annaniyazov.

Elevene på Tiller videregående har norsk, engelsk, matte, og de tradisjonelle skolefagene i tillegg til de fem e-sport-timene i uken.

– Vi sitter og sitrer hele dagen før lunsj når vi vet at vi skal ha e-sport etter lunsj, sier de.

Ofte fylles klasserommet opp med spillhungrig ungdom lenge før langfri er omme.

Populære evner

Skolen er den tredje i landet som tilbyr e-sport som programfag. I dag er e-sport til og med en del av Norway Cup. Turneringer og ligaer arrangeres av klubber, nettsteder, og lignende. Enhver spiller og klubb må kvalifisere seg til de respektive ligaene. Det hele er bygd opp likt et ligasystem i fotball, med kvalifisering, dommere, publikum, og alt som hører med.

De 19 elevene som tar faget ved Tiller videregående utvikler en rekke etterspurte egenskaper. I et dataspill som brukes innen e-sport må utøveren ta raske beslutninger i kritiske situasjoner og holde roen under. Hjernen stimuleres og trenes opp. Dette er ettertraktede egenskaper i Forsvaret, men også mange andre bransjer leter etter disse kjappe hodene.

Øye-håndkoordinasjon er en viktig egenskap hos dataprogrammerere, og er evner utøverne i aller høyeste grad har. E-sportsutøvere tilegner seg gode samarbeidsevner, de blir gode på planlegging og konfigurasjon, og ikke minst kommunikasjon.

Rekrutteres til byggebransjen

Wiggo Sunde har ansvaret for faget på Tiller videregående. Han forteller at mennesket på veldig kort tid har gått fra å være mediebetraktere til medieprodusenter som kan leve av blogging, gaming, og som «Youtuber» – med opplasting av filmer på YouTube som levebrød.

– Det vi ser nå, er at for eksempel byggebransjen rekrutterer gamere. Personer som er dyktige på kommunikasjon, og som kan ta riktige avgjørelser raskt, står høyt i kurs, sier Sunde.

Noen vinner - og noen taper
Noen vinner - og noen taper Foto: Lena Knutli

Skanska entreprenør etterlyste sommeren 2016 koordinator for bygningsinformasjonmodellering. For første gang ble det lagt vekt på at søkerne måtte kunne visualisering, og blant annet ha kjennskap til spillmotoren Unity. Dette er egenskaper som en spillutvikler besitter. Halvparten av søkerne hadde «alternativ» bakgrunn, i form av at de hadde studert 3D-design, spilldesign, animasjon, opplevelsesproduksjon og interaktive medier. Interessen for stillingen var stor, og den ble raskt besatt.

Knuser myter

Høsten 2017 arrangerte Norsk Psykolog Forening seminar for 25 kommunepsykologer i Lyngen kommune i Troms. Kommunepsykolog i Bærum, Hanne Naug, fortalte om «Problemungdommen» som ikke kom seg på skolen, de satt hjemme og gamet. Mye endret seg da ungdommen selv fikk rollen som eksperter. Gaming ble tatt på alvor, og ungdommene fikk reell anerkjennelse for sin unike kompetanse. Det ble slått hull på mange myter.

Også Tiller videregående har opplevd stor interesse fra offentlige instanser. Lærer og miljø- og kulturkoordinator, Alexander Hole, har vært på møte med flere profesjonelle behandlere i NAV-systemet.

– De ønsket en kompetanseheving på hvordan de kan møte ungdom som sitter hjemme på gutterommet og spiller, sier Hole.

Dermed er det ikke nødvendigvis slik at poden er fortapt i de evige virtuelle slagmarker. Han kan like gjerne få en toppjobb i Forsvaret, byggebransjen, eller databransjen. Eller muligens proff og millionær?

Likte du denne saken? Sørg for å få godt lesestoff rett i innboksen din: Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Kilder: Sør-Trøndelag fylkeskommune, Wikipedia

Denne artikkelen sto først på trykk i Vi Menn nummer 5-2018. Du får tilgang til alle utgaver av Vi Menn, helt tilbake til 1951, via tjenesten vimennpluss.no

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her