UT HAVGAPET: Barracuda 7 tåler å være utpå selv om det blåser litt.
UT HAVGAPET: Barracuda 7 tåler å være utpå selv om det blåser litt. Foto: Terje Bjørnsen

Test: Beneteau Barracuda 7

Her kan du og fiskekompisene boltre dere

Vi kan ikke garantere for fangsten, men det er gode muligheter for en vellykket tur.

Publisert Oppdatert

Barracuda er Beneteaus modellserie spesielt rettet mot fiske og praktisk bruk. Hvis du skal ha en båt til turbruk er det Antares-serien som gjelder. Og til forskjell fra for eksempel Sting, der grunnkonseptet er likt, men utstyr skiller på bruksområdet – er det langt større avstand mellom Barracuda og Antares. Det ser du allerede på designet, der Barracuda 7 har en klassisk firkantet styrehytte, mens Antares 7 har en mer coupé/hardtoplignende design.

Også layouten i selve hytta er ulik i de to. Den store dekksplassen akter er en annen påminnelse om at vi er om bord i en Barracuda. Her kan du og fiskekompisene boltre dere, i tillegg har båten fin fiskeplass også i baugen, om trengselen på akterdekket skulle bli for stor.

STRAM REGI: Ikke mye ekstra boltreplass innvendig.
STRAM REGI: Ikke mye ekstra boltreplass innvendig. Foto: Terje Bjørnsen

En fast sittebenk foran frontruta og to løse sitteklaffer på hver side av ombordstigningstrinnet skal sørge for at du slipper snøretull. Helt fri for sitteplasser på akterdekket er Barracuda 7 ikke. Med alle fasiliteter klappet ut og puter på plass, får du en U-lignede sofa med bord i midten og brukbar sittekomfort.

Pølsebod for fire

STORT: Akterdekket er rommelig. Utvendig styring er ekstrautstyr.
STORT: Akterdekket er rommelig. Utvendig styring er ekstrautstyr. Foto: Terje Bjørnsen

Siden dekksplass er prioritert, blir nødvendigvis hytta desto mindre. Gangvei på begge sider er praktisk, men stjeler bredde. En skyvedør på hver side gir grei passasje ut og inn, men i cockpit er du begrenset til to enkeltseter og en liten akterbenk. På lengre transportstrekk skal du helst ikke stappe inn flere enn fire voksne her. Derfor er det smått utrolig at du har en forpigg med sovemulighet, plass til toalett med septiktank og naturlig nok dør ut mot cockpit. Stor? Nei. Praktisk? Ja.

Beneteau Barracuda 7 har et harmonisk skrog uten å være helt på samme kjørevillige nivå som Sting 730. Heller ikke her er det noen planingsterskel å snakke om. En arv fra de gamle, halvplanende styrehyttebåtene med diesel og akseldrift vi setter pris på å finne igjen i de moderne utgavene for utenbordsmotor. I denne båten er det Suzuki firetakter fra 150 til 200 hk som gjelder. På testbåten sitter en 175 hk-versjon.

FISKEPLASS: I baugen er det to ekstraseter og en sittebenk i forkant av hytta.
FISKEPLASS: I baugen er det to ekstraseter og en sittebenk i forkant av hytta. Foto: Terje Bjørnsen

Kjører snilt

Vi går ut havgapet og møter smårotete sjø på 0,5-1 meter, noe denne båten takler på akseptabelt vis. Forsøk på fartsrekorder blir møtt med gjenstridige dunk og noen harde landinger, men det er ikke så mye du skal slakke av på gassen før Barracuda 7 gir brukbar kjørekomfort. Drøyt 20 knop i marsjfart og skroget takler det meste uten å mukke. Standardutstyret er omtrent på det nivået du kan forvente, men der for eksempel trimplan, kombiplotter, varme og kjøleskap må på plass i en båt som skal brukes litt.

BLI ABONNENT: Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn Båt. Les alt magasinet har publisert på vimennpluss.no
BLI ABONNENT: Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn Båt. Les alt magasinet har publisert på vimennpluss.no Foto: Vi Menn

Prismessig starter denne modellen på 520 000 kroner med 150 hk på hekken. Siden Barracuda 7 har hel vegg akter, virker cockpiten godt støyisolert. I tillegg vet vi fra tidligere erfaringer at den 2,9-liters, firesylindrede Suzuki-motoren går veldig pent så lenge du holder den unna de siste 1000 omdreiningene mot toppturtall.

Vi merker oss noen gode områder – rundt 6 knop og hyggelige 55 dBA, og det beste marsjfartområdet rundt 21 knop med snille 73 dBA og drøyt en liter per nautisk mil i forbruk. Det er slikt man setter pris på når turen skal vare en stund. Toppfart på 35 knop og moderat forbruk tyder på at Barracuda 7 har et effektivt skrog.

TEKNISKE DATA

Beneteau Barracuda 7

Lengde, m 7,48

Bredde, m 2,53

Vekt tom, kg 1587

Drivstoff, l 200

Vann, l 50

Forbruk I/t ved 4 knop: 0,7

Forbruk I/t ved 35 knop: 1,6

Personer 8

Soveplasser 2

Anbefalt motor 150–200

Pris m/150 hk 520 000

PLUSS/MINUS

+Robuste sjøegenskaper, praktisk for fiske, lavt støynivå

– Liten plass i hytta

VI MENN BÅT MENER:

Barracuda 7 er en ryddig og lettbrukt båt for dem som setter pris på lange fisketurer. Muligheten til sitteplasser akter utvider bruksområdet.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.