<b>TESLA MODEL 3:</b> Teslas folkeelbil Model 3 er forventet på norske veier i 2019.
TESLA MODEL 3: Teslas folkeelbil Model 3 er forventet på norske veier i 2019. Foto: Salwan Georges / The Washington Post (Getty Images)

Tesla Model 3:

Tesla Model 3: Pris, rekkevidde, dato og plass i bagasjerom

Tesla senker prisen med opp til 115.000 kroner på Tesla Model 3. Her er alt du trenger å vite om test, pris, rekkevidde, dato i Norge og plass i bagasjerom for Model 3.

Publisert Oppdatert

Tesla har hatt enorm suksess i Norge med sin luksuselbil Tesla Model S.

Da elbilen ble lansert i Norge i slutten av 2012, startet prisen på rundt 450.000 kroner.

For den prisen fikk en rekkevidde som forbikjørte alle andre elbiler på markedet, og det attpåtil i et design som antagelig fikk Audis designere til å sette kaffen i halsen.

Prisen økte fort, og i dag starter prisen realistisk på 650.000 for en Model S.

Det er her «folkeelbilen» Tesla Model 3 spinner inn i bildet.

Model 3 markedsføres som en rimeligere og enklere elbil, men som samtidig forventes å gi bra rekkevidde i et pent design.

Pris på Tesla Model 3

35.000 dollar er den annonserte utropsprisen på Tesla Model 3. Det er startprisen med bakhjulstrekk og uten ekstra utstyr.

Teslasjef Elon Musk har tidligere uttalt at han forventet at folk flest ville oppgradere bilen fra standardutgaven til en bil med utstyr for nærmere 42.000 dollar.

Her i Norge ligger forventet reell pris på mellom 400.000 kroner og 500.000 kroner.

Det er et godt stykke unna prisen for en toppspekket Model 3 i Performance-klassen. I pinsehelgen 2018 annonserte flere nyheter vedrørende prisen på Model 3.

- Alt inkludert, hjul, lakk etc. (unntatt autopilot) er prisen 78.000 dollar. Omtrent det samme som BMW M3, men 15 prosent raskere og med bedre kjøreegenskaper. Vil slå alt i klassen på bane, skriver Musk på Twitter.

Det er faktisk 3500 dollar - om lag 30.000 kroner - dyrere enn den rimeligste Tesla Model S i USA.

Regnet i «tesladollar» (se faktaboks) vil prisen for toppmodellen av Model 3 komme på rundt 656.000 kroner.

1 tesladollar ≈ 8,41 kroner

Med utgangspunkt i den norske og amerikanske prisen på rimeligste Tesla Model S har vi regnet ut hva dollarprisen i USA i praksis utgjør i Norge inkludert elbilfordeler.

74.500 dollar for Tesla Model S 75D tilsvarer i praksis 626.820 kroner i Norge.

Det vil si at for hver tesladollar i USA må en ut med 8,41 kroner i Norge.

Vi understreker at dette bare er lek med tall, og spekulasjon for vår side.

Det er også noe dyrere enn starprisen på Model S i Norge, som ligger på rundt 627.000 kroner. Til gjengjeld ligger prisen for en toppspekket Model S P100D på over 1,1 millioner kroner.

Selv om drøyt 78.000 dollar ikke er overraskende dyrt for en P-modell, er prisnivået høyere enn forventet.

I slutten av juni oppdatert Tesla nettsidene, og gjorde flere varianter av Model 3 rimeligere.

Performance-utgaven kan nå bestilles med mindre utstyr for om lag 520.000 norske kroner, melder Electrek. Her snakker vi altså en prisreduksjon på godt over 100.000 kroner.

Årsaken til prisreduskjonen er i praksis at mye utstyr - som 20 tommers hjul, karbonspoiler og aluminiumspedaler - ikke lenger er inkludert, men blir tilleggsvalg.

Prisen på firehjulstrekk har også sunket.

Tesla Model 3 med firehjulstrekk og største batteripakke starter nå på 53.000 dollar, tilsvarende 445.730 norske kroner regnet i «tesladollar».

En undersøkelse blant 8000 personer som hadde forhåndsbestilt Tesla Model 3, viser at kjøpere forventet høyere priser enn 35.000 dollar.

Med utgangspunkt i prisene for ekstrautstyr til Model S og Model X i 2017, forberedte kjøperne seg på en sluttpris på mellom 390.000 og 480.000 kroner.

