GSi: Grand Sport GSi-versjonen av Insignia varter opp med lekre linjer, barske elementer og en kjøreopplevelse som kombinerer komfort og sport på en utmerket måte.
GSi: Grand Sport GSi-versjonen av Insignia varter opp med lekre linjer, barske elementer og en kjøreopplevelse som kombinerer komfort og sport på en utmerket måte. Foto: Martin Jansen

PRØVEKJØRT: Opel insignia gsi

Merkets klart feteste modell

Vi har berømmet den nyeste versjonen av Opel Insignia. GSi-versjonen byr på enda mer av det man har lyst på.

Publisert Oppdatert

HVA HAR VI KJØRT: Endelig er en GSi-versjon tilbake, åtte år etter at akronymet GSi (Grand Sport Injection) forsvant fra hyllene til Opel. Nye GSi er den sportslige varianten av Opels lekre Insignia-modell. Eksteriøret skiller seg ut med store luftinntak foran og en helt ny støtfanger bak som visstnok skal være inspirert av eldre og sportslige Opel-modeller. Som standard er alt av blanke lister erstattet med pianosvart.

Understellet på GSi-versjonen ligger 10 mm nærmere bakken enn den vanlige Insignia-varianten, og standardutstyret inkluderer det adaptive understellet FlexRide som tilpasser dempere og styring i forhold til kjørestil og underlag.

DUCKTAIL: Spoileren på hekken er kun for GSi.
DUCKTAIL: Spoileren på hekken er kun for GSi. Foto: Martin Jansen

Ifølge Opel justeres demperne 500 ganger per sekund. FlexRide-chassiset varierer også gassrespons og takten på girskiftene i den åttetrinns automatkassa, og fra cockpiten kan du velge mellom tre innstillinger: Standard, Tour og Sport. I Standard justeres bilen etter kjørestilen din. I Tour er bilen på sitt mykeste, mens demping, gassrespons og styring strammes i Sport. GSi kommer dessuten med Brembo-bremser med 345 mm skiver og 4-stemplede calipere, 20 tommer felger og Michelin Pilot Sport-dekk (sommer).

KOMFORT: Fantastiske seter, både når det gjelder sittekomfort og layout.
KOMFORT: Fantastiske seter, både når det gjelder sittekomfort og layout. Foto: Martin Jansen

HØYDEPUNKTER PÅ INNSIDEN: De nyutviklede sportssetene som kun finnes i GSi-varianten er blant de beste setene vi har sittet i. Sidestøtten er fabelaktig og kan tilpasses elektronisk. Setene varter ikke bare opp med perfekt sittestilling, men også massasje og ventilasjon. At seteputen også kan lengdejusteres for lårstøtte, er enda et pluss. Rattet, som kommer med oppvarming, er skinntrukket og pedalene i aluminium, understreker sportsvibbene.

COCKPIT: Layouten på cockpiten er svært vellykket. Pedalene er i aluminium og rattet (OPC-line) er kledd med perforert skinn. Setene er det suverene høydepunktet.
COCKPIT: Layouten på cockpiten er svært vellykket. Pedalene er i aluminium og rattet (OPC-line) er kledd med perforert skinn. Setene er det suverene høydepunktet. Foto: Martin Jansen

HØYDEPUNKTER UNDER SKALLET: Her skulle vi ventelig ha funnet en rimelig stor bensinmotor. I USA, der Insignia GSi heter Buick GS, kommer den med en 3,6-liters selvpustende V6 VVT-motor med 310 hester. Noe slikt er selvsagt helt uaktuelt i et stadig mer motor-pietistisk Europa. Dermed må vi nøye oss med en 210 hesters diesel. Det kan høres kjipt ut, men er i realiteten ikke det. For dette er en biturbo-diesel med et dreiemoment på 480 Nm allerede fra 1500 omdreininger. Den er med andre ord meget kraftfull, og er i tillegg tilpasset de nye utslippskravene i Euro 6.2, samt etter den nye målemetoden for forbruk og utslipp, WLTP. Dieselen har heller ikke lydbilde som en traktor. Dessverre låter den ikke så mye annet heller.

