<b>GODT BÅTVALG:</b> Vi hjelper deg å finne riktig båttype til de gode dagene på sjøen. Her en Yamarin Cross 64 BR
GODT BÅTVALG: Vi hjelper deg å finne riktig båttype til de gode dagene på sjøen. Her en Yamarin Cross 64 BR Foto: Terje Bjørnsen

Den store småbåtguiden

Slik velger du riktig båt

Daycruiser, bowrider, konsollbåt, skærgårdsjeep...? Fortvil ikke, i denne båtguiden rydder vi opp i begrepene og hjelper deg på vei mot et vellykket båtkjøp

Publisert Oppdatert

Det er ikke lett å navigere forbi alle skjær i sjøen når du skal velge ny eller brukt båt. Enten det er for småkjøring på hytta, øyhopping i skjærgården eller for lengre oppdagelsesturer.

Det er ofte en oppfatning om at man må betale svært mye for en god familiebåt, men det stemmer ikke. Det finnes nemlig mange gode og rimelige familiebåter.

Priser fra 20.000 - 800.000 kroner

I denne småbåtguiden går vi gjennom egenskapene til de vanligste båttypene med lengde fra 4–7 meter og priser fra 20 000 til 800 000 kroner.

Det er i denne størrelsen de aller fleste nordmenn kjøper båt og utvalget er stort. Med disse enkle tipsene blir det lettere å finne ut hvilken båttype som passer dine behov og lose båtkjøpet trygt i havn.

Vi har tatt utgangspunkt de erfaringene vi har gjort gjennom våre båttester i Vi Menn Båt de siste 10 årene. Prisantydningene for bruktbåter gjelder årsmodeller fra 2010 til 2015.

LES OGSÅ: Årets viktigste båtnyheter

Landstedsbåt: Enkelt og rimelig

Da plastbåtrevolusjonen satte Norge på vannet i løpet av 60- og 70-årene, var det de åpne småbåtene som dominerte. Økende velstand har gjort at mange nå velger en større båt.

<b>BÅTGLEDEN BEGYNNER HER:</b> En enkel landstedsbåt med liten motor er et fint sted å starte.
BÅTGLEDEN BEGYNNER HER: En enkel landstedsbåt med liten motor er et fint sted å starte. Foto: Pioner

Men fortsatt er denne båttypen attraktiv: Det er rimelige, lette båter med enkelt vedlikehold mange kan klare selv. De fungerer med små motorer fra 5 til 25 hk, bruker lite drivstoff og kan kjøres uten sertifikat. Sjekk at båt og motor fungerer med det antall personer du skal ha om bord og gir ønsket fart.

Båter av denne typen tilbyr naturlig nok lite værbeskyttelse og moderat sitte- og kjørekomfort. De egner seg best til korte turer, transport og fiske.

LES OGSÅ: Test av Pioner 10 Classic, 12 Maxi og 14 Active

<b>PÅ FISKETUR:</b> Viktig å tenke på bruksområder før du velger båt
PÅ FISKETUR: Viktig å tenke på bruksområder før du velger båt Foto: Terje Bjørnsen

Blir det flere barn og voksne om bord er det viktig å velge en båt med god stabilitet og bæreevne.

Ikke alle modeller har like gode løsninger for selvdrenering. Skal den ligge i lengre perioder uten tilsyn er det viktig å sjekke før kjøp.

Prisområde: Ny 40 000 til 100 000 kroner, brukt 20 000 til 60 000 kroner

Konsollbåt: Mange veier til målet

Kjært barn har mange navn og båttypen refereres ofte til som skjærgårdsjeep. De siste årene har variasjonene over temaet blitt så mange at konsollbåt er det mest dekkende.

SITTEPLASS BAK: Den enkleste og rimeligste formen for konsollbåt. Her en Terhi 450 CC.
SITTEPLASS BAK: Den enkleste og rimeligste formen for konsollbåt. Her en Terhi 450 CC. Foto: Terhi

Hva er det nå egentlig med denne konsollen? I sin enkleste form er det der du finner ratt, gass og vindskjerm plassert. På større båter gjerne med oppbevaringsrom og kartplotter i tillegg. Disse båtene er litt større og har kraftigere motor enn landstedsbåtene. Typisk 4,5 til 6 meter og fra 50 til 115 hk.

Her får du god fart, mye plass i forhold til størrelsen og mer komfort. Varierende grad av beskyttelse mot vind og vær.

Plasseringen og utformingen av konsollen er det viktigste å merke seg når du er på jakt etter en slik båttype. En kort forklaring:

På mindre modeller er den ofte plassert bak, slik at du sitter på akterbenken og kjører. Det gir bra plass forover i båten, men sjekk at du faktisk sitter godt på førerplassen.

<b>SPORTSLIG:</b> Med senterplassert konsoll er Askeladden C61 CC en riktig morsom og rask sak.
SPORTSLIG: Med senterplassert konsoll er Askeladden C61 CC en riktig morsom og rask sak. Foto: Terje Bjørnsen

Når båten blir litt større kan konsollen flyttes framover og du får to separate stoler, i tillegg til akterbenken som passasjerplass. Transport- eller sitteplass i baugen.

<b>LUN:</b> Med to konsoller og dør i mellom er Buster XL en komfortabel modell.
LUN: Med to konsoller og dør i mellom er Buster XL en komfortabel modell. Foto: Petter Handeland

Den luneste og mest familievennlige utgaven har to separate konsoller på hver side med dør i midten. Da blir cockpiten beskyttet mot elementene og det er gjerne en god kalesjeløsning.

