<b>EGEN STIL:</b> Lett å kjenne igjen som en Tesla.
EGEN STIL: Lett å kjenne igjen som en Tesla. Foto: C. Bries og S. Haberland / Auto Bild / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

Første skikkelige test av Tesla Model 3

TEST: Tesla Model 3

En halv million mennesker har bestilt Tesla Model 3. Det gjør den til verdens mest ettertraktede bil. En grundig test viser hvor god den virkelig er.

Publisert Oppdatert

Som biljournalist får man ofte spørsmål fra slektninger og venner. «Kan jeg kjøpe den?» «Er den bra?»

Hittil har vi måttet svare med et skuldertrekk når Tesla Model 3 er blitt tema. Hva er det for en bil de vil få, de 500.000 personene som har betalt 1000 dollar for å stå på venteliste?

Dette er den første ordentlige testen av bilen. Den er gjennomført i Tyskland, og testelementene er de samme som for andre biler. De samme kriteriene gjelder. Det er business as usual. Eller er det det?

Nei, ikke helt. Når vi får bilen utlevert på testanlegget vårt, er vi mer spente enn normalt. Vi skal jo kjøre en bil som er sjeldnere i Europa enn de feteste modellene fra Ferrari, Lamborghini og Bugatti. Bare en håndfull biler har funnet veien over dammen fra USA. Offisielt kommer den ikke til Norge for i 2019.

Innsparing

Allerede når vi åpner bilen, blir det klart at amerikanerne har spart penger på Model 3 sammenlignet med Model S. I stedet for en nøkkel utformet som en bil, åpnes Model 3 med et trist magnetkort. Dette kortet må du holde mot B-stolpen for å åpne døren. Det virker alt annet enn påkostet.

Håndtakene kommer heller ikke like elegant ut av dørsidene som på Model S – det minner mer om slik det var på en gammel Fiat Barchetta. Fiat-løsningen var heller ikke god.

<b>BILLIG: </b>Tynt magnetkort i stedet for nøkkel. Men du kan åpne den med en app også.
BILLIG: Tynt magnetkort i stedet for nøkkel. Men du kan åpne den med en app også. Foto: C. Bries og S. Haberland / Auto Bild / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)
<b>FOMLETE: </b>Dørhåndtakene er bra for luftmotstanden, men er ikke snille mot fingertuppene.
FOMLETE: Dørhåndtakene er bra for luftmotstanden, men er ikke snille mot fingertuppene. Foto: C. Bries og S. Haberland / Auto Bild / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

Men så blir alt bedre. Innvendig overrasker minimalismen. Det er ingen knapper å se, om vi ser bort fra dem som betjener vindusheisene og de to på rattet.

Byggekvalitet og materialbruk er på vanlig nivå for bilklassen. Hardplasten i nedre del av interiøret er ikke av ypperste sort, men dårligere enn en BMW 3-serie er Model 3 ikke.

Betjeningen gir ingen grunn til bekymring. Den som kan bruke en iPad, kan betjene en Model 3. Menyene er logiske og lettfattelig strukturert. Det er annerledes enn i de klassiske konkurrentene, men på ingen måte dårligere.

<b>BRA:</b> Minimalistisk utforming, god kvalitetsopplevelse og tilstrekkelig enkel betjening.
BRA: Minimalistisk utforming, god kvalitetsopplevelse og tilstrekkelig enkel betjening. Foto: C. Bries og S. Haberland / Auto Bild / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

Lynrask

Også i testøvelsene gjør Model 3 det godt. 0-100 km/t klarer den på 5,5 sekunder, også når vi gjentar testen ti ganger. Trykket fra start er herlig, selv om Model 3 ikke er like het på grøten som de større Tesla-modellene.

På fuktig asfalt sliter den litt med grepet – den har ikke Dual Motor med firehjulstrekk, bare bakhjulsdrift.

Derimot er ikke Teslaen like god til å bremse som til å akselerere. Testbilen har helårsdekk av amerikansk type fra Michelin, og de må ta en god del av skylda. Med kalde bremser er bremselengden 41 meter fra 100 km/t. Med varme bremser øker det til 43 meter, og det er fem meter mer enn konkurrentene.

<b>IKKE BRA:</b> Bremselengde på 43,2 meter fra 100 km/t er for langt.
IKKE BRA: Bremselengde på 43,2 meter fra 100 km/t er for langt. Foto: C. Bries og S. Haberland / Auto Bild / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

Også kjøreegenskapene lider under dekkvalget. Bilen understyrer når grensene tøyes. Det er ikke dramatisk, men det er heller ikke sportslig.

Dessuten passer det ikke helt til styringen, som kan stilles inn i tre modus. I komfortmodus er styringen deigete. I sportsmodus er den derimot for kvass rundt senterposisjonen, og det gir massevis av uro i bilen.

Synd, for ellers viser Model 3 hvilken utvikling Tesla har hatt de siste årene. Fjæringen arbeider like komfortabelt og velavstemt som i Model S og X. Over krappe ujevnheter er den stram, men likevel god. Understellstøyen fra de større modellene er historie.

