STØDIG: CX-5 var en så stor suksess at det nesten tok et år før Mazda klarte å levere nok biler. To år senere er den fortsatt kongen i segmentet.
STØDIG: CX-5 var en så stor suksess at det nesten tok et år før Mazda klarte å levere nok biler. To år senere er den fortsatt kongen i segmentet. Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

CX-5

Test: Mazda CX-5 2014

Hamler godt opp med nyere konkurrenter.

Publisert

I kjølvannet av vår test av nye Nissan Qashqai, kom det inn en henvendelse fra en leser som meldte at den positive omtalen fikk ham til å tvile på sitt mentale valg om å kjøpe ny Mazda CX-5.

Nå er denne sammenligningen litt urettferdig, for CX-5 er en større bil på nesten alle måter - men tar man en nærmere titt på prislistene er det ikke gitt at sammenligningen er tatt helt ut av vinduet.

Går du for en omtrent like kraftig og like godt utstyrt modell med firehjulstrekk, blir prisen faktisk overraskende lik. Det er først når du går for Nissans modeller med mindre motorer enn hva Mazda kan tilby, at prisforskjellen virkelig begynner å synes i Nissans favør.

Dette var en tanke som slo oss da vi kjørte rundt i nye Qashqai, og siden vi ikke hadde kjørt CX-5 siden den gang bilen var synonymt med lange leveringstider, kontaktet vi derfor Mazda for å få istand en ny prøvekjøring av bilen som i fjor ble en av de virkeligstorselgerne.

Foto: Magnus Blaker

Mazdas comeback

Vi har tidligere utbasunert i lengde hva som var bakteppet til Mazdas lansering av CX-5. Merket lå med brukket rygg etter skilsmissen fra Ford, og de måtte starte mer eller mindre på nytt.

Vi har allerede nevnt at Mazda ikke kan konkurrere med Nissans minste motorer, og det er rett og slett fordi Mazda tok et tvunget stategisk valg: De hadde ikke råd til å være med på downsizing-kappløet der bilprodusentene har utviklet nye turbomotorer med lavt slagvolum. I stedet valgte de å gjøre tradisjonell motorteknologi mer effektiv.

Denne jobben gjorde Mazda på en helt utmerket måte, og resultatet har blitt en samlebetegnelse de kaller SkyActive, som består av mange store og små til dels banebrytende løsninger.

Nedsiden er at det ikke er mulig å få CX-5 med en motor med under 150 hestekrefter, noe som gjør at konkurrentene får en massiv avgiftsfordel opp mot det merkelige norske avgiftssystemet.

Lett på øyet

CX-5 baserer seg på designspråket som Mazda kaller «Kodo», som de mener handler om at ting skal se ut om om det er i bevegelse.

Utseende på CX-5 har ikke vært helt ukontroversielt, men jo mer vi ser på bilen, jo mer usikker blir vi på hva kritikken egentlig går ut på. Den største kritikken kan kanskje være at grillen kan gi noen assosiasjoner til en gapende fiskemunn, men ellers består bilen av fine og til dels svulstige linjer.

Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

På innsiden er bilen funksjonelt designet, der mye fokus går til multimedieløsningen som både kan styres fra midtkonsollen og gjennom sin trykkfølsomhet. Forsøket her er åpenbart å kopiere de tyske premiumbilene, men systemet lar seg litt forstyrre av at en ikke helt har bestemt seg for hva en skal fokusere på.

Skal den være lett å styre fra midtkonsollen eller skal den være lett å styre med fingeren på skjermen? Av og til fungerer kombinasjonen best, og det er egentlig ikke særlig brukervennlig.

Ellers har vi fint lite å utsette på interiøret. Vi kan styre oss for oransje lys, men ellers sitter alt der du forventer det  - og det ser moderne ut.

Multifunksjonsrattet er strålende, og det samme er instrumentpanelet.

En strålende motor

I vår testbil sitter selskapets 2,2-liters dieselmotor på 150 hestekrefter, og dette er rett og slett en veldig flott motor. Den har et solid dreiemoment på 380 Nm som er tilgjengelig fra 1800 RPM, men den drar godt lenge før dette.