Prisområde: Ny 150 000 til 300 000 kroner, brukt 80 000 til 200 000 kroner

Daycruiser: Den behagelige løsningen

En av de klassiske båttypene det er lett å definere: Her har du dekk, solid vindskjerm, komfortable sitteplasser i cockpit. Avhengig av størrelsen en kabin som kan brukes til oppbevaring, småbarnas formiddagslur eller en overnatting for to. Noen har også toalettløsning.

<b>KOMFORT:</b> Uteplassen i en klassisk daycruiser som denne Flipper 640 DC er et deilig sted å tilbringe en sommerdag.
KOMFORT: Uteplassen i en klassisk daycruiser som denne Flipper 640 DC er et deilig sted å tilbringe en sommerdag. Foto: Flipper

Krysser du av for «daycruiser» på et finn-søk, dukker det imidlertid opp masse feilkategoriserte båter, så tunga rett i munnen. DC-konseptet fungerer best fra 5,5 meter og opp til vår 7-meters grense. Her finner du mange gode familiebåter. Motorstørrelse fra rundt 100 til 200 hk vil fungere godt.

Skal vi velge et ord for å beskrive DC-en i forhold til de andre konseptene må det være «komfort». Du sitter i en dyp, godt beskyttet cockpit med behagelig sittegruppe og fine pilot- og copilotstoler. En båt som passer bedre til hygge- og langturer i skjærgården, enn fiske og transport.

Prisområde: Ny 350 000 til 600 000 kroner, brukt 180 000 til 450 000 kroner

Bowrider: Alle får sitt

I utgangspunktet et amerikansk bade- og solbåtkonsept der daycruiserens dekk og kabin er erstattet med sitteplasser forut.

Nordiske båtbyggere har imidlertid tatt ned plysj- og putefaktoren betydelig: Dermed er bowrideren blitt en glimrende krysning av konsollbåtens praktiske egenskaper og daycruiserens hyggefaktor.

<b>FAMILIEHYGGE:</b> Store og små trives forut i en rommelig bowrider. Her i en Bella 700 BR
FAMILIEHYGGE: Store og små trives forut i en rommelig bowrider. Her i en Bella 700 BR Foto: Terje Bjørnsen

Sitteplassene forut gir bedre mulighet til å fordele passasjerene, det er også et fint sted for barna. Samtidig beholder du mye av de komfortable og godt beskyttede sitteplassene bak vindskjermen. Også her fungerer konseptet best fra 5,5 meter og med motorer som for DC-båtene.

Prisområde: Ny 300 000 til 600 000 kroner, brukt 200 000 til 400 000 kroner

Styrehyttebåt: Stenger værgudene ute

<b>HELÅRSBÅT:</b> Sting 630 Fast Track er en av de mange nye styrehyttebåtene på markedet.
HELÅRSBÅT: Sting 630 Fast Track er en av de mange nye styrehyttebåtene på markedet. Foto: Terje Bjørnsen

Også dette en båttype med mange navn – helårsbåt, kabinbåt, pilothouse – men det viktigste i er at den har et styrehus eller kabin der man kan være beskyttet mot vær og vind underveis. Ikke overraskende et populært valg på Vestlandet og i Nord-Norge.

Med også sørpå har båtkjøperne oppdaget styrehyttebåtenes fortreffelighet. Ikke minst fordi konseptet har utviklet seg kraftig de siste årene. Det har gått fra enkle båter, med store akterdekk for fiske og transport, til mer familievennlige trivselsløsninger.

Skal du bruke båten mer til hygge enn nytte, sjekk at den har gode sitteløsninger i kabinen og på akterdekket. Du finner også modeller med enkle bysse- og toalettløsninger om behovet er der.

<b>SITTEPLASSER:</b> Til familiebruk er det viktig at styrehyttebåten har nok og gode sitteplasser for alle som skal være med.
SITTEPLASSER: Til familiebruk er det viktig at styrehyttebåten har nok og gode sitteplasser for alle som skal være med. Foto: Terje Bjørnsen

Det blir ikke like mye fart, gode sjøegenskaper og myke puter som i en daycruiser eller bowrider. Men du verden så deilig å slippe kalesjestyret når regnbygen nærmer seg, eller du skal fortøye for kvelden. Styrehyttekonseptet fungerer best fra rundt 6 meter med motor fra 100 hk.

Prisområde ny 380 000 til 800 000 kroner, brukt 270 000 til 450 000 kroner

Motorvalget

De fleste store båtmerkene i Norge har knyttet seg opp til et motormerke. Eksempelvis kommer Askeladden med Suzuki, Yamarin med Yamaha, Nordkapp med Evinrude, Flipper med Mercury og AMT med Honda, for å nevne noen av de viktigste.

Det fungerer stort sett helt greit, men siden det er forskjeller og nyanser når det gjelder teknikk og egenskaper er det smart å være bevisst når du velger båt/motorpakke.

LES OGSÅ: Utvalget av RIB-er har aldri vært større i Norge

<b>VIKTIG: </b>Riktig motorvalg gir den beste båtopplevelsen
VIKTIG: Riktig motorvalg gir den beste båtopplevelsen Foto: Terje Bjørnsen

Aller viktigst: Ikke kjøp båten med for liten motor. Etter at hk-avgiften forsvant er prisforskjellene moderate. Er båten godkjent for motor fra 60-100 hk, er det bedre å velge 80 eller 100 hk enn minste motor. Det handler ikke om toppfart, men at du får en båt som går godt med flere personer om bord. Lavere turtall gjør at det blir mindre støy i de mest brukte fartsområde. Så lenge du ikke kjører med full gass, er økningen i forbruk maginalt.

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her