COMEBACK: NYGAMMELT: Corolla er tilbake, her som 437 cm lang kombikupé.
COMEBACK: NYGAMMELT: Corolla er tilbake, her som 437 cm lang kombikupé. Foto: Toyota

PRØVEKJØRT: Toyota Corolla 2,0 Hybrid

Toyota Corolla gjør et solid comeback

Farvel, Auris! Corolla gjenoppstår. Med 180 hk skal den gi det beste fra begge verdener: Mer kraft og likevel lavt forbruk.

Publisert Oppdatert

Toyota Corolla er som en olabukse. Den varer i en evighet og byr aldri på plunder. En skikkelig bruksgjenstand, i stedet for bruk og kast. Men før eller siden blir det vanskelig å få igjen knappen i livet, og buksa havner innerst i skapet. Og før eller siden blir Corollaen kjedelig – du har jo aldri et verksted-eventyr å fortelle til kameratene dine. Slik tenkte kanskje Toyota også for 13 år siden, da de lot suksessmodellen Corolla dø og erstattet den med Auris. Et ganske sprøtt påfunn, egentlig. Omtrent som om Tine skulle slutte å lage Norvegia eller VW kutte ut Golf eller NSB bytte navn ...

I NORGE: Corolla er på plass i Norge. Stasjonsvognen Touring Sports fås kun med 180-hester og har en bagasjeplass på 581/1606 liter. Det er omtrent like stort volum som i Avensis.
I NORGE: Corolla er på plass i Norge. Stasjonsvognen Touring Sports fås kun med 180-hester og har en bagasjeplass på 581/1606 liter. Det er omtrent like stort volum som i Avensis. Foto: Martin Jansen

180 friske hybridhester

STORT:Bagasjerommet kan fås med LED-skinner.
STORT:Bagasjerommet kan fås med LED-skinner. Foto: Toyota

Nå er Corolla tilbake, og vi har prøvekjørt den i form av en rød kombikupé. Skarp design strukket ut over 437 cm, med LED-lys fra kvasse lykter og fem dører som standard. Betal litt ekstra, og du får tofargelakk – for eksempel rødt og svart. Wow!

LES OGSÅ: 800.000 levere med tinnitus - og mange er jegere og skyttere

Under skallet er diesel utdatert hos Toyota. I stedet tilbys en hybrid med 1,8-litersmotor og 122 hk totalt. Den rimeligste versjonen er priset til 297 300 kroner. Dersom du vil ha mer kraft så kan Corolla også fås med en tolitershybrid med 180 hk. Det er overlegent mye mer enn Toyota til nå har hatt i sine kompakte hybridmodeller. Velger du stasjonsvognen Touring Sports fås den kun med 180-hesteren.

PERFEKT: Kjempeskjermen er høyt plassert. Speedometeret er digitalt.
PERFEKT: Kjempeskjermen er høyt plassert. Speedometeret er digitalt. Foto: Toyota

To hjerter

Nok tall, vi legger ut på veien. Og får straks to overraskelser. For det første har toliteren to vippegirspaker på rattet – venstre ned og høyre opp. For det andre: Girspakene virker. Om du skal gire ned før du kjører forbi, får du faktisk mer pønsj. Spakene er for øvrig like falske som diverse Hollywood-celebriteter. Corolla Hybrid har ikke DSG, den har planetgir. Opp og ned er bare en illusjon. Den som skal kjøre gjennom Tyskland med Corollaen, vil finne ut at det er slutt ved 180 km/t, og at motoren skriker lenge før det: «Rolig, du skal spare bensin med en Toyota-hybrid».

LES OGSÅ: Slik blir Tesla Model Y

OK, så gjør vi det isteden. Denne bilen er primært ikke bygd for autobahn, men for bykjøring og rolige landeveisturer. Elmotoren får strøm fra et nikkelmetallhybridbatteri plassert under baksetet, og den yter 80 kW (109 hk) og 202 Nm dreiemoment. Med slike krefter skal Corolla kunne kjøre helt elektrisk i opptil 115 km/t, sier Toyota. Forutsetningen er at det er strøm på batteriet. En hyggelig bieffekt har du uansett her: Med kraft fra to hjerter greier den 0–100 km/t på 7,9 sekunder.

<b>BARSKT: </b>Eksosrør som om den var en GTI. Og samtidig er den gjerrig med bensindråpene.
BARSKT: Eksosrør som om den var en GTI. Og samtidig er den gjerrig med bensindråpene. Foto: Toyota

Langt mer sporty

I det hele tatt, en Toyota-hybrid er ikke nødvendigvis en slapp opplevelse mer. Corolla er bygd på TNGA-plattformen (i likhet med blant annet C-HR), og for den kompakte Golf-konkurrenten betyr det lavere sittestilling og høyde enn i Auris, og langt mer sporty kjøreegenskaper. Understellet tåler mer enn det de to motorene kan stille opp med, særlig i vår testbil med variable dempere og sportslig fasthet. I tillegg har Toyota jobbet godt med støy- og vibrasjonsdemping. Komforten er bra også med 18-tommere.

LES OGSÅ: Bli med inn i ulykkesflyet B737 Max 8

Blir vi hybridfans av den nye Corollaen? Ja, fordi den er gjerrig som en dieselbil. Etter vår første testtur viste øko-meteret 62 av 100 mulige poeng, og et forbruk på 0,55 l/mil (i tyske hastigheter). Forbruket hadde vært lavere om sjefen ikke hadde befalt oss å bruke girspakene og jage turtallet i været.

Corolla 2,0 hybrid koster fra 373 300 kroner, mens normalutgaven 1,8 hybrid koster fra 297 300 kroner. Om det er verdt det? Ja, for den tilfører moro i hybridsparsomheten.

<b>PRISENE KLARE:</b> Toyota Corolla Touring Sports.
PRISENE KLARE: Toyota Corolla Touring Sports. Foto: Martin Jansen

TEKNISKE DATA

2,0 Hybrid e-CVT Touring Sports Executive

(Dataene og prisene gjelder stasjonsvognen Touring Sports med 180 hk)

Motor, cm³: 1987

Hybridsystemets totaleffekt, hk: 180

Dreiemoment, Nm ved o/min: 190/4400

Egenvekt, kg: 1370

Tilhengervekt, kg: 750

Nyttelast, kg: 510

Lengde/bredde/høyde, cm: 463/179/144

Akselavstand, cm: 270

Bakkeklaring, cm: 13,5

Bagasjerom, liter: 581/1606

Standard dekkdimensjon: 225/45R17

Forbruk, NEDC l/mil: 0,37

CO₂-utslipp, g/km: 89

NOx-Utslipp WLTP, mg/km: 4,3

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,9

Toppfart, km/t: 180

Pris fra, kr: 389 600

Pris dyreste versjon, Executive RED: 460 300