<b>WLTP:</b> Det oppgitte forbruket vil øke med overgangen til WLTP, og ligge nærmere det folk faktisk vil oppleve når de bruker bilen.
WLTP: Det oppgitte forbruket vil øke med overgangen til WLTP, og ligge nærmere det folk faktisk vil oppleve når de bruker bilen. Foto: Tore Meek (NTB Scanpix)

WLTP

NAF: – WLTP kan gjøre en vanlig familiebil 80.000 kroner dyrere

WLTP er den nye testprosedyren som skal gi bilkjøpere mer reelle forbruks- og utslippsdata å forholde seg til. Bilbransjen frykter at det kan øke nybilprisene med mellom 20.000 og 80.000 kroner - eller mer ...

Publisert Oppdatert

Noen forkortelser er viktigere enn andre. NEDC har vært en slik i mer enn 25 år. WLTP er arvtageren. De to forkortelsene er med på å avgjøre hvor mye biler skal koste.

NEDC står for New European Driving Cycle, ny europeisk kjøresyklus. Det er denne normen som i mange år har vært den viktigste faktoren når bilavgifter skulle fastsettes. Forbruket kjøresyklusen ga, avgjorde bilens utslipp (der CO₂ er viktigst).

NEDC er blitt kritisert for få være utdatert og full av smutthull helt siden den ble innført. Den ga et oppgitt forbruk som var nærmest umulig å gjenskape ved vanlig kjøring.

«Lureri»

Forbruket med NEDC ble så lavt fordi akselerasjonen var altfor treg, farten for lav og fordi normen forutsatte en nærmest perfekt økonomisk kjørestil. Testen utføres ikke på ekte veier, men innendørs på såkalt rullende landevei.

I tillegg kom alle knepene bilfabrikkene tok i bruk.

Forskningsinstituttet International Council of Clean Transportation, som var sterkt delaktig i avsløringen av VW-konsernets dieselskandale, har beskrevet en rekke triks for å senke luftmotstand, rullemotstand og friksjonen i drivverket.

ICCT fant også ureglementert vektslanking, og fra flere hold ble det spekulert i at det fantes dataprogram som slo bilen over i sparemodus under testen (dette fremstår som en variant av dataprogrammene som ble avslørt i dieselskandalen).

STØRRE: Oppgitt rekkevidde også for ladbare hybrider vil gå ned med WLTP. En mulig følge er at ladehybrider i fremtida vil få større batteri. Bildet er fra den ladbare utgaven av Toyota Prius, en ladehybrid med god reell rekkevidde.
STØRRE: Oppgitt rekkevidde også for ladbare hybrider vil gå ned med WLTP. En mulig følge er at ladehybrider i fremtida vil få større batteri. Bildet er fra den ladbare utgaven av Toyota Prius, en ladehybrid med god reell rekkevidde. Foto: FOTO: Arkiv

WLTP tetter smutthull

Etter 1. september 2017 skal alle nye bilmodeller godkjennes etter den nye normen WLTP. Det står for Worldwide Light Vehicle Test Procedure, verdensomspennende testprosedyre for vanlige biler.

NEDC er ut, den skal ikke brukes mer. Det vil si, NEDC skal brukes i en overgangsperiode ut 2018, og for nye modeller skal WLTP-resultatene omregnes til NEDC (se sak i svart ramme). De nye forbrukstallene som skal danne grunnlaget for avgiftene vil først gjelde fra januar 2019 for personbiler, og for varebiler fra 2020.

WLTP regnes som langt mer realistisk enn NEDC. Fortsatt skal testen skje på rullende landvei, men farten er høyere, akselerasjonen raskere og testen varer lengre (23 km på en halvtime, mot 11 km på 20 minutter med NEDC). WLTP-testen skal simulere bykjøring, landevei og motorvei i fire faser, og snittfart uten stopp er 53,8 km/t.

Mens NEDC godtok at den mest gjerrige utstyrsvarianten avgjorde forbruket for alle varianter, skal WLTP vise forbruksendringer for alle utstyrsversjoner.

Dette vil bety at biler med mye utstyr vil få høyere forbruk enn enkelt utstyrte biler – og følgelig høyere avgifter. Dekkdimensjon, dekkenes lufttrykk og testtemperatur er andre ting som er fastsatt. I tillegg skal CO₂-utslippet beregnes ut fra en lufttemperatur på 14 grader, ikke et eller annet sted mellom 20 og 30 grader som NEDC tillater.

Frykt for økt pris

I oktober 2017 henvendte norske bilbransjeorganisasjoner seg til Finansdepartementet og Skattedirektoratet fordi de frykter at overgangen fra NEDC til WLTP kan gi uheldig prisutslag.

Som eksempel beskriver organisasjonene at en utgave av VW Golf kan bli 20.000 korner dyrere.

Årsaken er at omregningsmetoden fra WLTP til NEDC vil gi høyere CO₂-utslipp enn den gamle NEDC-normen ville gitt.

