<b>EL-TILPASSING:</b> E-trofit er et konsept for ombygging av vanlige dieselbusser til elektrisk drift. Ifølge det tyske selskapet vil det koste bare halvparten av det en ny elektrisk buss koster.
EL-TILPASSING: E-trofit er et konsept for ombygging av vanlige dieselbusser til elektrisk drift. Ifølge det tyske selskapet vil det koste bare halvparten av det en ny elektrisk buss koster. Foto: Denis Linine/in-tech

Aktuelt for norske nyttekjøretøy

Slik kan dieselbussen bli elektrisk

En bakaksel med elektromotor kan ganske enkelt og rimelig gjøre dieseldrevne busser og tunge kjøretøy elektriske, hevder tysk selskap.

Publisert Oppdatert

Münchenfirmaet in-tech står bak en ny bakaksel som fullstendig kan erstatte dagens versjon. Ved å ta ut hele dieselmotoren – som da blir overflødig, blir det også god plass til nødvendig elektronikk og ikke minst batterier. I første omgang har selskapet tatt sikte på å bygge om busser, men bakakselen kan også brukes på lastebiler og andre nyttekjøretøy.

– I praksis kan denne teknologien brukes også på andre nyttekjøretøy, det er spesielt interessant for vare- og persontrafikk i byområdene, kommenterer Christine Oertel. Hun er kommunikasjonsansvarlig for in-tech som har vunnet den tyske mobilitetsprisen for konseptet.

For å lese denne artikkelen må du ha et abonnement på SIDE3+
Klikk her for 30 dager gratis tilgang
Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her

Som abonnent på SIDE3+ får du

  • Premium dybdeartikler og dokumentarer fra Vi Menn, Villmarksliv, Jakt og Alt om Fiske
  • Grundige og unike tester
  • Eksklusive bildereportasjer
  • 20% rabatt* på Fjellsport.no
  • * rabatten gjelder ikke tilbudsprodukter, Norrøna, elektronikk, kart, fiskeutstyr, ernæring, pakkepris, automatisk priset og outlet.
Disse artiklene får du på SIDE3+ akkurat nå