VIL ENDRE NORSKE DRIKKEVANER: Adam MacDonald mener nordmenn håper nordmenn vil bli bedre til å anerkjenne gode drinker i baren i fremtiden, og sende tilbake dårlige.
VIL ENDRE NORSKE DRIKKEVANER: Adam MacDonald mener nordmenn håper nordmenn vil bli bedre til å anerkjenne gode drinker i baren i fremtiden, og sende tilbake dårlige. Foto: Adrian Møller Haugan (Side3)

Drink in a box

Slik vil denne mannen endre nordmenns drikkevaner

- Nordmenn må lære seg å drikke bedre, sier Adam MacDonald.

Publisert

Du kjenner deg helt sikkert igjen: Det er helg. Du har arbeidet hardt hele uka og føler du fortjener en fest. Du har vært flink å unngått alkohol hele uken. Det er i kveld det skjer. Rus, stive priser og dårlige drinker i skjønn forening hyles ned i høyt tempo fra vorspielet til skjenketiden stopper alkoholsalget klokken 03.

Men trenger nordmenn denne flatfyllen? Må vi spare opp all drikkingen vår til helgen?

Nei, mener den australske bartenderen Adam MacDonald.  MacDonald har bodd i Norge de ti siste årene og har arbeidet på en rekke barer i Oslo. Siden 2008 har han også holdt flere hundre cocktailkurs til mennesker over hele landet. Han mener mange nordmenn er for dårlig opplyst om alkohol til å drikke og nyte alkohol på en ansvarsfull måte.

- Jeg tror mange nordmenn ikke har kunnskapen som trengs for å drikke bra drinker. I stedet for å kreve kvalitet, går de for ting som er trygt og ofte dårlig. «Hva er det du liker?» er vel den vanligste frasen en bargjest ytrer til en bartender, sier MacDonald til Side3.

Etter flere år med bak bardisken i Norge, har australieren studert norske alkoholvaner på nært hold. Han mener at streng norsk lovgivning rundt alkoholreklame har negative konsekvenser man kanskje ikke tenker over.

- Jeg tror en del av problemet med manglende kunnskap rundt forsvarlig alkoholbruk, kommer av det strenge lovverket dere har for alkoholreklame. Med en kultur der alkohol er litt «hysj, hysj» og lite diskutert, tror jeg det fører til at folk ikke faktisk vet hvordan de skal drikke på en ansvarsfull måte. Når du ser på statistikk, er ikke Norge i nærheten av verdenstoppen når det kommer til konsumering av alkohol. Allikevel er det en fyllekultur der man skal bøtte i seg mest mulig fra fredag til søndag. Jeg tror nordmenn kan og vil bedre, sier MacDonald.

Han legger til at i hans øyne fører strenge skjenketider kanskje til mindre inntak, men høyere prosent av stressdrikking. Når utestedene er fullstappet 02.00, våkner alkoholdyret hos mange som stormer baren for å sikre seg en siste runde.

- Om du gir mennesker et valg mellom alt eller ingenting, vil de alltid velge alt, tror MacDonald.

«Drink in a box»

I april 2016 holdt MacDonald et foredrag under TedX Oslo (en lokal variant av Ted Talks), der han presenterte sine tanker og ideer om hvordan man kan endre nordmenns drikkemønster - «en drink om gangen». Sett bort fra manglende kunnskap, tror australieren at man må legge til rette for en ansvarsfull drikkekultur. Hans del i «revolusjonen» er å forsøke å starte opp konseptet «drink in a box».

- For å være helt ærlig, synes jeg det er fornærmende overfor nordmenn at dere er så sofistikerte, utdannede og i fremste rekke innen så mange områder, men dere klarer ikke å slenge sammen en god drink? Kom igjen. Og det verste er at jeg tror mange nordmenn hadde tatt seg bryet med å lage gode drinker hjemme, dersom de hadde visst hvordan, sier MacDonald entusiastisk.

Ikke ulikt matkassene som har blitt populære de siste årene, er tanken at folk enkelt skal kunne fikse drinker til vorspiel-gjestene. 24 timer før festen går du på nett, bestiller en eske og du får levert på døren alt du trenger av ingredienser og is for mikse de herligste drinker. Eneste du må sørge for å ha selv, er alkoholen.