Snittet for de 14 nordmennene som var med i undersøkelsen ligger på 53.400 dollar, altså om lag 470.000 kroner. Undersøkelsen er fra april 2017, men viser likevel at kjøperne må hoste opp vesentlig høyere summer om de skal ha en toppspekket bil.

Det er dataforsker Ben Sullins som har satt sammen tabellene basert på informasjon fra Model3Tracker.info. Du kan leke med en interaktiv utgave her.

Svært få oppgir at de kommer til å gå for standardmodellen uten noen form for oppgraderinger. Det ville heller ikke vært et handlemønster Tesla kunne levd med på kort sikt.

- Å levere den rimeligste Model 3 med en gang, ville fått Tesla til å tape taper penger og dø. Vi trenger 3 til 6 måneder og et produksjonstall på 5000 biler i uken for å kunne leve med 35.000 dollar, skriver Musk på Twitter.

Test av Model 3

I samarbeid med Vi Menn Bil har Side3 publisert den første ordentlige testen av Model 3 på norsk:

Model 3 har fått generelt god mottakelse av motorjournalister.

Det amerikanske forbrukermagasinet Consumer Reports, derimot, ga bilen slakt i en bremsetest, var mindre imponerte av en del kupéstøy og at understellet er for stivt. De valgte derfor å ikke anbefale kjøp - en knusende dom amerikanske forbrukere lytter til.

Teslasjef Elon Musk lovet umiddelbart å forbedre bremselengden via en programvareoppdatering som ble sendt til alle kundene. Det er nå gjort, og bremselengden fra 96 km/t sank fra 37,5 meter til 31,5 meter i snitt.

Dermed gjør Consumer Reports helomvending og har endret dommen over Model 3 til «anbefalt kjøpt».

Consumer Reports kommenterer at de aldri tidligere har sett en slik forbedring av en bil via en oppdatering over luften.

KUN ÉN SKJERM: Tesla Model 3 har ikke et vanlig dashbord. All informasjon fra bilen blir vist på én 15 tommers skjerm plassert til høyre for føreren. Det er den som tydelig stikker opp på bildet over.
KUN ÉN SKJERM: Tesla Model 3 har ikke et vanlig dashbord. All informasjon fra bilen blir vist på én 15 tommers skjerm plassert til høyre for føreren. Det er den som tydelig stikker opp på bildet over.

Rekkevidde for Tesla Model 3

Model 3 kommer med to batteripakker, som markedsføres som «standard» og «lang rekkevidde».

Tesla har ikke bekreftet hvilke batteripakker Model 3 vil bli utstyrt med, men de anslår at rekkevidden på standardpakken er rundt 220 miles - som blir rett over 35 mil. «Lang rekkevidde» er oppgitt til 310 miles - som blir tett på 500 km.

Model 3 er mindre, enklere og kommer med langt færre valg enn Model S, men tilbyr uanstrengt kjøring og en god rekkevidde på minst 350 kilometer for standardmodellen
Teslas offisielle blogg, 6. april 2017

Men det kan virke som om Tesla underdriver den faktiske rekkevidden.

LIKE LANG REKKEVIDDE SOM MODEL S 100D: Den Tesla-dedikerte nettsiden Teslarati har regnet ut EPA-rekkevidden til long range-utgaven av Tesla Model 3. Den ligger et godt stykke over den offisielle rekkevidden.
LIKE LANG REKKEVIDDE SOM MODEL S 100D: Den Tesla-dedikerte nettsiden Teslarati har regnet ut EPA-rekkevidden til long range-utgaven av Tesla Model 3. Den ligger et godt stykke over den offisielle rekkevidden. Foto: Lars Wærstad / Side3 (Egmont Publishing)

Ifølge nettsiden Teslarati, som har sett nærmere på detaljene i rekkeviddetesten til amerikanske Environmental Protection Agency (EPA) av Model 3, blir rekkevidden på Model 3 long range i virkeligheten vesentlig lengre: 334 miles. Altså rundt 540 km.

EPA oppgir at kapasiteten på batteriet er drøyt 80 kWh.

Rekkevidde er svært viktig for potensielle kunder, så hvorfor skulle Tesla ønske å skjule rekkevidden EPA kommer fram til?

Oppfatningen på forumet Model 3 Owners Club er at Tesla underdriver rekkevidden for ikke å ramme den langt mer kostbare flaggskipmodellen Model S 100D som har en oppgitt rekkevidde på 335 miles.

Les hvordan Teslarati regnet sammen EPA-rekkevidden for Tesla Model 3 long range her.

