Damer

Sports Illustrated-modellene kaster klærne på sosiale medier

Kan tjene 2,6 millioner kroner per bilde!

Publisert

13. februar ble det endelig avslørt hvem som ville pryde årets utgave av sportsmagasinet Sports Illustrateds bikininummer.

Magasinet er en av få manneblader som ikke har måtte kaste inn håndkleet de siste årene grunnet dårlig salg, og tradisjonen med lettkledde damer i vinterutgaven lever i beste velgående etter det ble innført for over 50 år siden.

Æren som forsidepike i 2016 er delt mellom tre kvinner: MMA-kvinnen Ronda Rousey og de to modellene Ashley Graham og Hailey Clauson.

Årets forsidepiker:

Som vanlig er ikke lanseringen uten kontroverser.

Helt siden Sports Illustrated-redaktør Andre Laguerre kom på ideen med om å vise fram vakre kvinner i magasinet - for å selge blader i de sportslig sett rolige vintermånedene - har folk latt seg provosere av kvinnene på forsiden.

Modeller kan ta alt fra 10.000 dollar opptil 300.000 dollar for ett Instagram-bilde. Altså opp mot 2,6 millioner kroner!

Kritikere mener magasinet er med på å gjøre kvinner til sexobjekter og klagestormen har vart i over 50 år. Da første bikininummer kom, var det flere lesere som sa opp abonnementet i protest.

I 2015 skal daglivare-kjeden Safeway ha mottatt over 31.000 klager på bikiniutgaven, da med modellen Hannah Davis på forsiden. Bråket startet da fire mødre klaget inn magasinet ettersom de følte at Davis' hadde dratt bikinitrusen unødvendig langt ned på forsiden av bladet.

Den amerikanske organisasjonen National Center on Sexual Exploitation mente forsiden "var på grensen til pornografi".

Davis måtte til slutt ut og forsvare forsiden i media.

- Jeg føler at du forsøker å gjøre det mer vågalt enn det egentlig er, sa hun til programleder Matt Lauer på NBC Morning Show.

SUPERMODELL: Å havne i Sports Illustrated Swimsuit Issue ansees som steget fra å være modell til supermodell. Lanseringen har også blitt en stor, årlig markering. Her fra avdukingen av forsidepiken Hannah Davis i 2015. Det skjedde på talkshow-programmet "The Tonight Show" med Jimmy Fallon.
SUPERMODELL: Å havne i Sports Illustrated Swimsuit Issue ansees som steget fra å være modell til supermodell. Lanseringen har også blitt en stor, årlig markering. Her fra avdukingen av forsidepiken Hannah Davis i 2015. Det skjedde på talkshow-programmet "The Tonight Show" med Jimmy Fallon. Foto: (Skjermdump/Youtube)

Fra modell til supermodell

Kritikere mener at lettkledde bilder i magasinet kan få negative konsekvenser for den videre karrieren, men skal vi tro skribent og journalist Bryan Curtis er har et oppslag i Sports Illustrated den motsatte effekten.

Curtis har tidligere skrevet om hvordan en forside i magasinet ofte betyr å ta steget fra betegnelsen «modell» til «supermodell».

Magasinet har blitt en institusjon og Curtis skriver at en forside vil føre til mer positivt enn negativt for en spirende modellkarriere.

Noen av årets og tidligere modeller på Instagram:

View this post on Instagram

🙈

A post shared by Hailey Clauson ⚡⭐🌙 (@haileyclauson) on

View this post on Instagram

Cant find my pants.

A post shared by Nina Agdal (@ninaagdal) on

View this post on Instagram

@si_swimsuit 2013, #WhereISwim

A post shared by Hannah Jeter (@hannahbjeter) on

Foto: (Skjermdump/ChrissyTeigen/Instagram)

Curtis forklarer blant annet om hvordan Sports Illustrated er med på bygge opp modellenes navn som merkevare.

Journalistens kommentar ble publisert i 2005, noen år før sosiale medier tok av, men det er ingen tvil om at dagens Sports Illustrated-modeller vet hvordan de skal utnytte eksponeringen de får gjennom koblingen til magasinet.

