Hypermoderne linjer sørger for wow-faktor, mens effektivt to-step skrog gir toppfart på godt over 50 knop.
Hypermoderne linjer sørger for wow-faktor, mens effektivt to-step skrog gir toppfart på godt over 50 knop. Foto: Terje Bjørnsen

Test Hydrolift X-26 S

Hydrolift X-26 S er så midt i blinken det er praktisk mulig å komme

Det har kostet blod og tårer, men Hydrolift X-26 S er blitt en kompromissløs båt som leverer både elegante løsninger og dynamiske kvaliteter i sjøen.

Publisert Oppdatert

DET ER KANSKJE ikke noen drømmedag på sjøen. Men det er en drømmedag for den første testturen med Hydrolift X-26 S. I går blåste det opptil sterk kuling i ytre Oslofjord, i dag nøyer det seg med å veksle mellom frisk bris og liten kuling.

Resultatet er formidable testforhold. Her varierer det mellom tunge havbølger i 2-2,5-meters klassen, via rotete returbølger til krapp strømsjø på rundt meteren. Det er en av de dagene du stuer unna alt løst, fester dødmannssnoren godt og spenner fra mellom fotplate og seterygg for ikke å bli slengt veggimellom.

Se video av Hydrolift X-26 S lenger ned i artikkelen.

På utsiden av Strømtangen fyr slår bølgene fra Skagerak i svabergene og sender retursjø tilbake. Et herlig bølgerot X-26-skroget effektivt rydder opp i.
På utsiden av Strømtangen fyr slår bølgene fra Skagerak i svabergene og sender retursjø tilbake. Et herlig bølgerot X-26-skroget effektivt rydder opp i. Foto: Anders Vongraven Krogh

X-26 S er en viktig båt for Bård Ekers Hydrolift, kjent for sine raske, eksklusive og kostbare båter. Med den nye X-serien tar man steget inn i en noe mer folkelig del av båtmarkedet. Den mindre og rimeligere X-22 kom i 2017. Nå er det duket for den første av det som sannsynligvis blir flere X-26-modeller. S-versjonen er en særegen båt, en spennende variasjon av åpen konsollbåt, med sterke innslag fra daycruiser- og sundeck-konsept.

TØFFE FORHOLD ER noe Hydrolift X-26 S har vært vant med i utviklingsperioden. Vi har fulgt utviklingsprosessen tett i over et år og vært vitne til både opp- og nedturer. Men fremfor alt har vi vært med på reisen til et moderne industriprodukt. Fra tanke til ferdig båt.

Cockpitmodell i finér. Håndfast bevis på om man er på vei mot ønsket resultat.
Cockpitmodell i finér. Håndfast bevis på om man er på vei mot ønsket resultat.

Hydrolifts tilknytning til Eker Design gir dem noen muligheter andre norske båtprodusenter ikke har, med store design- og tekniske ressurser i samme konsern.

Et stort, ressurssterkt team å spille på. Med en kombinasjon av detaljfokus og evnen til å holde blikket på den store helheten. Viljen til å holde fast ved Hydrolifts DNA er sterk, samtidig tenkes det vekt, kostnader og nytteverdi. Fordi X-serien ikke kan koste det samme som Hydrolifts spesialbygde Signature-modeller.

Ingen suksess uten motvind, riktignok.

Bård Eker holder en beskyttende hånd over Hydrolift med sitt engasjement og sin entusiasme. Men av og til blir den økonomiske virkeligheten slik at det må tas tøffe valg. På forsommeren måtte produksjonsstaben slankes. X-26-prosjektet måtte en periode vike plass for ferdigstillelsen av den første P42 SUV med prislapp på over 10 millioner. Men X-26 S ble ferdig til slutt, med lansering på Båter i sjøen i Oslo i september.

Forfra ser båten temmelig heftig ut. Vindskjermen kommer i modifisert utgave innen produksjonen starter.
Forfra ser båten temmelig heftig ut. Vindskjermen kommer i modifisert utgave innen produksjonen starter.

NÅ ER DET min tur til å føle X-26 på tennene. Og det kjennes som å møte en gammel bekjent, for jeg har på sett og vis vært om bord før:

Gått rundt i finér-cockpiten på modellverkstedet hos Eker Design, sittet på do nede i kabinen med VR-briller på (i virkeligheten på en krakk i et tomt rom). Sett de detaljerte beregningene for to-stepp skroget og hvordan vindskjermen skal kanalisere vekk turbulens fra cockpiten.

At det virkelige resultatet ligger så tett opp til det jeg har erfart underveis er en honnør til utviklingsverktøyene – så vel tradisjonelle som moderne.

Jeg går gjennom innredning og layoutløsninger ved brygga. Mange er flinke til å snakke om hvordan ting skal være og fungere, ikke alle klarer å levere løsningene når det kommer til stykket. Den biten har Hydrolift på det tørre. Her er noen eksempler:

Original løsning med nedgang til kabinen gjennom sitteplassene i baugen.
Original løsning med nedgang til kabinen gjennom sitteplassene i baugen.

