FLYR LETT: Skroget virker svært godt balansert og krever lite bruk av motortrim for å gå riktig i vannet.
FLYR LETT: Skroget virker svært godt balansert og krever lite bruk av motortrim for å gå riktig i vannet. Foto: Terje Bjørnsen

Test: Nordkapp Noblesse 660

Denne viktige båtnyheten er full av smarte løsninger

Ikke bare er den nye daycruiseren en av årets viktigste båtnyheter. Noblesse 660 er også den første med Nordkapps nye design og båtkonsept.

Publisert Oppdatert

Det er alltid spennende med nye båter, og ekstra interessant blir det når en ny modell i tillegg bærer bud om hva som er i vente for et helt produktprogram. Derfor er Nordkapps nye daycruiser på 6,5 meter mer enn «bare» en ny båt.

Noblesse 660 vitner også om hva som skal komme fra Nordkapp de neste årene. Nordkapp har jevnt og trutt bygget seg opp til å bli et av de aller viktigste norske båtmerkene.

Med sine sportslige modeller – både i stil og egenskaper – har Nordkapp vakt oppsikt også utenfor norske farvann. 605- og 705-modellene nyter stor respekt blant fagpersoner og båtentusiaster i Sverige, aluminiumsserien Ranger har banet vei inn i det finske markedet. I tillegg kommer en gryende eksportsatsing på viktige europeiske markeder. Så en ny stamfar i Nordkapp-slekta skal man ikke ta lett på.

Tidligere i år fikk Vi Menn Båt en testtur med prototypen av Nordkapp Noblesse 660. Gråværet og småregnet kunne jeg vært foruten, men den friske brisen som pisker opp fjordsjøen med hvite skumtopper passer perfekt for å sjekke egenskapene til det nye 660-skroget.

SMART: Vippeputen i enden av sofaen gir en gøyal solsengvariant.
SMART: Vippeputen i enden av sofaen gir en gøyal solsengvariant. Foto: Terje Bjørnsen

Designeren forklarer

Før jeg slipper løs på egen hånd er det på sin plass med en grundig gjennomgang av båten. Og hvem er vel bedre egnet til det enn han som har laget den: Espen Thorup er en kjent størrelse hos de båtinteresserte og har hatt designfingrene borti en hel haug av båtene vi har testkjørt de siste årene. I første rekke fra Nordkapp, men også for de ulike merkene fra det finske Bella-verftet. Nå er det imidlertid Nordkapp og Sting for alle pengene. Og Thorup er selvfølgelig svært spent på hvordan «nye Nordkapp» blir tatt imot hos det båtkjøpende publikum.

Nordkapp har skaffet seg et uttrykk og noen egenskaper mange har lært å sette pris. Da blir det en utfordring å ta vare på disse, samtidig som de nye modellene skal ha et utseende som skiller dem ut og oppføre seg slik at en ny generasjon av båtbrukere føler seg hjemme.

BORD: Foran copiloten er det et lite utklappbart bord og vask.
BORD: Foran copiloten er det et lite utklappbart bord og vask. Foto: Terje Bjønsen

Det første jeg legger merke til er hvordan båten fortsatt ser lav og sportslig ut, men straks du kommer om bord virker rommeligere og mer beskyttet enn det som har vært tilfelle på tidligere Nordkapp-modeller i denne størrelsen.

– Vi har tatt noen viktige valg for å få til det, forklarer Thorup.

– Båten er relativt bred, men det viktigste er at vi har senket dørken. Det gir mange fordeler, for eksempel gir vindskjermen bedre beskyttelse uten at den blir så stor at det går utover designet. Føreren får bedre utsyn, passasjerene sitter beskyttet mot vind og sjøsprøyt. I kabinen får man mer takhøyde uten å heve dekket. Og alt dette har en viktig innvirkning på tyngdepunktet, som sørger for at båten får gode sjøegenskaper og blir mer stabil når den ligger stille.

