KØ INN TIL OSLO: Det kan fort tette seg på vei inn til Oslo. Bildet er fra Ryen på Ring 3/E6 sørfra til Oslo.
KØ INN TIL OSLO: Det kan fort tette seg på vei inn til Oslo. Bildet er fra Ryen på Ring 3/E6 sørfra til Oslo. Foto: Heiko Junge (NTB scanpix)

Rushtidsavgift

Snart kan det koste 120 kroner dagen å kjøre i Oslo

Rushtidsavgift er innført i Bergen. Nå kan Oslo stå for tur.

Publisert

London har hatt rushtidsavgift mellom klokken 07.00 og 18.00 hver ukedag siden 2003. Avgiften er stiv, på litt over 140 kroner, men har effekt.

15 prosent færre biler kjører inn til London og storbyen har sett en nedgang på 30 prosent i trafikken innenfor selve avgiftssonen.

Nå er det kanskje Oslo sin tur, som en del av Oslopakke 3.

Les også: Slik gikk det da alle bilene på E6 ble stoppet

Avgift på 120 kroner?

En skisse utarbeidet av konsulentselskapet COWI viser at en passering inn over bygrensen kan komme til å koste 120 kroner for en dieselbilist, skriver VG på papir torsdag.

Anbefalt lesning: Mytene og fakta om hybrid, hydrogen og diesel

Ifølge byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg i MDG skal det være lokalt flertall for rushtidsavgift. Leder av samferdsels- og miljøkomiteen i bystyret, Eirik Lae Solberg (H), sier samtidig til VG at Oslo Høyre er i mot:

- Vi synes rushtidsavgift er en dårlig løsning for de transportutfordringer
Oslo-regionen står overfor. Veldig mange innbyggere i Oslo Akershus er avhengige av å bruke bilen i rushtiden. For mange familier er 120 kroner
en daglig økonomisk byrde som det blir vanskelig å bære, og det legger vi vekt på, sier han til avisen.

Les også: Bråbrems for elbilsalget i Danmark

Forsker: Rushtidsavgift i Bergen ser ut til å fungere

Etter at Bergen fikk rushtidsavgift, har i gjennomsnitt 20.000 færre biler passert gjennom bomringen i rushet hver morgen.

Ifølge P4 , som har hentet tallene fra Bergen bompengeselskap, er nedgangen i trafikk i morgenrushet mellom 6.30 og 9.00 nærmere 14 prosent.

Siden 1. februar har det kostet 45 kroner å passere i dette tidsrommet, samt mellom 14.30 og 16.30 – noe som er 26 kroner mer enn ellers i døgnet.

Les også: Så dyrt blir det å parkere langs gata i Oslo med nytt byråd

– Disse tallene viser at den effekten vi så etter de to første to ukene, har holdt seg utover våren. Så avgiften ser jo ut til å fungere etter hensikten, sier Kjell Werner Johansen, assisterende direktør ved Transportøkonomisk Institutt (TØI).

Han mener imidlertid at klimaeffekten er usikker, ettersom det totale antall biler gjennom døgnet fortsatt er like høyt.

Rushtidsavgiften i Bergen ble innført for å få bukt med høy luftforurensning, samt å få bedre flyt i trafikken. (©NTB)

(function(d, s, id){ var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0], p = (('https:' == d.location.protocol) ? 'https://' : 'http://'), r = Math.floor(new Date().getTime() / 1000000); if (d.getElementById(id)) {return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.async=1; js.src = p + "www.opinionstage.com/assets/loader.js?" + r; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'os-widget-jssdk'));
blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.