<b>VELKJENT:</b> Niro finnes fra før som hybrid og ladehybrid. Elbilen har tettet igjen grillen.
VELKJENT: Niro finnes fra før som hybrid og ladehybrid. Elbilen har tettet igjen grillen. Foto: S. Haberland / AutoBild

Test: Kia e-Niro

Folkets elbil

Inntil 485 km rekkevidde! Kia Niro Electric kommer til Norge i god tid før jul, og prisen blir svært hyggelig. Vi har kjørt den i dens hjemland Sør-Korea.

Publisert

TEST: Jo visst, vi kunne ha tråkket gasspedalen til bunns og dratt 0–100 km/t på 7,8 sekunder. Det greier bilen, men det er ikke slike ting Kia e-Niro handler om. Eskapader i den stilen tilintetgjør mammut-rekkevidden.

Kia sier at den elektriske Niro med det store batteriet skal greie 485 km, om du kjører med et egg mellom skosåle og gasspedal og svetter uten klimaanlegget på. Etter ti mil og med 320 km resterende rekkevidde på kjørecomputeren kan vi konstatere at en rimelig elbil ikke er en bil nummer to mer.

Dette liker vi/liker vi ikke

PLUSS: Rekkeviddeanviseren gir deg ikke angst – denne Kiaen greier lange turer.

MINUS: Pipingen ved forbi- kjøring liker bare koreanere, ikke vi.

Lengre enn Kona

Bilen er nylig blitt presentert på bilutstillingen i Paris, og de første eksemplarene er ventet til Norge i månedsskiftet november/desember.

Kia e-Niro kan endre kraftig på hva folk tenker om elbil.

Prisen er ikke endelig fastsatt, men den elektriske Hyundai Kona med samme batteri får du for 315.000 kroner (eks. leveringskostnader). Niro er 20 cm lenge enn Kona, så vi gjetter at den blir litt dyrere.

Men fortsatt snakker vi om lav pris for masse rekkevidde. Til sammenligning: De nye tyske premium-crossoverne Audi e-tron og Mercedes EQC skal ifølge den mer realistiske WLTP-normen også ha en rekkevidde på knappe 50 mil. Audi e-tron vil ha frapris på drøyt 650.000 kroner. Mercedes har i skrivende stund ikke annonsert prisen for EQC, men den vil trolig starte i samme område.

Kia gir samme rekkevidde for halve prisen – og det føles riktig fint.

<b>KRAFT OG MODERASJON:</b> 
204 hk og 395 Nm gir krefter i massevis. Om du bruker dem moderat, vil kjørecomputeren skryte av deg.
KRAFT OG MODERASJON: 204 hk og 395 Nm gir krefter i massevis. Om du bruker dem moderat, vil kjørecomputeren skryte av deg. Foto: S. Haberland / AutoBild
<b>LOGISK:</b> 
Du trenger ikke IT-studier for 
å forstå instrumentene: Berøringsskjerm og rund girvelger.
LOGISK: Du trenger ikke IT-studier for å forstå instrumentene: Berøringsskjerm og rund girvelger. Foto: KIA

Gjennomtenkt

Niro er mer SUV enn veganer-elbil; den får deg ikke til straks å tenke «hvorfor skal kompakte elbiler alltid være like sexy som sandaler med tennissokker».

<b>BLI ABONNENT:</b> Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Få tilgang til 70 år med kvalitetsartikler på vimennpluss.no.
BLI ABONNENT: Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Få tilgang til 70 år med kvalitetsartikler på vimennpluss.no.

Elbilen har Niro-cockpiten vi kjenner fra før, berøringsskjerm i dashbordet, taster med direktevalg under skjermen og rund «girspak» mellom setene. Alt er ergonomisk, gjennomtenkt og selvforklarende. Kjøremodus kan du velge med tastetrykk, og bilen gjør deg til fan av økokjøring helt av seg selv.

Ok, styringen føles syntetisk, og understellet i den koreanske versjonen er mykt. Og bilen piper om du skal kjøre forbi og du bare vipper lett på blinklysbryteren uten å slå den helt over – vi håper pipingen er borte i europautgaven.

I interiøret er det dessuten rikelig med hardplast. Men alt dette kan vi overse, for Niro overbeviser med størrelsen sin.

Mer presist: Den er 438 cm lang, og dermed en fullverdig bil for fire voksne på lengre turer. Bagasjeromsvolumet er på 451 liter. Det er kun 52 liter mindre enn i Kia Sportage, som jo er en typisk representant for de kompakte familie-SUV-ene.

<b>UTSEENDE:</b> Endelig en rimelig elbil som ser bra ut. Kia e-Niro minner mer om en SUV enn en øko-bil, har plass til fire voksne og 451 liter bagasjevolum.
UTSEENDE: Endelig en rimelig elbil som ser bra ut. Kia e-Niro minner mer om en SUV enn en øko-bil, har plass til fire voksne og 451 liter bagasjevolum. Foto: S. Haberland / AutoBild

615 km med bykjøring

Og så har du rekkevidden og motorkraften. Til Norge kommer kun utgaven med det største batteriet, og det betyr 64 kWh batterikapasitet (litiumpolymer) og 204 hk fra elmotoren.

Med effektiv gjenvinning av bremseenergi skal batteriet holde til hele 615 km ved bykjøring, sier Kia. På lengre turer kan bilen bruke systemer som benytter navigasjonsdata til å analysere strekningene, og bilen varsler fra når det er lurt å løfte foten bort fra gasspedalen for å øke rekkevidden.

Batteriet kan lades til 80 prosent på ca. en time ved hurtiglading, mens det tar ni og en halv time å lade helt fullt med hjemmelading.

Kia har bygd en Folke-Tesla. Og hva gjør så Folkevogn, også kjent som VW? De har nylig vist frem basisen til den kommende ID, som har lignende sentrale mål, tall og verdier som Niro. Men ID kommer først i 2020.

Konklusjon

Er du rekkeviddeskeptiker og hittil sett på elbil som bil nummer to i en husholdning, så vil Kia e-Niro endre på det. Den er en fullverdig bil for fire voksne, og har god rekkevidde. Og den er rimelig.

Terningkast 5.

Kia e-Niro: Tekniske data

  • Motor: Elektrisk
  • Effekt: 204 hk
  • Dreiemoment: 395 Nm
  • Batterikapasitet: 64 kWh
  • Drivhjul/girkasse: Foran/trinnløst
  • L/B/H: 438/181/156 cm
  • Bagasjevolum: 451 liter
  • 0–100 km/t: 7,8 sekunder
  • Forbruk: 1,49 kWh/mil
  • Rekkevidde: 485 km
  • Pris: Ikke fastsatt i skrivende stund

BLI ABONNENT: Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Klikk her for å abonnere eller les alt ukebladet har utgitt på vimennpluss.no.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.