Eget lensesystem

Samtidig gir lav dørk en utfordring når det gjelder selvdrenering. Derfor har Thorup laget et nytt lensesystem for Noblesse 660. Under en luke i stuerommet akter sitter en elektrisk lensepumpe med kapasitet på 42 liter per minutt. Når det siver vann inn gjennom dreneringskanalene fra cockpit, pumper den automatisk ut vannet. Kapasiteten er god nok til at du for eksempel kan spyle dørken med vannslange uten at vannet samler seg.

LENSESYSTEM: Designer Espen Thorup viser luka til lensesystemet som gir båten lavere dørk og tyngdepunkt.
LENSESYSTEM: Designer Espen Thorup viser luka til lensesystemet som gir båten lavere dørk og tyngdepunkt. Foto: Terje Bjørnsen

– En daycruiser skal dekkes til når den forlates, normalt sett spenner man kjapt over havnepresenningen, forklarer Thorup.

Båten kommer standard med dobbelt batterisystem, så det skal være nok strøm om bord. I tilfelle noen likevel skulle glemme seg helt bort, er terskelen til kabindøra bygget opp og det er en overløpsventil akter som gjør at cockpit likevel selvdrenerer før vannstanden blir for høy. Kabinen bærer nødvendigvis preg av at Noblesse 660 ikke er noen stor båt, men kan fungere for to personer en natt eller to.

Portabelt toalett er standard, men det er også plass til et ordentlig marinetoalett med 40 liters septiktank (16 500 kroner). Thorup poengterer at plasseringen gjør det mulig å bruke det om natten uten å hive ut andre fra kabinen. Og en kjapp prøvesitting vitner om brukbar takhøyde, slik at jeg med drøyt 185 cm kan sitte her uten å legge nakken i vinkel. Smarte trekk med trykknapper erstatter tradisjonelle gardiner og gjør det mørkt når man skal sove.

U FUNGERER: Det er kanskje ikke spennende med U-sofa, men løsninger er bra i denne type båt.
U FUNGERER: Det er kanskje ikke spennende med U-sofa, men løsninger er bra i denne type båt. Foto: Terje Bjørnsen

Det tradisjonelle fungerer

Cockpitområdet er det viktigste i en dagsturbåt og ved første øyekast ser det tradisjonelt ut med en stor U-sofa akter og to sportsstoler for skipper og copilot. Med denne layouten blir det god sitteplass for mange, det er lett å rigge til bord eller solseng og sittekomforten meget god på førerplass.

Dessuten har du noen praktiske Thorup-finesser som en spiss på det hele: Vipperyggen i forkant på sofabenkens babord side forvandler denne til en nydelig solseng. En plass vi tipper det blir rift om på fine dager. I tillegg er det praktiske rom for fendere bak sofaputene på hver side og smart oppdelte sitteputer slik at du fort kan fjerne deler for om bord/ilandstigning uten å måtte tråkke i putene.

Det er også smart plasserte steg på ripa, bak kalesjegarasjen og rundt badeplattformene akter. Legg til en god trapp mot fordekket og solid pulpittgrep forut, så skjønner du at man har tenkt på at båten skal være enkel i bruk. Det samme gjelder ekstra kryssholt for spring ved fortøyning. Ikke alle 6,5 meters båter har slike løsninger.

VIPP: Puten på copilotsetet kan vippes opp og gir bedre mulighet til å fjære unna bølger.
VIPP: Puten på copilotsetet kan vippes opp og gir bedre mulighet til å fjære unna bølger. Foto: Terje Bjørnsen

Kjører som en Nordkapp

Med Thorup vel plassert på brygga, er det tid for å kjøre på egen hånd. Skroget er utviklet spesielt med daycruiseregenskaper for øyet og ikke en standardplattform man senere setter bowrider- eller konsollinnredning i. Den er stødig og lettmanøvrert ut fra brygga og du kan utstyre båten med baugpropell. Da blir den lettmanøvrert som en jolle.

På Nordkapp-vis har det en skarp V-bunn på 22 grader, men også flate områder på hver side akter for å bedre planingsegenskaper og stabilitet. Sistnevnte fungerer tilsynelatende svært bra, for båten går i plan uten å heve baugen eller kreve mye motortrim.