BREMBO: 20-tommers felger og Brembo-bremser med 345 mm skiver og 4-stemplede calipere.
BREMBO: 20-tommers felger og Brembo-bremser med 345 mm skiver og 4-stemplede calipere. Foto: Martin Jansen

ER DEN MORSOM Å KJØRE: Ja, utvilsomt. Motoren trekker villig, sittekomforten er helt prima og FlexRide-chassiset gjør bilen så kvikk som du ønsker. Vi må særlig få trekke frem styrefølelsen. De supre og fleksible kjøreegenskapene får også god hjelp av det adaptive firehjulstrekket. GSi har såkalt Twinster-differensial, som med sine to clutcher fortløpende fordeler kreftene til hjulene som har best grep. Opptil 100 prosent av dreiemomentet kan sendes til bakhjulene, eller fordeles på alle fire hjulene, avhengig av situasjonen.

KULHETSFAKTOR: Coupé-karosseriet, den røde lakkfargen (absolute red), den rause innfatningen rundt enderørene og de store luftinntakene, gjør at bilen ser barsk ut etter vår oppfatning. Den har sågar en liten "ducktail" på bagasjeromslokket. Dette er en skikkelig "formannsvogn" som man gjerne tar med på langtur. Du kan for øvrig også få GSi som stasjonsvogn.

LAVERE: Sammenlignet med den vanlige Insignia-modellen er GSi senket med 10 mm. Adaptivt understell med kontinuerlig demperkontroll er standard.
LAVERE: Sammenlignet med den vanlige Insignia-modellen er GSi senket med 10 mm. Adaptivt understell med kontinuerlig demperkontroll er standard. Foto: Martin Jansen

EKSTRAUTSTYR: Listen over ekstrautstyr er kort. Det skyldes kort og godt at det meste er standard. Vi kan ikke komme på utstyr vi savner. Det kommer med luksusutstyr som varme og ventilasjon i setene, varme i rattet, head up-display og full LED adapative frontlys. Blant utstyret som du må betale ekstra for er oppvarmet frontrute (varmetråder i glasset) til 1900 kroner, og Opel Onstar (assistansetjeneste som opphører i 2020) til 3900 kroner.

RAUST: Plass er ikke noe problem selv om det ikke er stasjonsvogn. Bagasjerommet tar 490 liter.
RAUST: Plass er ikke noe problem selv om det ikke er stasjonsvogn. Bagasjerommet tar 490 liter. Foto: Martin Jansen

KONKLUSJON: På det glade 80-tallet ble det produsert en rekke småbiler med nok motor til at 18-åringer og andre førstegangskjøpere ikke lenger bare drømte om Ascona, Taunus, og Granada. Blant modellene som skinte sammen med Peugeot 205 GTI, Golf GTi, Ford Escort RS Turbo, Ford Escort XR3i, Fiat Uno Turbo ie, og Ritmo Abarth, var Opel Kadett GSi.

Et enda mer stas-akronym fra Opel hierarkiet var OPC - Opel Performance Center. Vi testet en fullblods OPC-versjon av forrige generasjon Insignia stasjonsvogn i 2010. Den hadde en 2,8 liters V6-motor med 325 hk. Mye godt kunne sies om den, men den var svært tørst. Mye tyder på at et stadig strengere utslippsregime gjør at det vi bare kan se langt etter OPC-versjoner. Men GSi-renessansen er intet middelmådig substitutt. Den balanserer kombinasjonen av komfort og sport på en fortreffelig måte.

BARSK:Opel Insignia Grand Sport GSi er en nydelig bil.
BARSK:Opel Insignia Grand Sport GSi er en nydelig bil. Foto: Martin Jansen

TEKNISKE DATA

Opel Insignia GSi Grand Sport CDTi AWD aut

Motor, cm3: 1956

Effekt, hk ved o/min: 210/4000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 480/1500

Egenvekt, kg:1697

Tilhengervekt, kg: 1650

Bagasjerom, liter: 490/1450

Lengde/bredde/høyde, cm: 491/186/146

Bakkeklaring, cm: 10,4

Standard dekkdimensjon: 245/35R20

Forbruk, WLTP l/mil: 0,7

CO2-utslipp, g/km: 187

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,8

Toppfart, km/t: 233

Pris fra, kr: 779 900

Pris testbil, kr:790 000

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.