SUV: SEAT Tarraco kommer til Norge tidlig neste år, i første omgang med 190-hesters diesel, firehjulstrekk og DSG-automatgir. Den kan fås som fem- eller syvseter.
SUV: SEAT Tarraco kommer til Norge tidlig neste år, i første omgang med 190-hesters diesel, firehjulstrekk og DSG-automatgir. Den kan fås som fem- eller syvseter. Foto: Produsent

seat tarraco

Kjøpt Skoda Kodiaq? Kanskje vil du angre litt nå

Nesten samme bilen, men billigere. Og dessuten kommer den som plug in-hybrid neste år.

Publisert Oppdatert

15 år etter at merket forsvant fra det norske markedet er SEAT tilbake. Det hadde et ganske lurvete omdømme, men SEAT er nå en del av VW-konglomeratet, og er den raskest voksende bilprodusenten i Europa. Ifølge SEAT har de Europas yngste kunder og en fortjeneste som er 63 prosent høyere enn i 2017.

- Vi har forvandlet SEAT til et relevant merke for stadig flere, sier Luca de Meo, SEAT-bossen fra Italia.

SEAT skal levere en ny modell hver 6.måned og høstens nyhet et Tarraco.

FOLKE-SUV: Ifølge SEATs visepresident for
Research and Development, Dr. Matthias Rabe, er Tarraco et "mesterverk". Den er i hvert fall en folkelig SUV med pene linjer.
FOLKE-SUV: Ifølge SEATs visepresident for Research and Development, Dr. Matthias Rabe, er Tarraco et "mesterverk". Den er i hvert fall en folkelig SUV med pene linjer. Foto: Martin Jansen

7 ting vi vet om Tarraco

Den er litt av en VW

Tarraco blir storebror til Arona og Ateca. Den bygges over samme lest som konsernsøsken Skoda Kodiaq som også må anses som nærmeste konkurrent. Tarraco kan som Kodiaq fås som både 5- og 7-seter. Den er bygget på Volkswagen-konsernets MQB-A-plattformen (Modularer Querbaukasten), som tar høyde for elektrifisering.

Den skal være trendy

SEAT skal være en ungt og hipt merke og betegnende nok fikk Tarraco navnet sitt etter en avstemning som SEAT arrangerte online. Tarraco er romersk for Tarragona hvor bilen hadde verdenspremiere. Den er designet i hipster-med-tatoveringer-og-velfrisert-skjegg-hovedstaden Barcelona, men skal settes sammen i trauste Wolfsburg.

Den se sprek ut

Linjene på Tarraco gjør at den ser sprekere og sportsligere ut enn Kodiaq. Etter hva vi kjenner til skal den også ha et litt strammere understell. Til Norge kommer bilen med DCC, adaptivt understell, som gjør at du kan velge mellom ulike kjøremodi, type komfort eller sport.

LENGRE: Tarraco er 3,8 centimeter lengre enn Kodiaq.
LENGRE: Tarraco er 3,8 centimeter lengre enn Kodiaq. Foto: Produsent

Den kommer som ladbar hybrid

Tarraco kommer til Norge tidlig neste år. I første omgang komme den med 190-hesters TDI (diesel) med firehjulstrekk og DSG-automatgir. Den kan fås med fem eller syv seter. Senere kommer også en 150-hester diesel når. Tarraco blir også produsert med bensinmotorer, men det er ikke sikkert de kommer til Norge. Bilen kan også fås med trekk kun på forhjulene, men det er usikkert om det alternativet blir å finne på Tarraco i Norge. Senere neste år kommer en meget interessant versjon i form av en plug in-hybrid med 210 hester, 400 Nm og en WLTP-oppgitt rekkevidde på 50 kilometer.

Den er større en Kodiaq

Som 5-seter har Tarraco et oppgitt bagasjevolum på 760 liter, som faktisk er 40 liter mer enn Kodiaq. Og den er faktisk større: 4735 mm mot Kodiaqs 4697 mm. Hengervekt er ikke oppgitt, men det er grunn til å tro at Tarraco med 190-hester diesel kan trekke 2500 kilo som Kodiaq.

KJENTE GREP: Eiere av nyere VW- eller Skoda-modeller vil kjenne igjen mange av elementene i førermiljøet i Tarraco. Men berøringsskjermen på toppen av midtkonsollen er særegen for Tarraco.
KJENTE GREP: Eiere av nyere VW- eller Skoda-modeller vil kjenne igjen mange av elementene i førermiljøet i Tarraco. Men berøringsskjermen på toppen av midtkonsollen er særegen for Tarraco. Foto: Foto: Produsent

Den har berøringsskjerm

BERØRT: 20-centimeter bred berøringsskjerm.
BERØRT: 20-centimeter bred berøringsskjerm. Foto: Martin Jansen

For de som kjenner Skoda (og Volkswagen) vil man kjenne igjen mange av elementene i cockpiten, men Tarraco kommer med enn 20 centimeter bred berøringsskjerm som er plassert på toppen av midtkonsollen. Sammen med det drøyt 26 centimeter brede instrumentpanelet utgjør den "Digital Cockpit".

Den skal koste mindre

SEAT skal være billigere enn Skoda. Tankegangen bak forretningsmodellen i Norge er å selge elle leie ut biler som er ferdig utstyrt. I Norge kommer SEAT-modellene med mye utstyr. Det betyr at prisen som oppgis kan virke høy sammenlignet med en grunnutrustet Skoda. Men nordmenn kjøper generelt ikke biler med lite utstyr. De kjøper biler med masse utstyr. Og sammenlignet med en godt utstyrt Skoda, skal SEAT være billigere. Tarraco kommer blant annet med metallic-lakk, tilhengerfeste og parkeringsvarmer som standard, samt det meste av moderne komfort- og sikkerhetsutstyr.

TEKNISKE DATA

2,0 TDI 190 hk 2,0 TSI 190 hk

Motor, cm³: 1968 1984

Effekt, hk ved o/min: 190/3500-4000 190/1500-4100

Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1750-3250 320/4200-6000

Egenvekt, kg (5 seter): 1816 1773

Tilhengervekt, kg: ikke oppgitt

Lengde/bredde/høyde, cm: 474/184/166

Akselavstand, cm: 280

Bakkeklaring, cm: ikke oppgitt

Bagasjerom, liter: 760 (700 liter som 7-seter)

Standard dekkdimensjon: 215/65 R17 - 235/55 R18 - 235/50 R19 - 235/45 R20

Forbruk, NEDC l/mil: Ikke oppgitt

CO₂-utslipp, g/km: Ikke oppgitt

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,0 8,0

Toppfart, km/t: 210 211

Pris fra, kr: ikke klar