HEFTIG: Nye BMW M5 har enorme ytelser, men bemerker seg som en komfortabel familiebil til hverdags. Men de diabolske kreftene er aldri langt unna
HEFTIG: Nye BMW M5 har enorme ytelser, men bemerker seg som en komfortabel familiebil til hverdags. Men de diabolske kreftene er aldri langt unna Foto: Martin Jansen

Prøvekjørt: BMw m5

BMW i3 er fin, den - men det er dette som er ekte BMW

BMW i3 er en utmerket bil til sitt bruk, og det kommer sikkert mange fine elbiler fra BMW. Men det er M5 som er «the real McCoy».

Publisert Oppdatert

Da BMW Motorsport GmbH presenterte M535i med rekkesekser og 218 hester i 1980, ble det spiren til en æra som fikk sin endelig start i 1984 da BMW presenterte sin først M5. Utvendig var den ikke fryktelig annerledes enn de andre E28 5-seriene. Men under panseret hadde den en rekkesekser på 286 hester, en videreutvikling av samme motor som i legendariske M1. Den greide 0-100 km/t på 6,5 sekunder.

I 1989 kom så E34 M5. Først med 315 hester, som økte til en 3,8-liter med 340 hester i 1992. Da kom også et sjette girtrinn. I tillegg ble M5 lansert som Touring, ment som en småskalaserie, og frem til 1996 ble det produsert kun 891 stykker av stasjonsvognen.

I 1998 kom E39-versjonen av M5 med selvpustende V8-er og 400 hester. Den var på dette tidspunktet den sterkeste serieprodusert motoren som BMW hadde bygget. I 2006 var det klart for E60 M5. Denne generasjonen 5-serie ble omstridt på grunn av Chris Bangle-designen. Ytelsene i M5-versjonen derimot vekket begeistring: 5,0-liters V10-sugemotor med 507 hester. Dessuten kom den med en nyutviklet sjutrinns automatgirkasse. Som E34 kunne den fås som stasjonsvogn.

Med F10 M5 som kom i 2011 var det over og ut for turtallshungrige selvpustende motorer. Femte generasjon M5 ble introdusert med en nyutviklet V8 twinturbo. Med 560 hk til rådighet, var den nye femmeren fra M-avdelingen den kraftigste BMW-en noensinne.

600 hester

Nå er sjette generasjon M5 endelig på veien i Norge etter verdenspremieren i fjor. Og nå skriver vi 600 hester og et maksimalt dreiemoment på 750 Nm allerede fra 1800 omdreininger. Under panseret sitter siste versjon av BMWs 4,4-liters V8 med blant annet nyutviklede turboladere og bedre kjøling av ladeluften, noe som bidrar til å gjøre Twinturbo-oppsettet mer effektivt enn i forgjengeren.

M5: Kanskje verden beste sedan.
M5: Kanskje verden beste sedan. Foto: Martin Jansen

Førsteinntrykket av M5 når vi setter oss inn og kjører av gårde med bilen i komfortmodus og M Sound Control-en slått av, er at den virker mer som en komfortable luksusbil enn muskelsedan. Sammenlignet med den svært stramme Mercedes-AMG E63 S 4Matic+ glir M5 komfortabelt over ujevnheten.

For første gang kommer M5 med xDrive-firehjulstrekk, noe som sikkert irriterer en og annen purist. Men betryggende nok er firehjulstrekket solid vektet mot bakhjulene. M xDrive-systemet sørger for at forhjulene først engasjeres når det ikke er mulig å sende mer kraft til bakken via bakhjulene. Mens en overføringskasse koblet til girkassen justerer kreftene mellom for- og bakaksel, sørger en aktiv M-differensial for at kreftene fordeles mellom bakhjulene og gir den karakteristiske M-stilen.

Massevis av justeringsmuligheter

Karakteren på M xDrive-oppsettet kan du justere selv. Med det elektroniske stabilitetsprogrammet aktivert (Dynamic Stability Control (DSC)), tillates litt slipp ut av svingen. I M Dynamic Mode tillates enda mer slipp. Ved å skru av DSC-en helt kan du forvandle M5 til bilen mange kjenner den som; en ekstremt hvass og bakhjulsdrevet sedan. Du kan med andre ord slippe alle 600 hestene løs på bakhjulene.

M5 kommer også med en helt ny og lynrask 8-trinns M Steptronic girkasse som ikke trenger å tenke seg om. Den har Drivelogic, som betyr at du kan justeres hissigheten på girskiftene eller gire selv. Men uansett modus så er den med på notene.

