Foto: (Tesla)

Slipper 737.000 kroner i avgift

Står elbilfordelene for fall?

Publisert

Grunnet modeller som Think og Buddy har elbiler et heller negativt stigma på seg for å være litt kjipe billigbiler. Ja sågar dødsfeller i enkelte tilfeller, siden enkelte elbiler ikke var biler, men formelt firehjulinger.

Den første virkelige elbilsuksessen i Norge, trekløverbilen Mitsubishi i-MiEv/Citroën C-Zero/Peugeot iOn, gjorde ikke situasjonen veldig mye bedre når det gjaldt elbilens rykte. Den så ganske så spesiell ut, og komfortmessig føler man virkelig at man gir avkall på noe.

Er i ferd med å ta helt av

Men ting er i ferd med å endre seg i relativt høyt tempo. Ifølge kjøretøysstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), er det nå mulig å velge mellom elleve forskjellige nye elbiler i Norge. I tillegg importeres det også enkelte obskure varianter.

Og nordmenn kaster seg over disse bilene som om det var manna fra himmelen. Med ekstremt gode kjøpsinsentiver som ingen moms, gratis bomringpasseringer, billig eller gratis drivstoff, enklere fremkommelighet i kollektivfeltene, nesten ingen årsavgift og en rekke andre ting, er det heller ikke så rart.

Ifølge beregninger fra BilNorge.no skulle en Tesla Model S betalt 737.269 kroner i avgifter, om den hadde samme avgiftsregime som vanlige biler.

Foto: (Scanpix)

Det er mer enn nybilprisen.

- I dag er det circa 14.000 elbiler på norske veier, sier kommunikasjonsleder Ståle Frydenlund i Elbil Norge til Side3.

Registreringsstatistikken for august viser at seks prosent av nybilsalget var nettopp elbiler, eller nærmere bestemt nøyaktig 700 biler. Det er en økning på smått utrolige 63 prosent i forhold til for et år siden.

Første uken i september er Tesla Model S den modellen som har fått flest nye registreringer i Norge - foran blant annet Golf.

Hva skjer med alle fordelene?

Med et stadig økende elbilsalg, og rapporter om at kollektivfeltene begynner å bli fulle av elbiler som sperrer for bussene, presser det seg fram en diskusjon om hvilke fordeler elbilene skal ha. I klimaforliket snakkes det om å vurdere elbilfordelene på nytt hvis en passerer 50.000 elbiler på norske veier innen 2017.

- Da er det ytterligere 36.000 som må selges i løpet av fire år og fire måneder. Om vi legger salgstakten siste år til grunn, kan det godt tenkes at vi når 50.000 før 2017 er omme, sier Frydenlund.

Mye kan tyde på at nettopp dette ikke bare er tenkelig, men svært realistisk. Da VW nylig åpnet for forhåndssalg av den nye elbilen e-Up, lå antall bestillinger bare den første uken - før bilen var offisielt lansert - på 800 biler.

Ford er i ferd med å rulle ut sin nye elektriske utgave av Ford Focus, som Ford sier til Side3 at de regner med å selge alt de får levert fra fabrikken. Og så har vi selvsagt Golf som kommer i elektrisk utgave neste år.

I det hele tatt er det en lang rekke modeller som er i «pipelinen» for å bli solgt som elbiler - og nær sagt alle ønsker å lansere i Norge først på grunn av de store elbilfordelene.

Foto: (Regjeringen.no)

Det er dermed nærmest sannsynlig at en vil passere 50.000 elbiler i Norge innen 2017. Om dette betyr at elbilfordelene vil strammes inn er høyst uklart.

Avgående statssekretær i finansdepartementet, Kjetil Lund, sa nylig på et møte at de egentlig ikke visste hva formuleringen i klimaforliket betydde. Der står det om at elbilene skal fredes, så fremt det ikke blir mer enn 50.000 biler på veiene innen 2017.

- Slik jeg ser det så betyr det egentlig ikke noe annet enn at man i alle fall ikke skal gjøre noe før den tid, sa Lund

En rekke personer Side3 har snakket med den siste tiden mener at nettopp Model S kommer til å være bilen som tar livet av fordelene for elbiler. Argumentet ser ut til å være at når rekken av «rikinger» i Model S-er som suser forbi køen i kollektivfeltet blir et vanlig syn, vil støtten til elbilistene forsvinne hos folk.

Les også: - Elbiler er skattelette til de rike

Miljøeffekten er også høyst omdiskutert.

Les også: Dette er elbilens store sjokktall

- Kan ikke være dette Stortinget mente

BilNorges Jon Winding-Sørensen og Per Morten Merg er helt klare på at dagens elbilfordeler er nødt til å endres.