Ta kabinen forut, som egentlig burde vært en praktisk umulighet, men som gjennom ulike smarte grep og utforminger faktisk fungerer etter formålet: En typisk «nødkabin», når kveldsturen til gode venner blir litt for sen til å ta turen hjem i mørket. Eller med god plass og takhøyde når marinetoalettet skal benyttes. Åpningen er en integrert del av sollounge-løsningen i baugen og har ingen negativ innvirkning på sitteplassene forut.

I kabinen er plassen overraskende god. To sover greit for en natt. Som toalettrom er det både rommelig og privat.
I kabinen er plassen overraskende god. To sover greit for en natt. Som toalettrom er det både rommelig og privat.

Eller sittegruppen akter, båtens store og sosiale samlingspunkt. Det høres enkelt ut når målsetningen er at den skal være både fleksibel og lettvint å endre på. Men det har vært mange uker med tankevirksomhet og utviklingsarbeid for å få til den elegante mekanismen som raskt lar deg endre innstillingen på sofaryggene. Og det fungerer faktisk utmerket i praksis.

Den store sittegruppen akter er det naturlige samlingspunktet og sørger for at båten har 8 fullverdige sitteplasser.
Den store sittegruppen akter er det naturlige samlingspunktet og sørger for at båten har 8 fullverdige sitteplasser. Foto: Terje Bjørnsen

MEN BRUKERVENNLIGE LØSNINGER er ikke alt. Står det Hydrolift på skrogsiden må båten også levere dynamiske kvaliteter. På hekken sitter en av årets mest oppsiktsvekkende motornyheter. En 300 hesters Mercury som henter kreftene fra en 4,6-liters V8-blokk. Det kraftige trykket ved akselerasjon og spensten på høye turtall passer perfekt til den sportslige båten.

X-26 S har et skrog med to stepp. Enkelt forklart trekker de luft under båten, gir løft og lavere vannmotstand. I tillegg er X-26 S er en relativt lett 8-meters båt (ca. 1900 kilo med motor). Dermed oppnår man en høy toppfart – 54 knop med to personer og ca. 200 liter drivstoff er fort med en 300 hk. I tillegg er forbruket pent – båtstørrelse og fartspotensial tatt i betraktning.

Siden X-26 S skal tiltale helt vanlige båtkjøpere er det enda viktigere at den er lettkjørt. Du kan i praksis velge å sette trimmen nøytralt, med unntak av ved de heftigste toppfartsstuntene. Da går den sømløst uten planingsterskel gjennom hele fartsregisteret fra 0 til 45 knop. Et ofte brukt marsjfartområde på hyggeturer i skjærgården er 25-30 knop. Da er støykomforten på topp og forbruket på 1,2 liter per nautisk mil som lavest.

Du er tett på betjeningen i Hydrolift X-26 S. At kartplotteren sitter litt på siden av rattet gjør den enkel å betjene under kjøring.
Du er tett på betjeningen i Hydrolift X-26 S. At kartplotteren sitter litt på siden av rattet gjør den enkel å betjene under kjøring.

Heller ikke toppfarten er det noe hokuspokus å hente ut. Full gass, et par knepp opp på trimmen og uten videre står 54-tallet på plotteren. At båten kjennes stabil og ikke trenger bruk av ZipWake-interceptorene for å kompensere sidevinden er en bonus.

Det mest gledelige med kjøreopplevelsen er likevel hvordan den takler de røffe forholdene. Trygge, sportslige sjøegenskaper er nettopp det Hydrolift X-26 S leverer. Det høye fribordet og step-skroget holder sjøsprøyten forbløffende godt ute – særlig tatt i betraktning hvor åpen båten er. Du kan holde god fart i krappsjøen uten at slagene blir for harde.

Men det er når de større havbølgene ruller inn du virkelig kjenner den gode følelsen av kontroll. Du kan kjøre hardt, utfordre deg selv og båten til å treffe riktig inn mot bølgetoppene. Eller bare slakke av på gassen. Da har skroget kapasitet nok til å ri av bølgene og du behøver ikke gjøre mer enn noen få kursjusteringer for at ferden skal bli behagelig.

Med vind i håret og adrenalin i kroppen skvetter vi fra bølgetopp til bølgetopp i medsjøen inn mot Fredrikstad. Og tenker tilbake på konseptbeskrivelsen Bård Eker ga meg i august 2017. Da er X-26 S så midt i blinken det er praktisk mulig å komme.

Se video av Hydrolift X-26 S, fra tegnebrettet til ferdig båt:

Hydrolift X-26 S: Pris og tekniske data

Tekniske data:

  • Lengde, m: 8,11
  • Bredde, m: 2,45 m
  • Vekt, kg: Fra 1.900 kg inkl. motor
  • Skrog: 24 grader, to-step teknologi
  • Motor, enkel: Mercury 250-400 hk
  • Motor, dobbel: Mercury 2x300 hk)
  • Fart, knop: 50+ (med 300 hk)
  • Materiale: GRP sandwich
  • Drivstoff, l: 350 L
  • Personer: 8 Soveplasser: 2+1

Priser:

  • 250 hk: 998.000,-
  • 300 hk: 1.035.000,-
  • 400 hk: 1.085.000,-
  • 2 x 300 hk: 1.327.000,-
blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.