Test: Hyundai Kona Electric

TEST: Er norgesfavoritten Kona Electric verdt prisen?

Det er sjelden en bil er salgsvinner før den er på veien. Derfor var vi ekstra spent på å finne ut om Hyundai Kona Electric kan innfri forventingene fra alle som har bestilt seg en og de som fortsatt lurer.

Publisert Oppdatert

Det er ikke ofte en internasjonal billansering legges til Norge, men da Hyundai skulle presentere sin nye Hyundai Kona Electric for europeisk presse, var Norge et naturlig valg. Ingen andre land i Europa har trykket elbilismen til sitt bryst på samme måte som oss.

Og selv om vi har noen helt spesielle forutsetninger for å lykkes med elbilisme, håper Hyundai at andre skal la seg inspirere av hva vi har fått til på denne fronten i Norge.

En dag med presentasjoner, teknisk gjennomgang og noen timer bilkjøringer er ikke nok til å felle en endelig dom over hvor bra – eller mindre bra – Hyundai Kona Electric faktisk er. Det skal vi komme tilbake til i en grundig test av bilen. Men samtidig ga kjøringen i østlandsområdet gode indikasjoner på hva de rundt 7500 personene som har bestilt seg en slik bil har i vente.

Og det var med en viss selvsikkerhet vertskapet slapp oss ut på veien. På de fleste andre elbillanseringer er det stramme ruteopplegg og biler med toppladete batterier for at ingen skal gå tom for strøm.

Fra Hyundais side var holdningen mer avslappet: Rundt 75 % batterikapasitet, ca. 360 km rekkevidde og en bemerkning om at «kjør hvor du vil, du rekker ikke å bruke opp strømmen før du må være tilbake på hotellet likevel…»

<b>LANG REKKEVIDDE: </b>Kona Electric skal ha en rekkevidde på 482 kilometer.
LANG REKKEVIDDE: Kona Electric skal ha en rekkevidde på 482 kilometer. Foto: Terje Bjørnsen

Hva er faktisk rekkevidde på Kona Electric?

Det er toppmodellen med 64 kWh batteri som kommer til Norge. I likhet med alle nye biler er den målt etter den mer krevende WLTP-normen. Det er derfor ganske overraskende at Hyundai Kona Electric har en så bra rekkevidde som 482 kilometer ifølge WLTP. Holder vi oss til den gamle NEDC-normen – den de fleste andre elbiler har beregnet rekkevidde utfra – er den mer urealistiske 546 km.

Det er såpass bra at vi blir litt skeptiske – er WLTP likevel for snill? Vi kjører en variert tur: By, tettbygd strøk, kuperte og svingete landeveier samt en dose motorvei. Tre voksne herrer og litt bagasje om bord, 27 grader utetemperatur og alle systemer i sving. Ikke er vi spesielt forsiktige med gassen heller, det skal jo testes – vi kan ikke bare skli av gårde med økonomisk gassfot.

Likevel ender vi opp med et strømforbruk på 1,35 kWh per mil, litt lavere enn det oppgitte forbruket på 1,43 kWh per mil. Det betyr at man under normale forhold og ved normal kjøring kan komme opp mot 40 mil uten at behovet for mellomlading blir påtrengende. Det holder for de fleste.

Hvordan det står til når nettene blir lange og kulda setter inn, får vi komme tilbake til. Men vi vet av erfaring med Hyundai Ioniq Electric at den er av de aller mest effektive elbilene i kulda. Og krysser fingrene for at Hyundai ikke har klønet til det med Kona Electric.

Hvordan kjører den?

Hyundai Kona er i utgangspunktet en ganske liten crossovermodell, snaut 10 cm kortere og rundt 10 cm høyere enn en VW e-Golf. Ikke de beste forutsetningene for gode veiegenskaper, men det er rart hva et korrekt plassert 64 kWh-batteri kan gjøre med den saken. På Tesla-vis stappet så langt ned i bilen som mulig gir det lavt tyngdepunkt, og plasseringen mellom akslene sørger for en bra vektfordeling.

