COMEBACK: Med Pulsar prøver Nissan seg igjen i kompaktsegmentet - uten at det sitter en elmotor under panseret.
COMEBACK: Med Pulsar prøver Nissan seg igjen i kompaktsegmentet - uten at det sitter en elmotor under panseret.

Bil og motor

Test: Nissan Pulsar

Det er helt utrolig at de har fått til dette.

Publisert

Skal vi være brutalt ærlig var Nissans forsøk på gjenetablere seg i den vanskelige "Golf-klassen" noe vi nesten hadde avskrevet som overflødig. Dette er det bilsegmentet der konkurransen er hardest, og alle tenkelige nisjer er allerede tatt av forskjellige produsenter.

Hva skulle en ny Nissan kunne tilby som ikke allerede VW, Toyota, Ford, Kia, Hyundai, Renault, Peugeot, Skoda, Mazda, Opel eller Honda kunne fra før? For ikke å snakke om premiummerkene som etter hvert også har trykket biltypen til sitt bryst?

Les også:

Med Pulsar har Nissan gått litt bort fra det ikke veldig vellykkede designspråket på Leaf og Juke. Resultatet er ganske vellykket, men står litt i fare for å bli likt "alt annet".
Med Pulsar har Nissan gått litt bort fra det ikke veldig vellykkede designspråket på Leaf og Juke. Resultatet er ganske vellykket, men står litt i fare for å bli likt "alt annet".

Først litt skuffelse

Etter å ha plukket opp bilen, ble først mange av våre mistanker bekreftet.

Vår testbil er kjemisk fri for kjøreglede, og den lille motoren har alvorlig mangel på dreiemoment under 2000 RPM. Girkassen er helt intetsigende, og understellet er satt opp nøytralt med en solid helning mot det komfortable fremfor sportslige.

Interiøret er litt intetsigende, og midtkonsollen er lealaus.
Interiøret er litt intetsigende, og midtkonsollen er lealaus.

Midtkonsollen er laget i så tynn plast at hele sulamitten står og vaier, med tilhørende knirking.

En filtbit (som er i ferd med å løsne) er benyttet for å ikke få setebeltefestene til å vibrere mot setene. Setene er forøvrig i klassisk japansk tradisjon utstyrt med altfor kort sittepute.

Dette er hva som på fagspråket kalles en "quick fix".
Dette er hva som på fagspråket kalles en "quick fix".

Under bilen var det ting som tydet på at hengerfestet heller ikke var det mest gjennomtenkte i verden. Signalkabelen kom rett ut av understellet - og måtte holdes fast med gaffatape - som hadde gitt etter.

Infotainment-skjermen er på sin side sjenerende liten - noe som er trist siden den lille skjermen på vår testbil både hadde ryggekamera og 360-graders visning - samtidig! På toppen er lyden fra høyttalerne ikke spesielt god.

Det er synd skjermen er så liten, for innholdet er solid.
Det er synd skjermen er så liten, for innholdet er solid.

Enormt med plass

Så kommer den store overraskelsen: Baksetet!

Her ser man fort at denne tilsynelatende kompakte bilen har en bakseteplass som de fleste taxier vil slite med å match.

Her står forsetene i posisjonen som gir best komfort under testperioden - og likevel er det masse, masse beinplass i baksetene.
Her står forsetene i posisjonen som gir best komfort under testperioden - og likevel er det masse, masse beinplass i baksetene.

Faktisk er det sånn at vår første tanke går til Skoda Superb, som er viden kjent for sin enorme bakseteplass.

Hvordan Nissan har klart å frigjøre så mye plass i baksetene er oss totalt forstålig - og rett og slett imponerende. For det er ikke akkurat som om de har laget en bil som er trang i forsetene.

Så var det bagasjerommet da

Med god plass i forsetene og masse plass i baksetene, er det ikke til å komme unna at vi fryktet det verste når det kom til bagasjerommet.

Da vi åpnet bagasjerommet, ble vår frykt umiddelbart understreket. Ved første øyekast fikk vi assosiasjoner til plassjumboen Lexus CT200h.

