<b>TAR STEG: </b>De innlukkede båtene får mer allsidige egenskaper og ser bedre ut enn tidligere
TAR STEG: De innlukkede båtene får mer allsidige egenskaper og ser bedre ut enn tidligere Foto: Terje Bjørnsen

Test: Beneteau Antares 8

En utrolig allsidig båt for familiehygge

De nye modellene med hytte og lukket cockpit er blitt mer allsidige enn de typiske styrehyttebåtene.

Publisert Oppdatert

Det er en trend vi har sett de par siste årene og som forsterket seg ytterligere med nye modellanseringer i 2017 og 2018. Det vi liker å kalle «styrehyttebåter» har nå forgrenet seg i mange ulike båttyper med større eller mindre variasjoner fra originalen.

Det er heller ikke nytt at produsentene har delt inn modellserien i to, slik tilfelle er for Beneteau. En mer orientert mot nytte og fiske (Barracuda i Beneteau-sjargong) og Antares for familie, tur og hygge. Den viktigste endringen er at det er blitt større forskjell på modellene, både designmessig, funksjonelt og på utstyrsfronten.

For Antares 8 sin del er det sånn at å kalle den en styrehyttebåt i ordets klassiske betydning, gjør at man generaliserer bort en god del av egenskapene den tar med seg fra andre båttyper. Andre enn meg får bestemme hva en slik båt skal kalles, men på strak arm er jeg fristet til å låne crossover-begrepet som er så populært i bilverden om dagen.

Mens den klassiske styrehyttebåten med rette kan kalles sjøens SUV, passer crossover godt på Antares og dens likemenn med snillere, mer avrundete egenskaper.

<b>ENKELT:</b> Sittegruppen i Antares 8 har ikke noe ekstra ved seg, men gjør en helt grei jobb i denne prisklassen.
ENKELT: Sittegruppen i Antares 8 har ikke noe ekstra ved seg, men gjør en helt grei jobb i denne prisklassen. Foto: Terje Bjørnsen

Låner med suksess

Tar man utgangspunkt i Antares 8, låner den grep fra både styrehytte, daycruiser og walkaround. Det kan faktisk være nesten like hyggelig å ta med seg familien på skjærgårdstur i denne båten, som i en tilsvarende stor daycruiser. Det sørger en fin L-formet aktersofa for, og er været pent nok til solbading kan den rigges om til solseng. Og med puter til dekket i baugen, kan også det bli et populært sted å slange seg.

<b>NESTEN DC:</b> Med solskinn og putesett på plass er det hyggelig sittegruppe akter.
NESTEN DC: Med solskinn og putesett på plass er det hyggelig sittegruppe akter. Foto: Produsent

Ulempen er at føreren må sitte inne, eller ta til takke med den utvendige styreposisjonen som ikke er like egnet for lengre etapper. Fordelen har du når ettermiddagsbygen melder seg, og kan føyse forsamlingen i ly i cockpit og slipper balingen med kalesje.

Store vindusflater

Innvendig har du brukbar plass, med en normal planløsning der det er førerplass på styrbord. Du sitter oppå kjøleskapet og i bakkant er det en liten bysseløsning, med en sittegruppe på babord der inntil fire personer kan klemme seg sammen. Ved å vende ryggstøtten på forreste benk blir det en copilotplass med utsikt forover. Sittegruppen kan også gjøres om til ekstra køyeplass, men det beste stedet å overnatte er nok forut i baugen.

<b>SOLSENG: </b>Med nedfelt bord og ekstra puter kan du nyte solstrålene til fulle.
SOLSENG: Med nedfelt bord og ekstra puter kan du nyte solstrålene til fulle. Foto: Terje Bjørnsen

Totalt sett er det bokomfort nok i Antares 8 til at to personer kan være på tur noen dager. Det hjelper blant annet på at du har et separat toalettrom rett i forkant av førerplassen. Antares 8 er en lys og trivelig båt, selv når du sitter inne. Det sørger store vindusflater for og med luke i taket og skyvevinduer på hver side blir det luftig nok, selv om du kjører med den store skyvedøren akter lukket. Det er en fordel, i alle fall på lengre transportetapper, siden den demper motorstøyen i marsjfart betraktelig.

Designmessig fortjener båten også crossoverbetegnelsen, siden linjene er pene og overbygget minner mer om en klassisk Nimbus enn de mer sjark-lignende styrehyttebåtene.

Kjører sikkert

PLUSS OG MINUS

+ Trygge sjøegenskaper, behagelig støynivå, stort bruksområde

- Noe hard i sjø skrått forfra, middels sittekomfort på førerplass

Antares-modellene har fått nye skrog, der målsetningen er å gi mer behagelige sjøegenskaper. Da vi kjører Antares 8 er det ikke så mye vind, men det er fortsatt nok gretne bølgerester igjen etter gårsdagens friske bris til at skroget får sitt å bale med. Det er litt offensivt å gå full spiker og 33 knop rett i sjøen, noe et par harde landinger vitner om.

Men så er ikke båttypen ment for slik kjøring, og oppfører seg mye bedre om du demper farten. I rundt 20 knop matcher Antares 8 alt bølgene kan by på, uten at det går utover komforten. Og et skrog uten merkbar planingsterskel sørger for at du kan gå relativt økonomisk i gammeldags halvplanerfart om forholdene krever det.

<b>LUFTING: </b>Enkle skyvevinduer i siden sørger sammen med en takluke for frisk luft.
LUFTING: Enkle skyvevinduer i siden sørger sammen med en takluke for frisk luft. Foto: Terje Bjørnsen

Det er Suzuki-motorer som gjelder på Beneteaus utenbordsmodeller og den velprøvde 200-hesteren gjør en god figur på Antares 8. Forbruket i marsjfart ligger på mellom 1,3-1,5 liter per nautisk mil og støynivået holder seg pent mellom 73-76 dBA om du ikke blir for hard på gasslabben.

<b>NØKTERN: </b>Dashbordet har det du trenger, men mange vil nok ta med trimflaps og varmer på utstyrslisten.
NØKTERN: Dashbordet har det du trenger, men mange vil nok ta med trimflaps og varmer på utstyrslisten. Foto: Terje Bjørnsen

Vi tror mange vil finne ut at båten trives spesielt godt mellom 20-25 knop. Dessuten er det verdt å ta med seg kjørekomforten i rolig gange, der du med lukket bakdør heller registrerer bølgenes klukking mot skroget, enn hva motoren driver med.

Ikke gå glipp av våre båtsaker! Meld deg på vårt gratis nyhetsbrev her.

VI MENN BÅT MENER

Med en fornuftig norgespakke på utstyrsfronten og 200 hk på hekken, koster Antares 8 snaut 700 000 kroner. Da får du etter vår mening en båt med mange ulike bruksområder og god funksjonalitet, uten å betale ekstra for unødvendig pynt og forseggjorte detaljer.

TEKNISKE DATA: Beneteau Antares 8

Lengde: 8,23 meter
Bredde: 2,76 meter
Vekt tom: 1985 kg
Drivstoff: 280 liter
Vann: 100 liter
Personer: 9
Soveplasser: 2-3
Kabiner: 1
Anbefalt motor: 200 HK
Pris: 690 000 kroner

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her