RÅ: Med 2x200 totaktshestekrefter er akselerasjonene som et dunk bak.
RÅ: Med 2x200 totaktshestekrefter er akselerasjonene som et dunk bak. Foto: Terje Bjørnsen

TEST: Zodiac Pro 850

Råbarsk machobåt som kan frakte 25 personer

Med to 200-hestere på hekken er Zodiac Pro 850 macho så det holder. Og den er sertifisert for inntil 25 personer.

Publisert Oppdatert

Merkelige greier, dette med oppfattelsen av ting. Vi kommer rett fra kjøring av en glassfiberbåt med styrehus, og i den virket én 200-hesters totaktsmotor grov og i overkant støyende.

Nå står fotografen og jeg bak vindskjermen i RIB-en Zodiac Pro 850, og da virker totaktsmotor med 200 hk helt rett. Det er til og med to av dem på hekken, og jo visst, lyden er grov her også. Men nå er den ikke forstyrrende. I stedet er den mandig og løfterik.

Det er som om Evinrude High Output-motorene melder fra at det er tid for litt moro. Pro 850 er, du gjettet riktig, 8,5 meter lang. En svær RIB bygd for sporty oppgaver. I midten har den et V-bunnet glassfiberskrog på 7,8 meter, og rundt det danner pongtongene med sju separate kammer en luftfylt pølse med diameter på 60 cm.

FØRERPLASSEN: Her med stereoanlegg og to store skjermer.
FØRERPLASSEN: Her med stereoanlegg og to store skjermer. Foto: Terje Bjørnsen

Plass til 25

Du har stor grad av valgfrihet i innredningen. For eksempel kan du få 12 jockeyseter i to rader i det meste av båtens lengde, i tillegg til sitteplassene på akterbenken. Inntil 25 personer er den sertifisert for. Eller du kan få den med åpnere innredning, slik den vi kjører har.

Forrige gang jeg satt i en RIB, i den kortere og smalere 7-serien fra Zodiac, virket fribordet skummelt lavt for en som ikke har all verdens RIB-erfaring. Her er alle dimensjoner større. En innvendig bredde på 185 cm gir trygghetsfølelse. Det er fint når du har 400 hk å rutte med – og holder ikke det, kan du få den med to 250-hestere også.

I dørken og i baugen er det stuverom til utstyret RIB-folk bruker. Produsenten beskriver den som egnet for blant annet fisking, dykking og vannski, og du kan få ekstrautstyr som er tilpasset ulike behov

KAPASITET: Plass til to foran motorene. Hekken tåler inntil 2x250 hk.
KAPASITET: Plass til to foran motorene. Hekken tåler inntil 2x250 hk. Foto: Terje Bjørnsen

Rå akselerasjon

Vi har putret ut fra brygga akkompagnert av kvernende og boblende lyder fra V6-maskinene bak oss. «Slipp oss fri», roper hestene, og jeg lar dem få trave litt først. På gode RIB-ers vis løfter Pro 850 seg flatt opp fra vannet, uten å sende baugen til værs i en seig planingsterskel.

Et par øyeblikk etter er vi omtrent på det som er toppfarten for de fleste normale fritidsbåter, men i denne båten virker en hastighet i knop godt oppe på 30-tallet bare som en behagelig, nesten bedagelig, marsjfart.

Kombinasjonen av tyngde (1350 kg uten motor), V-bunn og pongtonger demper det som er av bølger og gir en opplevelse av flott stabilitet.

FINT: Pro 850 løfter seg flatt opp av sjøen, helt uten seig planingsterskel.
FINT: Pro 850 løfter seg flatt opp av sjøen, helt uten seig planingsterskel. Foto: Terje Bjørnsen

Jeg gir full gass. Svaret fra motorene er det som best kan beskrives som et rykk opp i fart. Dette er totakternes paradedisiplin, og akselerasjonen er følbar for hele sansesystemet: Motorene vræler, og fartsøkningen kjennes som et dunk i baken. Det er ikke bare en følelse heller, for fartsmåleren skvetter til værs. Rett opp i tett på 50 knop, og med litt fintrimming kan enda et par knop tynes ut. Svinger tas uten unoter, selv brå prøvelser får ikke skroget til å slippe.

TIL Å STOLE PÅ: Sidestøtte er fint i 50 knop.
TIL Å STOLE PÅ: Sidestøtte er fint i 50 knop. Foto: Terje Bjørnsen

Dyrebar moro

Pro 850 er ikke bare råbarka macho, den virker sikker også. Og godt er det, med tanke på at båten kan ta en verdifull last av mange passasjerer.

Verdifull er den målt forgjengelige penger også. Ribbet for det meste, men med en 250-hester, koster den snaut 800 000 kroner. Med to 200-hestere er fraprisen 1 020 000 kroner. Det øker til knappe 1,1 million kroner med to 250-hestere, og fortsatt kommer ekstrautstyr i tillegg.

SÆREGENT: V-bunnsskrog og pongtonger gir en dempet gange i sjøen.
SÆREGENT: V-bunnsskrog og pongtonger gir en dempet gange i sjøen. Foto: Terje Bjørnsen

Farten tas ned til et stykke under 40 knop igjen. Nå går motorene såpass lett at lyden fra motoren kan tåles lenge. Dunkene fra bølgene er avfjæret, for ikke å si luftfjæret med hjelp fra pongtongene. Her, i disse fjordbølgene, kunne Zodiac gjerne ført opp én ting til båten er egnet til: Å kjøres, bare for moro.

TEKNISKE DATA

Zodiac Pro 850

Lengde: 850 cm

Innvendig lengde: 745 cm

Bredde: 300 cm

Innvendig bredde: 185 cm

Kapasitet: 8 pers. (B) eller 25 pers. (C)

Maks: motorkapasitet: 2x250 hk

Vekt uten motor: 1350 kg

Toppfart med 2x200 hk: 50+ knop

Startpris: Fra 798 200 kroner (350 hk) til 1 084 200 (2x250 hk), flere motoralternativer tilbys

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.