Det mest impnerende er likevel trolig at effekttoppen på 150 hestekrefter ikke kommer før på 4500 RPM, noe som gjør at bilen får et preg som ligger nærmere en bensinmotor enn normalt. Støynivået er - med unntak av oppstart - også veldig hyggelig.

Motoren jobber i kombinasjon med en 6-trinns automatisk girkasse som gjør utrolig lite ut av seg. Den er silkemyk, og bare gir riktige gir til enhver tid.

Det eneste vi kan påpeke er at selv om girskiftene er silkemyke, er det ikke noen lynrask girkasse. Det betyr at den kan bruke noe tid på å forstå hva som foregår hvis du klemmer gassen i bånn.

Kjøreegenskaper

Da vi kjørte CX-5 for første gang tilbake i 2012, var hovedinntrykket vi satt tilbake med at bilen har overraskende gode egenskaper - ikke bare til å være en japansk SUV, men til å være en SUV i det hele tatt.

På de to årene som har gått siden den gang, har ikke bilen tapt seg overfor sine konkurrenter. Mazda har klart å lage en bil som kombinerer det å nærmest sveve over dårlig vei, med å faktisk kunne gi deg litt glede om du liker å sneie asfaltkanten på en svingete sidevei.

Styringen er presis og fin, samtidig som det er overraskende lite rulling i svinger. Qashqai som vi snakket om tidligere har også fine kjøreegenskaper, men CX-5 trer seg utenpå.

Om du forsøker å skru av alt som er av sikkerhetsutstyr - noe du nesten får lov til - kan du ha det gøy på glatte veier også.

Det eneste den ikke liker nevneverdig godt er å kjøre middels raskt over fartsdempere: Da smeller det litt i hjulopphenget.

Plass

Vi nevnte tidligere at bilen har noen litt svulstige designelementer, og det forstår en raskt at har noen bieffekter - og det er også her CX-5 virkelig skiller seg fra Qashqai.

I bagasjerommet har du i CX-5 plass til 503 liter - nær 70 liter mer enn i Qashqai. Legger du ned baksetene forstår du også at det er enormt med plass i baksetet. Med baksetene ned har du 1620 liter - noe som faktisk er mer enn en BMW X3 - som både er lenger og bredere enn CX-5.

Det bør da samtidig nærmest være unødvendig å si at det også føles relativt romslig å sitte i baksetene på bilen. Men det er samtidig lett å mistenke at den gode bagasjekapasiteten er som en følge av litt tynne seter.

Mazda CX-5 2.2 Optimum

Motor: 4-sylindret turbodiesel
Volum: 2,2/2191ccm
Effekt: 150HK v/4500 RPM
Dreiemoment: 380 Nm v/1800 RPM
Girkasse: 6 trinns automat
Drift: AWD
Størrelse: 4555/1840/1710 mm
Egenvekt: 1490 kg
Bagasjeplass: 503/1620 liter
Hengerfeste: 2000 kg
Toppfart: 194 km/t
0-100: 10,2 sekunder
Forbruk: 0,55 l/mil
CO2: 144 g/km

Pris:
Basismodell:
Fra 217.800 (100 hk)
Modelltype: 431.100 kroner u/frakt
Testbil: 434.700 kroner

Kongen i klassen

Nye Nissan Qashqai har blitt en overraskende god bil, men det er liten tvil om at CX-5 likevel er mer bil.

Men det er litt som å si at vi foretrekker et stort hotellrom fremfor et lite hotellrom. For Qashqai er først og fremst en relativt billig crossover, som primært er ment å være en forhjulsdrevet bil - der firehjulstrekk er tilgjengelig.

CX-5 er en større bil som faktisk kan kalle seg en skikkelig SUV, der firehjulstrekk nærmest er en selvfølge. Qashqai blir totalt akterutseilt om en forsøker å spekke opp en godt motorisert toppmodell med firehjulstrekk, men lever prismessig i en helt annen divisjon om du ønsker en billig bil der du sitter høyt. Der er kanskje Nissan best - mens Mazda ser ut til å være kongen på haugen for de som ønsker en liten SUV, men som vil styre unna premiummarkedet.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.