OPP PÅ TRONEN: Med X 350d har VW Amarok med V6-motoren fått en verdig konkurrent. Med V6-motoren får pickup-en fra Mercedes den gode SUV-følelsen.
OPP PÅ TRONEN: Med X 350d har VW Amarok med V6-motoren fått en verdig konkurrent. Med V6-motoren får pickup-en fra Mercedes den gode SUV-følelsen. Foto: Martin Jansen

PRØVEKjørt: MERCEDES X 350D

Motoren gjør den til en skikkelig Mercedes

X-klasse er Mercedes' bidrag i den tøffe pickup-klassen, men har manglet den helt store Mercedes-følelsen. Helt til nå.

Publisert Oppdatert

HVA HAR VI KJØRT: Da vi kjørte Mercedes X-klasse for første gang, var det X 250d-versjonen med samme motor som bilen den er basert på: Nissan Navara. Mercedes selv er ganske opptatt av å formidle at utgangspunktet er betydelig modifisert i henhold til Mercedes' målsetting for hva en pickup med stjerne skal være. Men likevel; mye er Navara, så hvorfor kjøpe en dyrere Mercedes-versjon? Vi konkluderte med at dersom de praktiske egenskapene veier mest, så var ikke X 250d verdt de rundt 100 000 kronene ekstra sammenlignet med Navara. Dersom derimot komfort, luksus og pondus lå høyt på prioriteringslisten, så var X-klasse verdt pengene. Og apropos pondus: Nå er toppmodellen X 350 d her, og da snakker vi andre boller. Og ekte Mercedes-takter. Det skyldes nesten utelukkende drivlinjen.

KRAFTPAKKE: Den kraftige dieselmotoren løfter X-klasse opp i skikkelig Mercedes-standard.
KRAFTPAKKE: Den kraftige dieselmotoren løfter X-klasse opp i skikkelig Mercedes-standard. Foto: Martin Jansen

FORDELER: Under panseret sitter en seks­sylindret dieselmotor fra Mercedes som er uten stusselig dieselknatring, og som pumper ut 258 hester og et dreiemomenet på 550 Newtonmeter. 0-100 km/t gjøres på under åtte sekunder. Sammen med V6-versjonen av VW Amarok er dette det hvasseste du får i denne pickup-klassen - mens vi venter på Raptor-versjonen av Ford Ranger. Motoren jobber sammen med en 7G-Tronic-automatkasse som girer mykt og raskt. Motoren og giret gjør den ikke bare rask, men også til en mer komfortabel kjøreopplevelse enn sine mer motorsvake søsken. Lydbildet er mer harmonisk, og det solide antallet hestekrefter, girskiftene og de behagelige setene gjør den til en milsluker. X 350d har dessuten moderne firehjulsdrift med permanent trekk på alle fire hjulene. En senterdifferensial fordeler momentet 40:60 på for- og bakaksel. Dette hjelper ikke bare når det er vått, hvor pickuper med tomt plan gjerne slenger med hekken, siden bare bakakslingen tilføres kraft. Det gir også den beroligende og behagelige stabiliteten om vinteren, samt på løst underlag. Den har Dynamic Select-program med fem forskjellige kjøremodi, og toppmodellen av X-klasse har også lavserie som standard, og kan fås med 100 prosent lås på bak­differensialen. Kombinasjonen av reduksjonsgir og låsing av diffen bak skal sikre god fremkommelighet på krevende underlag.

X-KLASSE: Sammenlignet med Navara er sporvidden på X-klasse er økt med 70 millimeter. Den er dessuten 50 millimeter bredere, ifølge Mercedes.
X-KLASSE: Sammenlignet med Navara er sporvidden på X-klasse er økt med 70 millimeter. Den er dessuten 50 millimeter bredere, ifølge Mercedes. Foto: Martin Jansen

ULEMPER: Forbruket er naturlig nok ganske høyt. Etter blandet kjøring ender vi opp med en forbruk på 0,95 l/mil, ifølge kjørecomputeren. Prisen er også høy: 622 000 kroner. Til sammenligning koster V6 Amarok med 258 hk fra 538 100 kroner. Toppmodellen Aventura koster 644 400 kroner.

BLANDET: Noe er Navara, annet bærer Mercedes-kjennetegn.
BLANDET: Noe er Navara, annet bærer Mercedes-kjennetegn. Foto: Martin Jansen

HVOR MYE NAVARA: Som Navara har X-klasse multilink-bakaksel med spiralfjærer i stedet for bladfjærer som de fleste andre pickupene har. Men understellet er justert. Sporvidden er økt med 70 millimeter, og bilen er 50 millimeter bredere enn Nissan. Dessuten er tyngdepunktet senket med 20 millimeter. Et av særtrekkene til Mercedes er automatgirspaken på rattstammen. Det gir mer plass i midtkonsollen. Mercedes X-klasse har derimot girspaken plassert på midtkonsollen med samme plassering og layout som Navara.

FRA MERCEDES: Luftventilene og rattet med hendler kun på venstre side, er distinkt Mercedes.
FRA MERCEDES: Luftventilene og rattet med hendler kun på venstre side, er distinkt Mercedes. Foto: Martin Jansen
MERCEDES: Betjeningen på midtkonsollen er Mercedes-vare.
MERCEDES: Betjeningen på midtkonsollen er Mercedes-vare. Foto: Martin Jansen

Der stopper imidlertid likhetene. Er du vant til nyere Mercedes-betjening vil du lett kjenne deg igjen. Skjermen, touchpad-en, betjeningshjulet, luftventilene og rattet med hendler kun på venstre side, bærer Mercedes-karakter. For de som allerede er kjent med multimediesystemet Comand Online i C-klassen, så vil omstillingen til X-klasse ikke bli nevneverdig stor. Dessuten er setene hentet fra andre modeller i Mercedes-Benz-familien og varter opp med mer komfort enn Navara-setene.

TEKNISKE DATA

Mercedes X 350d

Motor, cm3: 2987

Gir: 7-trinns automat

Effekt, hk o/min: 258 (190 kW) ved 3400/min

Dreiemoment, Nm ved o/min: 550 Nm ved 1400/min

Egenvekt, kg: 2249 - 2389

Tilhengervekt, kg: 3500/750

Nyttelast, kg: 861-1001

Lengde/bredde/høyde, cm: 534/192/182

Lasteplan, cm L/B: 158/156 (2466 m2)

Bakkeklaring, cm: 20-22 cm

Vadedybde,cm: 60

Overhengsvinkel, grader: 30,1

Stigningsvinkel, cm: 22

Sidehelling, cm: 49

Standard dekkdimensjon: 255/60 R18

Forbruk, NEDC l/mil - kWh/mil: 0,9

CO2-utslipp, g/km: 237

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,9

Toppfart, km/t: 205

Pris fra, kr: 622 000

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her