<b>PICKUP: </b>SsangYong Rexton Sports har differensialsperre som fungerer på både 2WD og 4WD, høy- og lavserie samt revers.
PICKUP: SsangYong Rexton Sports har differensialsperre som fungerer på både 2WD og 4WD, høy- og lavserie samt revers. Foto: Martin Jansen

Test: SsANGYONG REXTON SPORTS

En av de beste å kjøre, men litt for kostbar

Motoren, støyen og sittekomforten taler til den nye pickupens fordel. Dessverre har den også noen mindre fordelaktige attributter.

Publisert Oppdatert

I de fleste steder i Europa heter den Musso, men i Norge heter SsangYongs nyeste pickup Rexton Sports. Dersom du kjenner igjen Musso-navnet så skyldes det antakelig at SsangYong fra 1993 og frem til 2005 produserte en SUV med samme navn. Rexton Sports er i det store og hele pick­up-versjonen av SUV-en Rexton Y 400.

Den har rammekonstruksjon og stiv bak­aksel, men kjørekomforten er likevel meget god. Det skyldes primært ikke at den har 5-stags uavhengig bakhjulsoppheng med skrue­fjærer i stedet for bladfjærer, men den beskjedne motorstøyen og det behagelig samspillet mellom den 181 hester sterke dieselmotoren og automatgiret med seks trinn.

LES OGSÅ: Dette er Norges første selvbetjente pub

Der de første generasjonene med SsangYong kom med en gammel Mercedes-­motor, er 2,2-literen i Rexton Sports egen­utviklet og varter opp med en dreiemoment på 400 Nm. I løpet av testperioden med langt mer landevei enn bykjøring, ender vi opp med et forbruk på 0,76 liter på mila, noe som var lavere enn tripforbruket på 0,78 l/mil.

<b>PLANET:</b> Rexton Sports fås kun som dobbelkabin. Planet er rundt 20 centi­meter kortere enn hos de tøffeste konkurrentene, men minst like bredt.
PLANET: Rexton Sports fås kun som dobbelkabin. Planet er rundt 20 centi­meter kortere enn hos de tøffeste konkurrentene, men minst like bredt. Foto: Martin Jansen

Utmerket sittestilling

Det er lett å finne en god sittestilling i Rexton Sports mye takket være at rattet både kan lengde- og høydejusteres, noe som er uvanlig i denne rustikke bilklassen. At førersetet i tillegg har 8-veis elektrisk justerbart førersete med varme og ventilasjon, er slettes ikke å forakte. Brukergrensesnittet til den 9,2 tommer store berørings­skjermen - som er plassert forbilledlig høyt - krever litt tilvenning, men er ikke komplisert. Det støtter både Android Auto og Apple Carplay. Materialvalget i førerhuset spenner fra det som virker solid og innbydende til komponenter som virker simple og skjøre.

PLUSS: Rattet kan både høyde- og lengdejusteres og har i tillegg varme. Rexton Sports har i tillegg mye komfort- og sikkerhetsutstyr, men ikke adaptiv cruisekontroll.
PLUSS: Rattet kan både høyde- og lengdejusteres og har i tillegg varme. Rexton Sports har i tillegg mye komfort- og sikkerhetsutstyr, men ikke adaptiv cruisekontroll. Foto: Martin Jansen

Litt mindre

HØYT: Sideveggene er 57 centimeter høye. Planet har fire ringer for feste og ett 12V-uttak.
HØYT: Sideveggene er 57 centimeter høye. Planet har fire ringer for feste og ett 12V-uttak. Foto: Martin Jansen

Rexton Sports fås kun som dobbelkabin. Lasteplanet har en lengde på 1,3 meter, som er drøyt 20 centimeter kortere enn for eksempel Hilux. Bredden på 1,57 meter er derimot litt mer enn nevnte Hilux. Du får plass til en europall mellom hjulhusene. Side­veggene er høye, og planet er utstyrt med ett 12V-uttak og fire ringer for feste. Den innvendige lastekapasiteten bak setene er meget raus - 937 liter til taket. Nytte­lasten er på ganske beskjedne 715 kilo.

LES OGSÅ: Pilotens siste ord: - Dette kan ikke skje

Hengervekt er viktig i pickup-klassen og der stopper Rexton Sports på tre tonn der de tøffeste konkurrentene kan skilte med 3,5 tonn. Men i flere markeder er Rexton Sports/Musso godkjent for 3,5 tonn. Det jobbes med tilsvarende godkjenning i Norge, men den er foreløpig ikke klar.

<b>LENGRE:</b> Snart kan du også få Rexton Sports i lang versjon. Den har et lengre lasteplan på 1610 mm (sammenlignet med 1300 mm), et lastevolum på 1262 liter samt en nyttelast på opptil 1062 kg, sammenlignet med 850 kg. SsangYong arbeider med å få Rexton Sports klargjort for 3 500 kg hengervekt.
LENGRE: Snart kan du også få Rexton Sports i lang versjon. Den har et lengre lasteplan på 1610 mm (sammenlignet med 1300 mm), et lastevolum på 1262 liter samt en nyttelast på opptil 1062 kg, sammenlignet med 850 kg. SsangYong arbeider med å få Rexton Sports klargjort for 3 500 kg hengervekt. Foto: SsangYong

For kostbar

Det er mye godt å si om Rexton Sports, men vi synes den er for dyr. Forrige gang SsangYong hadde en pickup i Norge, het den Actyon Sports. Den kostet fra rundt 245 000 kroner i 2007, noe som var vesentlig billigere enn konkurrentene. Det fortrinnet har ikke Rexton Sports. Med en startpris på 424 900 kroner med manuelt gir er den på ingen måte billig. Det er rundt 35 000 kroner mer enn rimeligste D-Max dobbelkabin. Et viktig konkurransefortrinn er dermed borte.

TEKNISKE DATA: SsangYong Rexton Sports

Motor, cm³: 2157

Effekt, hk ved o/min: 181/4000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1400-2800

Egenvekt, kg: 2192

Tilhengervekt, kg: 3000

Nyttelast, kg: 850

Lengde/bredde/høyde, cm: 510/184/195

Akselavstand, cm: 310

Bakkeklaring, cm: 21,5

Lasteplan, lengde/bredde, cm: 130/157

Lastevolum, plan: 1050 liter

Lastevolum, kupé: 937 liter

Standard dekkdimensjon: 235/70 17

Forbruk, NEDC l/mil: 0,86

CO₂-utslipp, g/km: 226

0-100 km/t, fabrikk, sek.: --

Toppfart, km/t: 185

Pris fra, kr: 424 900

Pris testbil, kr: 499 900

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her