Foto: Atle Gulbrandsen

Større enn Petter Solberg?

Les den utrolige og ukjente historien om Gil Andersen – en av norsk bilsports største utøvere.

Publisert

Norge har ikke så mye å skryte av i internasjonal bilsport, men VM-tittelen til Petter Solberg fra 2003 henger høyt, og regnes av de fleste som den største bragden i en hundre år lang historie. Men ny informasjon gjør at historiebøkene om norsk bilsport bør skrives om, for i forrige nummer av Norsk Motorveteran ble det presentert en historie om en nordmann som har resultater som går utenpå de fleste.

– Mannen vi har klart å grave fram historien om, het Gil Andersen og ble født i Horten i 1879. Han reiste til USA i 1895, og da det første Indianapolis 500 ble kjørt i 1911, var han med som en av kun fem ikke-amerikanere. I 1915 kjørte han inn til en sensasjonell tredjeplass i Indianapolis 500, samtidig som han ble nummer to sammenlagt i det amerikanske mesterskapet i racing, forteller Tor Ivar Volla, redaktør av Norsk Motorveteran.

Foto: Atle Gulbrandsen

At denne historien ikke har vært kjent tidligere, er helt utrolig, og det var Volla som først fikk mistanke om at denne ”Gil Anderson”, som de fleste bøker omtalte som svensk, kanskje var norsk. Omtrent på samme tid oppdaget undertegnede et norsk flagg ved siden av navnet ”Gil Anderson” på en liste over racerførere på nettet, men informasjonen var for mangelfull til at jeg forsto dimensjonene.

Verdens største billøp

– Noen år gikk, men jeg klarte ikke helt å glemme denne ”Anderson”, og det var da jeg satte historieforsker Kjetil Langsæther på saken, at vi endelig fikk bekreftelsen på at han var norsk og at hans egentlige navn var Gilbert Andersen. Når vi etter hvert begynte å skjønne hvilke resultater Gil Andersen hadde oppnådd i sin karriere, fikk vi hakeslepp, og det mest oppsiktsvekkende med denne historien er at ingen av de store norske avisene omtalte hans resultater, forteller Volla.

Indianapolis 500 omtales som et av de tre største billøpene i verden sammen med Monaco Grand Prix i Formel 1, og 24-timersløpet på Le Mans. Løpet, som er en del av mesterskapet IndyCar, er også det største idrettsarrangementet på et stadion med over 400 000 tilskuere på løpsdagen.

Like mange kom det ikke i 1911, men det 500 mile lange løpet på den fire kilometer lange ovalbanen i Indianapolis, var et av de viktigste billøpene i verden allerede fra det første året. Og her var altså Gil Andersen en av deltagerne etter at hadde startet sin racingkarriere som mekaniker for Matheson-bilene tidlig på 1900-tallet.

Andersen bodde først i Chicago, men flyttet senere til Indianapolis hvor han begynte å jobbe for bilfabrikken Marion og en annen utflyttet nordmann ved navn Adolph Monsen (se Vi Menn nr. 43-10). For Marion jobbet også Harry Clayton Stutz, og trioen Andersen, Monsen og Stutz fulgte hverandre i flere år. Det var også for Marion Gil Andersen kjørte sine første billøp, og da han debuterte i Indianapolis 500 var det for det nye bilmerket til nettopp Harry Clayton Stutz.

Hele 46 biler var påmeldt til det første Indianapolis 500, og Gil Andersen kom til slutt på en 11. plass av de 26 førerne som fullførte. Han snitthastighet var på 109 km/t og hadde det ikke vært for dekkproblemer, hadde han fullført høyere på resultatlisten og også vunnet betydelige pengepremier.

Gil Andersen ga seg imidlertid ikke, og deltok i dette storløpet hvert år fram til 1916. I 1915 kjørte han inn til en sensasjonell tredjeplass, og det var først i 1915 han fikk sitt amerikanske statsborgerskap. På alle oppdaterte statistikker blir han alltid omtalt som norsk.

Foto: Atle Gulbrandsen

I tillegg til de gode resultatene i Indianapolis 500 kjørte Gil Andersen inn til sterke resultater også i andre løp. Han vant Elgin-racet flere ganger, han satte verdens-rekord da han med en snitthastighet på 164 km/t vant storløpet på plankebanen Sheepsheadbay i New York 9. oktober 1915 og det samme året ble han nummer to sammenlagt i det amerikanske racing-mesterskapet (AAA) – som vi kan sammenligne med dagens IndyCar.

Slektninger i Norge

Gil Andersen ga seg etter hvert med å kjøre billøp, og døde i 1935. Noen kilder oppgir at han døde på et mentalsykehus, men dette er ikke bekreftet.

Gil Andersen er naturlig nok valgt inn i ”Indy Hall of Fame” som ligger i museet på Indianapolis Motor Speedway, og han har slektninger som kjører billøp i dag. En av disse er Brit Andersen som kjører en av rekrutteringsklassene i NASCAR-systemet. Han er sønn av Andy Andersen, som hadde Gil som sin grandonkel.

Etter at saken om Gil Andersen var på trykk i Norsk Motorveteran tidligere i høst, dukket det også opp slektninger av Gil Andersen i Horten, som i mange år hadde ønsket å finne mer informasjon om et familiemedlem de hadde hørt mye om, men aldri riktig fått bekreftet størrelsen på.

– I 2011 feirer Indianapolis 500hundreårsjubileum, og det vil bli markert med stor festivitas under løpet i mai. Da er det jo litt hyggelig for oss i Norge å tenke på at en nordmann var en av hovedpersonene for 100 år siden, sier Tor Ivar Volla.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.