<b>TRANGT:</b> Biltesterens fårete smil viser det: I baksetet er det for lite plass for store personer.
TRANGT: Biltesterens fårete smil viser det: I baksetet er det for lite plass for store personer. Foto: C. Bries og S. Haberland / Auto Bild / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

Trangt

Det er altså mye som er bra i Model 3, men ikke alt. Plasstilbudet i den 4,7 meter lange bilen skuffer. Det er fullt ut tilstrekkelig for de to foran, men baksetet passer bare for passasjerer som er lavere enn 180 cm. Særlig med tanke på at drivlinjen krever lite plass i en elbil, er plassen for dårlig.

Også bagasjerommet er trangt. Med sine 340 liter rommer det én koffert mindre enn konkurrentene. I tillegg gjør den lille lukeåpningen det vanskelig å få inn store gjenstander. Oppbevaringsrommet under panseret er på 85 liter og blir dermed en fattig trøst.

Tesla i Norge har ennå ikke avgjort hva Model 3 vil koste. Derfor er dette et grovt anslag basert på utenlandske priser:

Versjonen med lengst rekkevidde vil trolig få en startpris på noe under eller rundt 400.000 kroner. En premiumutstyrspakke er å anbefale, og den vil antakelig koste cirka 40.000 kroner ekstra. Totalprisen er god, for bilen overbeviser som et ekte alternativ til konkurrentene med vanlig motor.

<b>SEDAN:</b> Mens Model S har stor kombibakluke, har Model 3 et lite lokk. Kun 340 liter bagasjevolum, høy lasteterskel.
SEDAN: Mens Model S har stor kombibakluke, har Model 3 et lite lokk. Kun 340 liter bagasjevolum, høy lasteterskel. Foto: C. Bries og S. Haberland / Auto Bild / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

Konklusjon

Den første skikkelige testen av Model 3 viser at amerikanerne har lært seg å bygge riktig gode biler. Den nye elbilen har ingen grunn til å være beskjeden i konkurranse med konvensjonelle konkurrenter fra Audi, BMW og Mercedes.

KAROSSERI: Fin kvalitetsfølelse og gode materialer. Lite plass i baksetet, trangt bagasjerom. Terningkast 5.

YTELSER: Teslas paradedisiplin. Herlig akselerasjon, god rekkevidde.Terningkast 6.

KJØREEGENSKAPER: Helårsdekk av amerikansk type gjør at karakteren ikke blir bedre. Lang bremselengde, glatt i kjøreøvelsene. Terningkast 4.

OPPDATERINGER: Teslaen er alltid på nett. Oppdateringer kommer gjennom lufta. Model 3 ligger ett steg foran konkurrentene. Terningkast 6.

MILJØ: Hvis strømkilden er ren, går bilen rent. Lavt forbruk. Terningkast 6.

KOMFORT: Stram fjæring, ganske lavt støynivå. Små seter, ukomfortabel sittestilling i baksetet. Terningkast 4.

PRIS: Billigere enn en middels motorisert og middels utstyrt utgave av eksempelvis BMW 3-serie. Terningkast 5.

TOTALKARAKTER: Terningkast 5.

Foto: C. Bries og S. Haberland / Auto Bild / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)
Foto: C. Bries og S. Haberland / Auto Bild / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

Tesla Model 3 75 kWh: Tekniske data

  • Motor: Elmotor
  • Effekt, hk: 261
  • Dreiemoment, Nm: 430
  • Drivhjul: Bak
  • Girkasse: Trinnløs
  • Bremser foran/bak: Skiver/skiver
  • Dekkdimensjon, testbil: 235/45 R18 W
  • Dekk, merke/modell: Michelin Primacy MXM4
  • Felgdimensjon, tommer: 8,5 x 18
  • Lengde/bredde/høyde, mm: 4694/1933-2088 (med speil)/1440
  • Forbruk, blandet, kWt/mil: 1,5
  • Tilhengervekt, kg: -
  • Bagasjeromsvolum, liter: 360 + 85 foran
  • Egenvekt/nyttelast, kg: 1758/422
  • Vektfordeling, foran/bak, prosent: 48/52
  • Pris, kroner: Ikke fastsatt, se tekst

Tesla Model 3: Testdata

  • 0-50 km/t, sek: 2,5
  • 0-100/0-130 km/t, sek: 5,5/8,7
  • 0-160/0-200 km/t, sek: 13,2/23,5
  • Mellomaks., 60-100 km/t, sek: 2,5
  • Mellomaks., 80-120 km/t, sek: 3,4
  • Svingdiameter, h/v, m: 11,8/12,1
  • Bremsestrekning, 100-0 km/t, kald: 41,3
  • Bremsestrekning, 100-0 km/t, varm: 43,2
  • Støy, 50 km/t, dBA: 58
  • Støy, 100 km/t, dBA: 66
  • Støy, 130 km/t, dBA: 69
  • Testforbruk, kWt/mil*: 1,61
  • Rekkevidde, km: 460
  • Forbruk, sportslig kjøring, kWt/mil**: 3,05
  • Forbruk, økokjøring, kWt/mil***: 1,29

* 54 km på Autobahn, av dem 20 km med full gass.
** I AutoBilds testrunde på 155 km.
*** 100 km blandet kjøring med økonomisk kjørestil.

BLI ABONNENT: Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn og Auto Bild. Klikk her for å abonnere eller les alt ukebladet har utgitt på vimennpluss.no.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.