KNEPPER IGJEN: Det går an å overnatte i kabinen. Smarte kneppetrekk over vinduene.
KNEPPER IGJEN: Det går an å overnatte i kabinen. Smarte kneppetrekk over vinduene. Foto: Terje Bjørnsen

Men mest overraskende er det at båten ikke lener seg mye inn i en frisk sidevind, sannsynligvis en kombinasjon av støtteflatene akter og det lave tyngdepunktet. Automatiske trimflaps koster 18 700 kroner, men kjennes ikke tvingende nødvendig. Prototypen har vært på vannet tidligere med den største tilgjengelige motoren, en Evinrude G2 200 H.O. og sett hastigheter på drøyt 50 knop. Nå sitter det en G2 150 H.O. på hekken og med den klarer vi 39 knop.

Dermed er det en hyggelig standardmotor med godt fartspotensial for normal bruk, mens de mest adrenalinsøkende nok kan ha glede av å punge ut rundt 40 000 kroner for den ekstra sportsligheten med 200 H.O. på hekken.

SER UT: Espen Thorup er opptatt av god sikt fra førerplass. At dørken er senket gjør at vindskjermen ikke trenger å være høy.
SER UT: Espen Thorup er opptatt av god sikt fra førerplass. At dørken er senket gjør at vindskjermen ikke trenger å være høy. Foto: Terje Bjørnsen

Kvalitetsfølelse

Det er i alle fall ingen tvil om at Noblesse 660 er en sikker og tillitvekkende båt med 150 H.O. Du kan herje langt over fornuftens grenser uten at båten gjør annet enn å klappe deg på skulderen og tilgi altfor harde svinger eller forsøk på å gå inn i bølgene som en tulling. Kjørekomforten er utmerket i krappsjøen for en 6,5 meters båt.

Ute i havgapet, der bølgene blir dypere og lengre, trives skroget minst like godt. Det er fortsatt mulig å gå med fullt pådrag og en fin vektfordeling gjør at landingene foregår i omtrent samme vinkel som når du tar av. Eksempelvis er tanken plassert slik at endringen av tyngdepunktet skal bli så liten som mulig mellom full og tom tank. Det er lite eller ingen skrogstøy og selv dette første eksemplaret virker stivt og stumt, uten skrangling eller ulyder. Det gir en kvalitetsfølelse ikke så mange andre båter i dette segmentet kan matche.

BRA BASIS: Du kan få båten med 115 hk, men vi synes 150 hk er riktig standardmotor. Da kjennes den sportslig og har et fint marsjfartområde.
BRA BASIS: Du kan få båten med 115 hk, men vi synes 150 hk er riktig standardmotor. Da kjennes den sportslig og har et fint marsjfartområde. Foto: Terje Bjørnsen

TEKNISKE DATA

Nordkapp Noblesse 660

Lengde, m 6,5

Bredde, m 2,5

Vekt tom, kg 1200

Drivstoff, l 145

Vann, l 15/33

Septik, l 40

Personer 6

Soveplasser 2

Anbefalt motor 115–200 hk

Pris 534 000 med 150 H.O

Highline pakke 22 800 (Garmin 922 XS, Garmin svinger, havnepresenning, trykkvann, kjøleskuff og kokebluss)

Highline + pakke 61 000 (som Highline, pluss ankervinsj og Fusion RA70 DAB og 2 høyttalere)

PLUSS OG MINUS

+ Lettkjørt, trygge og behagelige sjøegenskaper, godt fartspotensial, bra finish, praktisk interiør

– Noe motorstøy i høye fartsområder, ikke av de rimeligste

VI MENN BÅT MENER:

Det er en interessant utvikling at Nordkapp drar sin nye daycruiser mer i allround-retning, enn å satse maksimalt på sportslighet. Men det virker som et vellykket trekk – den nye Noblesse 660 klarer seg godt med en fot i hver leir. En snill og lettbrukt familiebåt når det passer, sjøsterk og underholdende når skipperen får lyst til å kjøre aktivt.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.