WLTP: Fire bokstaver som kan gjøre bilkjøpet ditt dyrere

WLTP vil øke det oppgitte forbruket sammenlignet med NEDC. Hvor mye det vil øke, vil variere fra bil til bil. Noen eksperter anslår rundt 20 prosent som et snittall.

Forbruket vil stige over hele linja, for alle drivlinjetyper. For eksempel beskriver en rapport publisert av EU-kommisjonen at el-rekkevidden til en ladehybrid vil synke «signifikant» med WLTP.

Elbiler vil også få kortere oppgitt rekkevidde. Opels beregninger for Ampera-e viste at WLTP-rekkevidden vil være 38 mil, mot over 50 mil etter NEDC.

Økt forbruk betyr økte utslipp for biler med forbrenningsmotor, som igjen normalt skal bety økte avgifter etter et system av den norske typen.

Kan gi prishopp på over 80.000 kroner

Det store spørsmålet er hva myndighetene kommer til å gjøre.

En direkte videreføring av dagens system basert på de nye måltallene vil gi dramatiske prisutslag. Et påslag på mellom 20.000 og 80.000 kroner er ikke usannsynlig. Noen biler vil få mindre, mens andre vil bli enda dyrere. Volvo XC90 T8 kan for eksempel få en økt avgift på 110.000 kroner.

Det er bilene med det mest urealistiske forbruket etter NEDC-normen som vil få størst påslag.

En mulig følge av overgangen til WLTP kan bli at ladbare hybrider på sikt vil få større batteri og lengre rekkevidde på strøm. Da vil de komme seg gjennom også den nye forbrukssyklusen med lavt forbruk og lave utslipp.

<b>KRAFTIG UENIGE: </b>Inger Elisabeth Sagedal (t.h.) i NAF ønsker en ordning som beskytter nye biler fra et kraftig prishopp over nyttår. Kari Asheim i miljøstiftelsen Zero mener korreksjonen er helt nødvendig.
KRAFTIG UENIGE: Inger Elisabeth Sagedal (t.h.) i NAF ønsker en ordning som beskytter nye biler fra et kraftig prishopp over nyttår. Kari Asheim i miljøstiftelsen Zero mener korreksjonen er helt nødvendig.

Bilbransjen med NAF i spissen ønsker WLTP velkommen, men tar samtidig til orde for at myndighetene må finne en løsning som ikke gjør nye biler med forbrenningsmotor mye dyrere over natten.

I Danmark, Sverige og Finland har regjeringene varslet tiltak som sikrer at bilkjøperne ikke blir rammet av plutselige hopp i avgiftene.

I juli 2018 har norske myndigheter fremdeles ikke signalisert hva de kommer til å gjøre. Statsministeren sier hun mangler ni milliarder i avgifter på bil.

– Vi frykter at regjeringen legger opp til at forbrukerne skal ta hele regninga, sier Nils Sødal i NAF til Broom.

<b>BEKYMRET: </b>Nils Sødal i NAF er bekymret for effektene av WLTP.
BEKYMRET: Nils Sødal i NAF er bekymret for effektene av WLTP. Foto: Erik Norrud / NAF

– Fra nyttår kan WLTP slå ned som en virkelig avgiftsbombe. NAF har et tydelig krav til regjeringen: De må se til de andre nordiske landene og få på plass en overgangsordning som ikke går utover folk flest. Hittil har det vært tyst fra regjeringskontorene om hva de vil gjøre med bilavgiftene. Det betyr at den som bestiller nybil som leveres over nyttår i praksis ikke aner hvor mye den vil koste, sier Sødal.

Også kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal frykter WLTP vil slå uheldig ut for familier.

– Over 30.000 står venteliste for sin nye elbil. Da blir det feil med et kraftig avgiftshopp på bensin- og dieselbiler i 2019, mens de gode familie-elbilene først kommer i 2021, har hun sagt.

Sagedal oppfordrer politikerne til å ha is i magen:

– Vi vil advare mot å bruke de nye målemetodene på å øke nybilprisen på bensin- og dieselbiler. Det betyr at utskiftingen av bilparken kan stoppe opp og de gamle modellene lever lengre. Det kan føre til færre nye, sikre og miljøsnille biler på veien, som er det motsatte av det alle ønsker seg.

Et argument i bransjen er at nye biler i realiteten har akkurat samme forbruk og utslipp før og etter WLTP. Dermed mener man også at det er urettferdig at de plutselig skal bli dyrere.

Kari Asheim er fagansvarlig for transport i miljøstiftelsen Zero. Hun er kraftig uenig i argumentasjonen og mener at det blir som å be om redusert skattesats når det kommer for en dag at du har meldt inn for lave inntekter over mange år.

– Den nye testsyklusen er en viktig korreksjon av det faktum at nye biler i årevis har blitt solgt med, og betalt avgift for, mye lavere utslipp. Korreksjonen er helt nødvendig sier Asheim til Side3.

Denne artikkelen er oppdatert og publisert i samarbeid med Vi Menn Bil. Klikk her for å abonnere på bladet.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.