4X4: Toyota Proace 4x4 er endelig på norsk jord.
4X4: Toyota Proace 4x4 er endelig på norsk jord. Foto: Martin Jansen

TOYOTA PROACE 4X4

Denne bilen har norske håndverkere ventet på

Nå kommer Toyota Proace endelig med firehjulstrekk, og prisene er klare. Håndverker-innredningen er det et norsk selskap som står for.

Publisert Oppdatert

Toyota HiAce var i mange år Norges mest solgte varebil, men tidlig i 2012 var det slutt på HiAce i Norge. Gamle motorer med for høye utslipp var den offisielle grunnen til at bilen forsvant. Mot slutten var Norge det største markedet for HiAce. Det var ikke nok for japanerne som stanset produksjonen i 2011.

HiAce ble imidlertid erstattet av Proace, og dagens versjon er basert på samme plattform som Citroën Jumpy og Peugeot Expert. Problemet er at Proace i motsetning til HiAce ikke har vært å få med firehjulstrekk. Helt til nå. For nå kan også Proace fås med trekk på alle fire hjulene, på lik linje som PSA-søsknene Expert og Jumpy.

HIACE: Tusenvis av nordmenn har hatt et forhold til denne bilmodell, Toyota Hiace.
HIACE: Tusenvis av nordmenn har hatt et forhold til denne bilmodell, Toyota Hiace. Foto: Toyota

Bygges om i Frankrike

Ved fabrikken Automobiles Dangel i Sentheim i Frankrike bygges Proace om til firehjulstrekker. Der får Proace en overføringskasse som gjør at du kan velge mellom 2WD og 4WD. En mellomaksling sørger for forbindelsen bakover der en viskosekobling fordeler kreftene. Bak sitter også differensialen som kan fås med sperre. Girutvekslingen og svingradiusen blir den samme som med 2WD.

BYGGES OM: Ved Automobiles Dangel bygges Proace om til firehjulstrekker.
BYGGES OM: Ved Automobiles Dangel bygges Proace om til firehjulstrekker. Foto: Dangel

Firehjulstrekksystemet påfører Proace en ekstra vekt på beskjedne 90 kilo. Ved Dangel-fabrikken økes også bakkeklaringen på Proace 4x4 med to centimeter og den utstyres med beskyttelsesplater under motorrommet foran. Etter hvert skal det også bli mulig å øke bakkeklaringen med fire centimeter slik at den totale bakkeklaringen blir på 19 centimeter. Nyttelasten er på 1400 kilo og hengervekten på 2500 kilo. Den kan kun fås med manuelt gir. Prisene på 4959 mm lange Proace 4x4 starter på 469 900 kroner, mens lang versjon (5309 mm) koster 487 900 kroner med 4x4. Den lange versjonen.

I NORGE: Proace håndverker-innredes i Norge.
I NORGE: Proace håndverker-innredes i Norge. Foto: Loyds Industri

Bygges om i Norge

Det er også et norsk selskapet involvert i Proace. Loyds Industri ved Borgenhaugen i Østfold leverer smartfloor og alle skuffeløsningene som håndverkere ønsker, ikke bare til Norge, men hele Europa. Toyota Motor Europa er Loyds største kunde.

Proace Medium 2,0D 177 2WD

Motor, cm³: 1997

Effekt, hk ved o/min: 177/3750

Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/2000

Egenvekt, kg: 1770

Tilhengervekt, kg: 1800

Nyttelast, kg: 1400

Varerom, lengde, cm: 240

Varerom, volum: 5,3 m3

Antall, europall: 3

Lengde/bredde/høyde, cm: 496/192/191

Akselavstand, cm: 328

Bakkeklaring, cm: 15

Standard dekkdimensjon: 215/60R17

Forbruk, NEDC l/mil: 0,62

CO₂-utslipp, g/km: 160

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,1

Toppfart, km/t: 170

Pris fra, kr (medium): 324 100 (1,6 diesel 116 hk, 6-trinns manuell

Pris fra, kr (medium): 429 600 (2,0 diesel 177 hk, 6-trinns automat)