LEGENDE: Supra er tilbake.
LEGENDE: Supra er tilbake. Foto: Toyota

Toyota GR supra

Legenden er tilbake

Bare 900 europeere kan bli eiere av Toyota Supra i år.

Publisert Oppdatert

En stund så det ut til at Toyota skulle forbli selskapet som kun fokuserte fornuftige og solide, men tamme biler med dvaske kjøreegenskaper. Det virket å være kjørt for legendariske og morsomme modeller som Supra, Celica og MR-2.

Men da Lexus LFA-forkjemperen Akio Toyoda ble Toyota-boss i 2009, ble en ny kurs staket ut. I 2012 fikk de snusfornuftige modellene selskap av GT86, og nå er selveste Supra tilbake. Nyheten om Supras tilbakekomst ble kunngjort på bilutstillingen i Genève i mars i fjor, og en kamuflert versjon av bilen ble vist frem på Goodwood Festival of Speed i Storbritannia i juni samme år. Toyota bekreftet også at nye Supra vil være tro mot arven som en ekte sportsbil, med en frontmontert sekssylindret rekkemotor og bakhjulstrekk.

LENGDE: Supra er bare litt lengre enn GT86.
LENGDE: Supra er bare litt lengre enn GT86. Foto: Toyota

4,3 sekunder

Og slik er det blitt. Supra er utviklet i samarbeid med BMW og på samme plattform som Z4. Under panseret på BMW Z4 M40i sitter en twinscroll turbobensin som produserer 340 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm ved 1600 omdreininger. Samme motor finner vi i nye Supra, og i kombinasjon med en åttetrinns automatkasse, skal den gjøre 0-100 km/t på 4,3 sekunder.

BMW: Noe er kjent fra BMW.
BMW: Noe er kjent fra BMW. Foto: Toyota

Sjåførorientert

Head-up-displayet, instrumentene og girhendlene er alle direkte foran sjåføren, med ytterligere knapper på det treekede rattet. Rattet i seg selv er formet for å sitte ekstra godt i hendene, og er kledd i skinn. Det 8.8-tommers instrumentdisplayet er tydelig og klart gjennom rattet, med 3D-effekt turteller og girskiftindikator plassert i midten. Det digitale speedometeret sitter til venstre og navigasjon og infotainment er samlet til høyre.

Midtkonsollen er asymmetrisk og selvsagt orientert mot førersiden, mens passasjersiden er mer åpen. Klimaanleggets kontroller finner man i midtkonsollen, og de har minne-touch-knapper for enkel betjening. En 8.8-tommers multimediaskjerm er plassert over midtkonsollen. Den kan betjenes som en berøringsskjerm eller med en kontroll.

PREMIERE: Supra hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Detroit 14. januar.
PREMIERE: Supra hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Detroit 14. januar. Foto: Newspress

Stivere enn LFA

Supra er bakhjulsdrevet, og har en aktiv differensial som fordeler kreftene på bakhjulene. Lyd, respons, girskiftmønster, dempere, styring og den aktive differensialen justeres når sjåføren setter bilen i Sport. Stabilitetssystemet har en spesiell ’baneinnstilling’ som kan velges for å redusere systemets innvirkning på bilen, slik at sjåføren har bedre kontroll på bilens dynamiske egenskaper.

Supra skal ha enda mer rigid struktur enn superbilen Lexus LFA, et tyngdepunkt som var lavere enn GT86 og en 50:50 vektfordeling. Bilen er 4,38 meter lang, og dermed litt lengre enn 4,24 meter lange GT86. Akselavstand er på 2,5 meter.

Nye Supra er den første universelle modellen som er utviklet av Toyota GAZOO Racing som er Toyotas divisjon for motorsport. Supra-ens fulle navner er derfor GR Supra.

1986: Supra fra 1986.
1986: Supra fra 1986. Foto: Toyota

Startet i 1978

Toyota GR Supra er femte generasjon av Toyotas legendariske sportsbil. Bilen har fortsatt ikonstatus - mer enn 16 år etter at modellen gikk ut av produksjon. I Norge finnes en krets med svært engasjerte Supra-eiere.

Supra-navnet ble for første gang tatt i bruk i 1978, på en større og kraftigere utgave av den andre generasjonen av Celica, før den etter hvert ble en egen modell. Den første hadde modellkoden A40, som ble etterfulgt av A60 (1981), A70 (1986) og A80 (1993). Produksjonen stoppet i 2002 og Supra var da Toyotas mest motorsterke produksjonsbil.

2002: Supra fra 2002.
2002: Supra fra 2002. Foto: Toyota

Supra 900

I løpet av det første året vil det bli levert ut 900 eksemplarer av Toyota GR Supra til europeiske eiere. De første som reserverer bilen vil få tilgang til en rekke eksklusive opplevelser frem mot levering som starter på sensommeren 2019. I Tyskland er Supra priset til 62 900 Euro, ifølge Autobild.de

FT-1: Den produksjonsklare modellen minner mye om FT-1-konseptet som ble vist frem allerede i 2014.
FT-1: Den produksjonsklare modellen minner mye om FT-1-konseptet som ble vist frem allerede i 2014. Foto: Toyota

Prototypen av Supra ble vist frempå Goodwood Festival of Speed sommeren 2018. Den var kledd i en svart, rød og hvit kamuflasje inspirert av TOYOTA GAZOO Racings farger. Uttrykket spilte på arven fra Supras berømte ’A’ chassiskode, med en ny ”A90”-referanse. For å feire Supra-arven og introduksjonen av femte generasjon kode, vil en eksklusiv Toyota GR Supra A90 Edition modell bygges i forbindelse med lanseringen, i kun 90 eksemplarer. A90 Edition er lakkert i Storm Grey matt, utstyrt med svarte hjul og en kupé i rødt skinn. Utstyrsmessig vil den ellers være identisk med Premium-graden.

Toyota GR Supra A90 Edition tilbys eksklusivt til de første 90 europeiske kundene som forhåndsbestilte bilen.

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her