Les også: Test av Lexus CT200h "Edition 25"

Dette er hva som møter deg når du åpner bagasjerommet.
Dette er hva som møter deg når du åpner bagasjerommet.

Om du derimot fjerner den litt stygge gulvmatten, viser det seg at Nissan har laget en helt egen oppbevaringskuff som du kan vippe opp.

Og ikke nok med det: Hele denne oppbevaringskuffen kan bare løftes rett ut, og plutselig har du et bagasjerom som ganske komfortabelt har plass til et stort understell til barnevogn.

Under dette nivået, finner vi igjen et nytt rom som kan romme reservehjul eller dekkreparasjonsløsning.

Vi kan bare applaudere.

Utrolig stillegående

Vi har allerede vært inne på at vi ikke er direkte imponert over ytelsen til den 1,2-liters 115-hestekrefters bensinmotoren under panseret. Mens en tilsvarende Golf-motor har maksimalt dreiemoment på 1400 RPM, må du opp på 2000 RPM for å nå dreiemomenttoppen på Pulsar.

Dreiemomentet i bunn er såpass dårlig at den i motbakke faktisk kan være litt "effen" å starte. Høyere turtall og nærmest sluring på clutchen må til.

I dette ligger det også at aksellerasjonen fra 0-100 er på 10,7 sekunder - nesten et sekund mer enn en tilsvarende Golf. Noe av dette forklares også med over 100 kg ekstra vekt.

Men denne litt mangelen på krefter skal det sies at du langt på vei får igjen når det kommer til vibrasjoner og støynivå. Bilen fremstår nemlig som eksepsjonelt stillegående - både på tomgang og i høy fart på motorveien. Nissan har forstått dette med støyisolering.

I kombinasjon med det bedagelige understellet, gjør det Pulsar til en veldig komfortabel og behagelig bil å kjøre.

Nissan Pulsar Dig-T 115 MT Tekna

Motor: 4-sylindret turbobensin
Volum: 1,2/1197 ccm
Effekt: 115HK v/4500 RPM
Dreiemoment: 190 Nm v/2000 RPM
Girkasse: 6-trinns manuell
Drift: Foran
Størrelse: 4387/1768/1520 mm
Egenvekt: 1258 kg
Bagasjeplass: 385/1385 liter
Hengerfeste: 1200 kg
Toppfart: 190 km/t
0-100: 10,7 sekunder
Forbruk: 0,50 l/mil
CO2: 117 g/km

Pris fra: 267.000 kroner
Testbil:
Ca 282.000 kroner

Ingen mangler på utstyrssiden

Selv om vi ikke er spesielt imponert over verken lydanlegg, størrelsen på infotainmentskjermen eller setene, er det liten tvil om at Pulsar tilbyr det aller meste du kan tenke deg på utstyrssiden.

Med Tekna utstyrsgrad får du både LED kjørelys, 17" lettmetallsfelger, 360-graders kamera, GPS, regnsensorer, keyless, multifunksjonsratt, DAB+, bluetooth, 2-soners AC, automatisk nødbrems, blindsonevarsling med mer.

Det eneste vi kanskje kunne ønske oss ekstra er varme i ratt og dynamisk cruise control.

Den nye plasskongen?

Så langt har Honda Civic vært det åpenbare valget for den som ønsker en kompakt bil, som likevel har masse plass. Men med Pulsar er det ganske åpenbart at Nissan ønsker å gjøre noe med det inntrykket.

Civic har kanskje smartere løsninger med bakseter som kan vippes opp og lignende, men Pulsar tilbyr en bakseteplass som er en drosje verdig, og en bagasjeplass som er så veldig mye mer enn du skulle tro ved første øyekast.

Kombiner dette med behagelige kjøreegenskaper og en relativt solid utstyrspakke, så har Nissan et interessant bidrag i et segment med mange sterke konkurrenter.

Oppsummert

Det gode: Svært god plass i baksetet, strålende bagasjerom, lavt støynivå, behagelig å kjøre, godt med utstyr.

Det dårlige: For liten infotainment-skjerm, for korte seteputer, motoren mangler bunndrag og litt høy vekt.

Det grusomme: Hvordan kunne en velge å feste tilhengerfeste-kabelen på denne måten?

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her