DRIVELOGIC: M5 har en splitter ny 8-trinns girkasse med Drivelogic, som innebærer at du kan velge justere karakteristikken på girkassa etter smak og behag. Med knappene til venstre for girspakene kan du justere gassrespons, demping og styring.
DRIVELOGIC: M5 har en splitter ny 8-trinns girkasse med Drivelogic, som innebærer at du kan velge justere karakteristikken på girkassa etter smak og behag. Med knappene til venstre for girspakene kan du justere gassrespons, demping og styring. Foto: BMW

Det er ikke bare girskift og drift som kan konfigureres etter humør og underlag. Du kan i bunn og grunn sette opp hele bilen slik du ønsker ved å taste deg frem til fabrikkinnstillingene Efficient, Comfort, Sport eller Sport Plus. I tillegg har du Individual-moduset der du kan velge karakteren på variabler som gassrespons, demping, styring, girskift og eksoslyd etter egne preferanser.

Lyden fra eksosen varierer etter hvilket modus du bruker. Spjeld i eksosanlegget styrer hvor raspende du vil ha det. Med M Sound Control-knappen på konsollen kan du trykke deg til lyden av Sport Plus selv om du har bilen for øvrig programmert i komfortmodus. M Sport-eksossystemet koster 16 700 kroner ekstra.

M-KNAPPER: De to M1- og M2-knappene på M-rattet kan brukes til å lagre to oppsett som kombinerer førerens preferanse for motor, overføring, demping, samt karakteren på M xDrive og hvor streng DSC-en (tractionkontrollen) skal være
M-KNAPPER: De to M1- og M2-knappene på M-rattet kan brukes til å lagre to oppsett som kombinerer førerens preferanse for motor, overføring, demping, samt karakteren på M xDrive og hvor streng DSC-en (tractionkontrollen) skal være Foto: Martin Jansen

Dempingen i nye M5 er designet for å levere varene både på vanlig vei og bane. Som motoren, overføringen og M xDrive-systemet er understellet tunet av M-avdelingens eksperter, samt profesjonelle racingsjåfører som har kjørt rundt og rundt på Nürburgring. Avstivning i konstruksjonen både foran og bak skal sikre en solid dose vridningsstivhet.

Nye M5 skal greie 0-100 på imponerende 3,4 sekunder – like raskt som en Porsche 911 GT3. Og den føles akkurat så rask som de oppgitte tallene forteller. Det finnes sikkert en raskere Tesla, men det kan likevel ikke sammenstilles med opplevelsen av en bil med råsterk bensinmotor og noe av det ypperste innen girkasse. I tillegg til den vanvittige akselerasjonen varter M5 opp med opplevelsen av hvordan en moderne og lynrask girkasse jobber, samt den besnærende lyden av motor og eksos. Det er ikke med like mye dramatikk og Las Vegas-faktor som nevnte E63 S 4Matic+, men mer enn nok til at man bare vil ha mer, og hele tiden må minne seg selv om fartsgrensene. Toppfarten er begrenset til 250 km/t, men økes til 305 km/t ved valg av M Driver's Package. Bilen vi kjørte hadde noen vanvittige gode bremser i form av M Carbon-keramiske bremser til den nette sum av 97 500 kroner ekstra.

Allsidig

Nyeste M5 veier 1865 kilo, men de er som tryller bort på veien. Muskelsedanen har ikke Integral Active Steering, men den variable demperkontrollen, den aktive M-differensialen og det M-spesifikke firehjulstrekket, gjør at firehjulsstyringen aldri er savnet.

ALLSIDIG: Formet for både fart og komfort.
ALLSIDIG: Formet for både fart og komfort. Foto: Martin Jansen

Det som kanskje er mest slående med M5 er hvor allsidig den er. Du kan sågar få den med hengerfeste til 11 300 kroner ekstra. Visst er den kapabel til å bite fra seg på banen, men selv med sportsunderstell er den overraskende komfortabel til hverdagsbruk. Det hjelper at bilen vi kjørte hadde noen svært komfortable M Mulitifunctional-seter (21 100 kroner ekstra) med massasje (11 000 kroner) og ventilasjon (9000 kroner).

Med ekstrautstyr ender prisen på bilen vi kjørte opp på over to millioner kroner. Til den prisen kan du kjøpe både en BMW M2 og i3 - eller sågar den kommende iX3. Kanskje noe å tenke på.

BMW M5: Pris og tekniske data

  • Motor, cm³: 4395
  • Effekt, hk ved o/min:600/5600
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 750/1800
  • Egenvekt, kg: 1865
  • Tilhengervekt, kg: 2000
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 497/190/147
  • Bagasjerom, liter: 530
  • Standard dekkdimensjon: 275/40R19/285/40R19
  • Forbruk, NEDC l/mil: 1,07
  • CO₂-utslipp, g/km: 246
  • 0–100 km/t, fabrikk, sek: 3.4
  • Toppfart, km/t: 250
  • Pris fra, kr: 1 592 400
  • Pris, testbil: 2.057.800
blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.