-  80 prosent av drikking i Norge foregår hjemme. Med den vorspiel-kulturen som eksisterer her til lands, vil nok det aldri forsvinne. Men trenger nordmenn å drikke så dårlig? Må drinkene hjemme være de enkle miksene som vodka og redbull? Vi trenger ikke å utsette oss selv for den type drink, humrer bartenderen.

- Trenger vi virkelig et slik konsept?

-  Ja, jeg tror det. Mange vet rett og slett ikke bedre. I tillegg er mange late når det kommer til å fikse drinker hjemme. Jeg er slik selv, og, sier MacDonald.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Screen9v2

- Jeg tror mange nordmenn ønsker å utvide horisonten og som med matrevolusjonen som har pågått de siste årene her til lands, tror jeg folk også ønsker bedre drinker. Norske kokker har slått et slag for bedre mat. Nå føler jeg utelivsbransjen må slå et slag for bedre drinker, mener MacDonald.

Australieren legger ikke skjul på at han håper å kunne tjene penger på ideen, men han sier at dette ikke er det viktigste. Bartenderen har nemlig en annen agenda på barservietten.

- På lang sikt og folk har oppdaget hvordan man lager gode drinker hjemme, kanskje nordmenn begynner å klage litt når de får en dårlige drink på byen. «Hvorfor skal jeg gidde å betale deg 120 kroner for en flat gin tonic, når jeg kan lage en mye bedre drink hjemme?», spør bartenderen retorisk.

Foto: (Drinkinabox/Kickstarter.com)

- Etter hvert vil kanskje standard på drinkene mange steder heves, ettersom folk ikke orker å betale høye priser for dårlige drinker. Det er det samme som har skjedd med mat, vin og øl de siste årene i Norge. La oss slå et slag for spriten, humrer MacDonald.

- Hva tenker du om folk som sier du oppfordrer til å drikke mer?

- Det håper jeg virkelig ikke at folk tror. Alle boksene er laget slik at du enkelt kan lage alkoholfrie alternativer og vi har en egen smoothie-eske. Vi reklamerer ikke for spesifikke spritmerker. Noe av det viktigste er at i alle boksene, følger det med måleinstrumenter som vil gi deg de perfekte blandeforholdene. Nå er det ikke noe mer 50-50 sprit og blandevann. Mitt mål er å få folk til å drikke bedre drinker, ikke sterkere og mer, sier MacDonald til Side3.

«Drink in a box»-skaperen sier at bedriften vil være strenge på å sjekke legitimasjon på alle som eventuelt kjøper produktet i fremtiden. Han legger til at de gjerne samarbeider med diverse etater dersom det er ønskelig.

- La oss få et kunnskapsløft

«Drink in a box» er foreløpig ikke til salgs og gutta bak har nettopp startet en Kickstarter-kampanje for å samle inn nok penger til konseptet.

- Det er ingen tvil om at dette er et veldig spesielt produkt som ikke passer alle. På den annen side hadde vi en 45 år gammel kvinne som testperson. Hun hadde aldri laget en drink i hele sitt liv og fikk en boks med ingredienser til 20 moijtoer. Hun så instruksjonvideoen tre ganger, og etter det gikk det som en lek.

ALT DU TRENGER: Som de populære matkassene, kommer eskene med alt man trenger av ingredienser for den perfekte drinken.
ALT DU TRENGER: Som de populære matkassene, kommer eskene med alt man trenger av ingredienser for den perfekte drinken. Foto: (Drinkinabox/Kickstarter.com)

Om en australsk bartender faktisk vil klare å revolusjonere nordmenns drikkemønster, gjenstår enda å se. MacDonald sier at han ikke er redd for å skape drink-connoisseurer på hver eneste lokale kneipe over hele landet. Han mener det bare vil være sunt for utelivsbransjen med kritiske gjester.

- Oslo og Norge har de siste årene fått flere internasjonalt anerkjente barer, men det er fortsatt veldig mange steder som serverer et dårlig produkt. Og folk belønner dem med deres hardt tjente kroner og fritid. Jeg sier «nei». La oss ta oss sammen og starte kunnskapsløftet, slår MacDonald fast.

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her