Supermodellen Irina Shayk dukket første gang opp i 2007-nummeret og har vært med i hver eneste utgave siden. Den russiske skjønnheten hadde coveret i 2011 og vil neppe være uenig med deg at å stille opp for magasinet var med på å oppnå dører for henne, samt gjøre henne til en av verdens mest kjente og best betalt modeller.

Sosiale medier er viktig

De siste årene har også suksessen med sosiale medier som Twitter, Instagram og Facebook blitt utrolig viktig del av modellenes karriere.

For dersom kritikerne ikke liker bildene som dukker opp i Sports Illustrated, burde de holde seg langt unna modellenes Instagram-kontoer.

Lenge etter (og noen ganger lenge før) modellene i det hele tatt har dukket opp i magasinet, deler de villig vekk lettkledde bilder av seg selv på sine sosiale medie-kontoer.

I et intervju med Business Insider fra 2015, forklarer Sports Illustrated-modeller som Hannah Davis, Irina Shayk, Katelynn Bock og Hannah Ferguson hvordan sosiale medier og modellverden henger sammen.

- Da jeg startet, delte du ikke mye på sosiale medier fordi du ikke tenkte det var så viktig. Nå har jeg endret mening. Folk ønsker å bli bedre kjente med modellene, noe de har mulighet til nå, forklarte Davis.

Selv har hun gått fra rundt 157.00 følgere på Instagram til over 400.000 på under ett år. At Sports Illustrated-forsiden og medieeksponeringen i etterkant er en av årsakene til den økende populariteten er ikke til å stikke under en stol.

View this post on Instagram

#tbt @si_swimsuit 😍😍😍💃

A post shared by Hannah Jeter (@hannahbjeter) on

View this post on Instagram

Get your @si_swimsuit today!!

A post shared by Hannah Jeter (@hannahbjeter) on

Irina Shayk er som nevnt en av verdens best betalte modeller. Den russiske modellen var første gang å finne i magasinet i 2007 og har vært med i hver eneste utgave siden.

Shayk er også med i 2016-nummeret, hvor hun dukker opp uten en tråd.

At 30-åringens fem millioner følgere skyldes årets oppslag i Sports Illustrated medfører neppe riktighet, men at hun fikk et aldri så lite gjennombrudd i 2007 og med forsiden i 2011 er det ingen tvil om.

View this post on Instagram

Making friends in @si_swimsuit 2012📷😍😍

A post shared by irinashayk (@irinashayk) on

Men en klar effekt av bilder i magasinet og en sexy og privat sosiale medie-konto kan modellene Hannah Ferguson og Kelly Rohrbach dokumentere.

Ferguson var første gang med i bikiniutgaven i 2014,  og gikk i løpet av ett år fra 70.000 følgere til 217.000. Kollega Rohrbach gikk fra 16.000 til 150.000 følgere på samme tid.

Begge to sier til Business Insider at de i løpet av få dager etter 2015-utgaven ble publisert fikk flere tusen nye følgere. Og nye følgere  betyr ikke kun flere «likes». For mange av modellene betyr flere følgere flere oppdrag og store penger.

Modeller kan ta alt fra 10.000 dollar opptil 300.000 dollar for ett Instagram-bilde. Altså rundt 2,6 millioner kroner!

- Jeg tror jeg fikk mellom 7000 og 8000 nye følgere i løpet av et par dager, uttalte Ferguson.

- Sosiale medier har definitivt forandret mye for dagens modellkarrierer. Da jeg startet hadde jeg nettopp fått meg Instagram og det første agenten min spurte meg om var hvor mange følgere jeg hadde. Det finnes nemlig oppdragsgivere der ute som ikke gir deg jobb så lenge du ikke har minst 30.000 følgere. Instagram er uten tvil blitt utrolig viktig for modellbransjen i disse dager, forklarte Ferguson nærmere.

(Kilder: Wikipedia, Side3, Travelers Today, Business Insider, Inquistir, Sports Illustrated, Elle, Slate, Deseret News, CR Fashion Book, Newsok)

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her