I forhold til Kona med bensinmotor er Kona Electric blytung: Med 1685 kg egenvekt nærmere bestemt 452 kilo tyngre enn bensinutgaven. Det er slikt som normalt sett skal få deg til å hyle av fortvilelse, men vekt er ikke bare av det vonde. I alle fall ikke så lenge den er korrekt plassert og motoren er kraftig nok til å oppveie alle batterikiloene.

Teknisk data Hyundai Kona Electric

Effekt, hk/kW: 204/150

Dreiemomentm Nm: 395

Egenvekt, kg: 1685

Lengde/bredde/høyde, cm: 418/180/157

Bagasjerom, liter: 322-114

Standard dekkdimensjon: 215/55-17

Batterikapasitet, kWh: 64

Rekkevidde, WLTP km: 482

Forbruk, WLTP kWh/mil: 1,43

0-100 km/t, fabrikk, sek: 7,6

Toppfart, km/t: 167

Pris fra: 325.900 kroner

Så Hyundai Kona Electric har en litt merkelig, men absolutt likandes følelse av å kjøre som en liten, stor bil. Stor på den måten at den ruller tungt avgårde, slik du kanskje ville forvente av en Mercedes E-klasse. Med en fjæringskomfort langt bedre enn de fleste andre kompakte crossover-modeller der den glatter over ujevnhetene på humpete asfalt.

At vekta er i bunnen gir mindre krengningsfølelse enn normalt i korte, høye biler. Og sørger for at den er ganske kjapp i responsen når du styrer, selv om selve styrefølelsen er litt nummen. Fornuftigvis har Hyundai valgt snille dekk i dimensjon 215/55-17. Derfor er dekkstøyen akseptabel, men ikke la de andre egenskapene forlede deg til å tro at Kona Electric plutselig er blitt en Porsche Boxster. Det minner ulende dekk og en tiltakende understyring deg om hvis du blir for ivrig.

Så derfor – Hyundai Kona Electric kjører slik du forventer av en snill, kompakt crossover – men komfortfølelsen er bedre enn normalt i en bil av denne sorten.

<b>ETTERTRAKTET:</b> Hyundai Kona Electra er det mange nordmenn som har ventet på. Er den verdt prisen?
ETTERTRAKTET: Hyundai Kona Electra er det mange nordmenn som har ventet på. Er den verdt prisen? Foto: Hyundai

Hvor bra er plassen?

Her er det ingen overraskelser i forhold det kompakte crossover-formatet. Har du bestilt deg denne fordi du tror den kan overta jobben etter familiestasjonsvogna, bør du avbestille igjen.

Bilen er akkurat slik du forventer: To voksne på rundt 180 cm har bra komfort foran, men setter de to samme seg bak, kniper det mer på plassen. Sittestillingen er ikke spesielt behagelig, og benplassen akkurat så vidt stor nok til at knærne ikke butter i forseteryggen. Sannsynligvis blir bakovervendte barneseter knotete å få på plass.

Når du åpner bagasjerommet er det også omtrent som forventet ut fra måltallet på 322 liter. På crossover-maner litt mer plass i høyden enn lengden. Turbagasjen vår (en bag og tre PC/foto-sekker) tar opp det meste av normalplassen. Fire som pakker smart på helgetur, ja. Familiebil på ferie, nei.

<b>INGEN FAMILIEBIL PÅ FERIE: </b>Det er ok med plass i Kona Electric, men for en småbarnsfamilie på ferie kan det bli trangt.
INGEN FAMILIEBIL PÅ FERIE: Det er ok med plass i Kona Electric, men for en småbarnsfamilie på ferie kan det bli trangt. Foto: Terje Bjørnsen

Noe hengerfeste ser du nok neppe på Kona Electric med det første. Så trøsten for dem som kjøper seg en litt for liten bil for å kjøre elektrisk får være at du kan ha opptil 80 kilo taklast. Skiboks, bagasjeboks eller sykkelstativ er greia når bagasjerommet buler og bakluken må trues igjen.