- Sannheten er at en luksusbilen Tesla Model S kan kjøpes fra 450.000 kroner, som er omtrent halvparten av sammenlignbare modeller fra Audi, BMW og Mercedes-Benz. Og takket være politikere som ikke ante hva de gjorde, og norsk bilbransje som for bare 5-6 år siden reaksjonært fulgte sine leverandører og forsikret at elbiler på Tesla-nivå ikke var mulig, sitter vi nå og ser på en invasjon som ikke akkurat har noen sosial vinkling, skriver de i en kommentar.

- Det kan umulig være dette Stortinget mente da de gjorde avgiftsfritak til et element i forbindelse med Klimaforliket i 2008. Og det kan heller ikke være dette SV tenkte på da sjefen deres snakket om «konkurranselikhet for elbiler».

Under kan du se de bilmodellene som nå tilbys i Norge - og som så langt har alle fordelene intakt.

BMW i3

BMW har skreket høyt om sine i-serie i lang tid, og nå er bilen i ferd med å materialisere seg. Dette ser ut til å bli en virkelig folke-BMW der du ikke trenger å gå på akkord med komfort.

Rekkevidde: 130-160 km

Pris fra: 237.100 kroner

Les også: Her er BMW-en mange nordmenn venter på

Citroën C-Zero / Mitsubishi i-MiEV / Peugeot iOn

Foto: (Mitsubishi)

Dette er markedsført som tre forskjellige biler, men sannheten er at alle sammen er laget av Mitsubishi og er mer eller mindre identiske, utover minimale designendringer og en annen logo.

Rekkevidde: 120 kilometer

Pris fra: 183.300 kroner

Ford Focus

Ford har bestemt seg for å komme som ei kule med elbilsatsingen sin, og har nye elbilutgaver i pipelinen for svært mye. Først ut er norgesfavoritten Focus, som snart vil komme på norske skilter. De første rapportene tyder på at det er som å kjøre en vanlig Focus - mye fordi dette faktisk er en vanlig Focus som Ford har puttet en elmotor i.

Rekkevidde: 160 kilometer

Pris fra: 259.000 kroner

Nissan Leaf

Dette er elbilen som ikke trenger noen introduksjon. I løpet av relativt kort tid har den blitt tidenes mest solgte elbil, og i siste versjon har den også blitt en utrolig god bil.

Rekkevidde: 160 km

Pris fra: 219.700

Les også: Elbilen er nå en fullverdig bil

Renault Twizy

Foto: Top Gear Magazine (Vi Menn Bil Top Gear)

Renault har egentlig en enorm elbilsatsing i konsernet sitt, og elbilen Zoe skulle bli selskapets store gjennombrudd i Norge. Konsernet syntes derimot ikke det norske markedet var så viktig, og har ikke prioritert å lage en versjon tilpasset norske forhold. Den vindusløse, og nærmest motorsykkellignende Twizy er derfor det eneste Renault nå har tilgjengelig i Norge.

Rekkevidde: 100 kilometer

Pris fra: 69.300 kroner

Les også: Elektriske drømmer

Renault Kangoo ZE

Nå vi sier at det eneste Renault har tilgjengelig er Twizy, så er ikke det egentlig sant. Om du har lyst på en varebil, så kan du få Kangoo i elbilvariant.

Rekkevidde: 120 kilometer

Pris fra: 204.000

Tesla Roadster

Bilen som skulle vise hva Tesla var god for er egentlig gått ut av produksjon, men et lite lager av biler gjør at du fortsatt kan kjøpe den ny.

Rekkevidde: 320 kilometer

Pris fra: 667.500 kroner

Les også: Vi ble triste etter å ha kjørt denne bilen

Tesla Model S

Foto: Pressebilde (Tesla)

Det meste er sagt og skrevet om Teslas nye superbil Model S. Høy komfort, ekstrem innovasjon, stor rekkevidde og en pris som gjør den til en livsfarlig konkurrent for de tyske premiummerkene.

Rekkevidde: 370-480 kilometer

Pris fra: 446.500 kroner

Les også: Tesla Model S Performance: Ny verdensordning

Volkswagen e-up!

Det gigantiske VW-konsernets første forsøk på en elbil ser ut til å være en suksess. 800 biler ble bestilt første uka den var klar for bestilling, uten at den egentlig var formelt lansert. Har alle fordelene som den lille «up!» har i utgangspunktet, batteripakken stjeler ikke innvendig plass - og prisen på under 190.000 kroner gjør den til prisledende.

Rekkevidde: 160 kilometer

Pris fra: 184.000

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her