ACTION: Den nye Anytec A27 er som skapt for fart og tåler røffe værforhold bedre enn de fleste.
ACTION: Den nye Anytec A27 er som skapt for fart og tåler røffe værforhold bedre enn de fleste. Foto: Terje Bjørnsen

Test: Anytec A27

En rå helårsbåt

Den nye modellen fra den svenske alu-spesialisten er et solid verktøy under røffe forhold.

Publisert

Anytec har opp gjennom årene skaffet seg et rykte for å lage noen av de hvasseste kjørebåtene i denne størrelsen. Slike som tåler å bli herjet med når det blåser opp og bølgene såpass tøffe at de fleste andre fritidsbåter snur og drar tilbake i havna.

En av de mest kjente og lengstlevende modellene har vært Anytec 750 SPD. Nærmest en legende blant de store aluminiumsbåtene. Da kreves det sitt av en etterfølger, og etter den første testen virker det ikke som om Anytec har slurvet med nye A27.

500 hester

A27 er litt større – 20 cm bredere og 30 cm lengre. Dessuten er det nå godkjent for motorer opp til 500 hk. I dag er de sterkeste serieproduserte utenbordsmotorene på 400-425 hk, men Anytec tar høyde for at det er mer underveis.

Vårt testeksemplar er slik sett relativt beskjedent motorisert med sin Evinrude E-tec-motor på 300 hester. Men så langt er det den kraftigste motoren den norske importøren Frydenbø Marine har å by på. Ikke for det, vi synes toppfarten på snaut 50 knop er mer enn nok, men når båtene blir så skarpskodde som Anytec A27, vil kundene gjerne ha det maksimale man kan sette på hekken.

Uansett passer karakteren til den direkteinnsprøytede totakteren båtens egenskaper svært godt. Det er noe eget, heseblesende og dyrisk med brølet fra en totakter som presses til sitt ytterste. Når den i tillegg er en grovkalibret V6-er, blir ikke opplevelsen dårligere.

BESKYTTET: Du sitter lunt bak en kraftig vindskjerm. Særlig føreren er godt beskyttet. Litt hygge må man også ha, og passasjerene sitter greit i U-sofane akter.
BESKYTTET: Du sitter lunt bak en kraftig vindskjerm. Særlig føreren er godt beskyttet. Litt hygge må man også ha, og passasjerene sitter greit i U-sofane akter. Foto: Terje Bjørnsen

Kniv i varmt smør

Det er halvsurt, blåser frisk bris og småregner i Drøbaksundet. Strømsjøen er krapp og hissig. Selv om Anytec A27 er dimensjonert for større bølger enn dette, er de av den typen som kan gjøre livet om bord ubehagelig. Særlig i høye hastigheter.

Når du ser på de skarpe, slanke formene til A27 kommer det ikke som noen bombe at dette går som kniv i varmt smør. Det er bare å gi gass, justere motortrimmen en smule og dundre av gårde. Et viktig bidrag er de to svært gode fører- og copilotstolene fra Öhlin. Stolfestet og dempermekansimen oser det kvalitet av, og komfortbidraget i røff sjø hersker det ingen tvil om.

DEMPET: Setene for fører og copilot har en elegant utført og effektiv dempermekanisme.
DEMPET: Setene for fører og copilot har en elegant utført og effektiv dempermekanisme. Foto: Terje Bjørnsen

Solid vindskjerm

Lune tresorter og dype tepper på dørken ser du naturligvis forgjeves etter i aluminiumsverstingen Anytec A27. Men litt kos på sjøen innbyr cockpiten likevel til, med en dyp og behagelig U-sofa akter. Et mer vindutsatt sted enn fører- og copilotsete når det går fort, men den solide vindskjermen gir likevel en fin avveining mellom beskyttelse og et utseende som fortsatt vipper i sportslig retning.

Den nye kjøremaskinen fra Anytec gjør dermed ikke skam på tradisjonen – verken når det gjelder kvalitet, høy pris eller dynamiske egenskaper.

MOTOR: Anytec A27 er dimensjonert for hele 500 hester.
MOTOR: Anytec A27 er dimensjonert for hele 500 hester. Foto: Terje Bjørnsen

TEKNISKE DATA

Anytec A27

Lengde, m: 8,41

Bredde, m: 2,55

Vekt u/motor, kg: 1681

Personer: 8

Tank, l: 390

Motor: 200-500 hk

Pris med 300 hk: Fra 1 036 000,-

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.