Hvordan fungerer drivlinjen?

Elmotor er elmotor. Så de store nyansene mellom Hyundai Kona Electric og konkurrentene blir det ikke på karakter og gange. Men på effekt og dreiemoment (204 hk og 395 Nm) leverer bilen så det holder. Forhjulene blir fort overmannet om du klinker til med brutal gassfot. Da må antispinnsystemet jobbe selv på tørr asfalt. I tillegg er det drag i rattet ved akselerasjon på sporet vei, så om bilen ikke akkurat er overmotorisert, kan det lønne seg å porsjonere ut kreftene gradvis under visse forhold.

<b>VALG:</b> Kona Electric lar deg velge hvor mye du skal lade batteriet ved hurtig - og normallading.
VALG: Kona Electric lar deg velge hvor mye du skal lade batteriet ved hurtig - og normallading. Foto: Terje Bjørnsen

Ellers har du en hel haug av innstillingsmuligheter: Eco+, Eco, Normal og Sport gir drivlinjen ulik karakter. Normal ga best følelse på vår kjøretur. Med sjaltebrytere på rattet kan du variere mellom fire grader av regenerering. Enkelt og intuitivt i bruk. Girskiftet er redusert til brytere i midtkonsollen, helt fint siden elbiler jo bare har et forovergir.

Du har alle de vanlige ladeinnstillingene, men Kona Electric har også mulighet til å justere hvor mye du vil lade opp batteriet ved hurtig- og normallading. Det er i første rekke av praktiske årsaker, blant annet for å unngå at man lader dyrt.

<b>MYE UTSTYR:</b> Det er mye som følger med dersom man bestiller seg en Electric.
MYE UTSTYR: Det er mye som følger med dersom man bestiller seg en Electric. Foto: Terje Bjørnsen

For med stort batteri kommer også lang ladetid: Bilen kan utnytte hurtigladere på 100 kW og vil da bruke 54 minutter fra 0 til 80 % kapasitet. Normalladeren har maksimal kapasitet på 7,2 kW (32A 1-fas) og vil da bruke ca. 9,5 timer på å lade fullt. Ladekontakten er av den europeiske CCS-typen du finner på for eksempel e-Golf og BMW i3.

Er den verdt prisen?

Importøren tar inn Kona kun med høyeste utstyrsnivå. Da koster den 325 900 levert Drammen. Så kan du velge om du vil ha skinninteriør eller soltak og skinn. Det plusser på prisen med 10 000 og 20 000 kroner.

Med denne konfigurasjonen har Kona en utstyrsliste som kan tilfredsstille selv en luksusbilkunde. Det mest gledelige er at det her er mye moderne og – så langt vi kan bedømme etter en dag – velfungerende sikkerhets- og selvkjøringsutstyr. Det blir for mye å nevne alt, men full-LED, adaptiv cruisekontroll, kollisjonsvarsler/brems med fotgjengerfunksjon, filholder og filfølger samt varsel for kryssende trafikk ved rygging for gjør oss mest fornøyd.

Lang rekkevidde, kraftig motor og fin kombinasjon av utstyr og pris. Det er de sterkeste sidene til Hyundai Kona. At den ikke er en fullverdig familiebil bør ikke komme som noen overraskelse. Hovedutfordringen er at hvis du ikke allerede står i køen, kan to års ventetid bli i lengste laget. Importøren tror de skal klare å få flere biler til Norge, men kan ikke garantere at prisen blir den samme for de som bestiller nå. Og nå tror vi ikke Kona Electric vil fremstå som gammel i 2020, men i elbilmarkedet har ting en tendens til å endre seg mye og fort.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.