1 tesladollar ≈ 8,41 kroner

Med utgangspunkt i den norske og amerikanske prisen på rimeligste Tesla Model S har vi regnet ut hva dollarprisen i USA i praksis utgjør i Norge inkludert elbilfordeler.

74.500 dollar for Tesla Model S 75D tilsvarer i praksis 626.820 kroner i Norge. Det vil si at for hver tesladollar i USA må en ut med 8,41 kroner i Norge.

Vi understreker at dette bare er lek med tall, og spekulasjon for vår side.

Om over 50 mil likevel ikke er nok til å komme fram til målet, får Model 3 i likhet med sine storebrødre Model S og Model X tilgang til hurtigladerne til Tesla, men for Model 3 vil det koste penger å lade fra første kilowattime.

BAGASJEROM PÅ 400 LITER: Det er vesentlig mindre plass i Tesla Model 3 enn i Model S.
BAGASJEROM PÅ 400 LITER: Det er vesentlig mindre plass i Tesla Model 3 enn i Model S.

Mål, plass, bagasjerom og utstyr i Tesla Model 3

Tesla har bekreftet Tesla Model 3 er snaut 4,7 meter lang (4694 mm). Det er 28 centimeter kortere enn Model S.

Høyden er anslått å være 1,4 meter og bredden er anslått å være 1,9 meter.

Tesla Model 3 har plass til fem voksne personer.

Elbilen mangler et tradisjonelt dashbord, men har en liggende 15 tommers berøringsskjerm i midtkontsollen. Unikt for Model 3 er et viftesystem som strekker seg over hele bilens bredde.

Total plass i bagasjerom foran og bak er bekreftet å være 14 kubikkfot, som er tilnærmet lik 400 liter. Model S har til sammenlikning 850 liter med bagasjerom. Panseret og bakluka må åpnes manuelt.

Model 3 bygges i en miks av aluminium og stål.

MULIGHET FOR GLASSTAK: Tesla bekrefter på tesla.com/compare at glasstaket på Model 3 vil være et tilvalg.
MULIGHET FOR GLASSTAK: Tesla bekrefter på tesla.com/compare at glasstaket på Model 3 vil være et tilvalg. Foto: Skjermbilde (Tesla.com)

Tesla forsøker fremdeles å dempe forventingene til Model 3 i forhold til Model S. Blant annet har Model 3 under 100 konfigurasjoner mens Model S har over 1500.

I slutten av mai 2017 bekreftet Tesla noen av de konfigurasjonene:

Alle bilder og videoer vi har sett av Model 3 viser bilen med det mye omtalte glasstaket. Men i en sammenlikning med Model S Tesla har publisert på sine nettsider, oppgir bilprodusenten glasstaket som ekstravalg.

Bilen leveres kun med springfjæring og leveres med enten 18 eller 19 tommers hjul.

I likhet med Model S oppgir Tesla at også Model 3 leveres med "fullverdige selvkjørende egenskaper".

MODEL S VS. MODEL 3: Denne gif-en illustrerer forskjellen i størrelse mellom Tesla Model S og Model 3.

Dato for Tesla Model 3 i Norge

Produksjonsversjonen av Tesla Model 3 ble avduket sommeren 2017. Tallene for forhåndsbestillinger verden over er skyhøye, minst 450.000 biler skal være reservert.

Tesla bekrefter på sine nettsider av ventetiden for Model 3 er mellom 12 og 18 måneder for nye reservasjoner i Norge.

Tesla har slitt med å få opp produksjonen av Model 3, og Elon Musk har innrømmet at de satset på for høy grad av automatisering ved samlebåndene. I løpet av første halvdel av 2018 har produksjonen imidlertid tatt seg opp.

Tesla oppgir på sine norske nettsider at «Model 3-reservasjoner i dag har et estimert leveringstidspunkt tidlig i 2019».

Tesla Model 3 spotted ! It's very nice car!#teslamodel3 #tesla #teslacar

A post shared by Roger Li (@rogeronline2014) on

Ytelser og funksjoner i Tesla Model 3

Vi kjenner ikke til antall hestekrefter eller dreiemoment, men Tesla bekrefter at standardutgaven av Model 3 med bakjhulstrekk unnagjør 0-100 km/t på mellom 5,1 og 5,6 sekunder. Med firehjulstrekk går tiden ned til 4,5 sekunder. Toppmodellen presser den tiden ned til 3,5 sekunder.

Elbilen skal være utstyrt med maskin- og programvare som kan gjøre den helt selvkjørende.

Denne artikkelen oppdateres jevnlig med ny informasjon om Tesla Model 3.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.