<b>RENAULT ZOE: </b>Med den nye modellen blir Zoe lettere å lade.
RENAULT ZOE: Med den nye modellen blir Zoe lettere å lade. Foto: Renault

RENAULT SALGSSUKSESS

Europas mest solgte elbil blir betydelig bedre

Det ser kanskje ikke sånn ut på bildene, men mye har skjedd med salgssuksessen Renault Zoe.

Publisert Oppdatert

Syv år etter lanseringen blir Renault Zoe fornyet, og det dreier seg ikke bare om kosmetiske grep utvendig. Den blir lettere å lade og batterikapasiteten er økt.

Da Vi Menn Bil testet Renault Zoe gjennom vår faste 200 kilometer lange testrunde i 2017, ble resultatet en stipulert rekkevidde på 265 kilometer.

Rekkevidde

I en testrunde på 84 kilometer, og med lavere snitthastighet, ble den stipulerte rekkevidden 323 kilometer. Testen forgikk på sommerføre. Med større batterikapasitet øker også nye Zoe rekkevidden.

LES OGSÅ: Peugeot med ny elbil i populær SUV-klasse

Batterikapasiteten er økt fra 41 kWh til 52 kWh, og rekkevidden er dermed oppgitt til 390 kilometer etter den nye målemetoden WLTP.

Lademulighetene har vært Zoes akilleshæl på grunn av en særegen vri, men nå blir det annerledes. I tillegg til AC-lading (vekselstrøm) kan Zoe nå også hurtiglades på DC-ladestasjoner (likestrøm).

Med en effekt på 50 kW skal 30 minutters lading gi en kapasitet tilsvarende 150 kilometer. Nye Zoe leveres også med en ny ladekabel for lading i både IT og TN-nettverk og som har både Schuko- (2,1kw) og Type 2- (3,6kw) kontakt.

LØFT: Interiøret har fått seg et betydelig løft.
LØFT: Interiøret har fått seg et betydelig løft. Foto: Renault

Finere løsninger

Et annet ankepunkt mot Zoe har vært materialkvaliteten på interiøret. Men nå er harde og simple plastoverflater byttet ut med mykere materialer. En 9,3 tommer stor berøringsskjerm på midtkonsollen betjener navigasjon og underholdning.

LES OGSÅ: Slik kjøper du brukt elbil

Systemet Renault EASY LINK er utvidet med spesielle elbilfunksjoner som gjør at du blant annet kan finne ledige ladestasjoner i nærheten. Du kan også koble til smarttelefon og få opp apper på skjermen ved hjelp av Apple CarPlay og Android Auto.

Det nye og 10 tommer store førerdisplayet leveres helt fra det laveste utstyrsnivået. I utstyrsversjonen ZEN er bilen utstyrt med setetrekk i 100 prosent resirkulert stoff.

<b>2017:</b> Slik ser det ut i dagens Zoe.
2017: Slik ser det ut i dagens Zoe. Foto: Terje Bjørnsen

Zoe kan nå også fås med varme i rattet og en mengde moderne hjelpesystemer som skiltleser, automatisk dimming av fjernlys, blindsonevarsling, filskiftevarsler med filholderassistent og parkeringssensorer foran, bak og på siden. At den nå også kan fås med LED-hovedlykter er gledelig i et land med lang mørketid.

Ny kjøreinnstilling

ZOE LEVERING: De første kundene skal få bilene i september.
ZOE LEVERING: De første kundene skal få bilene i september. Foto: Renault

I Zoe sitter en elmotor på 100 kW som tilsvarer 135 hk mot 108 hk i dagens R110-versjon. Dreiemomentet øker fra 225 Nm til 245 Nm. Nye Zoe skal greie 0-100 km/t på under 10 sekunder og Renault oppgir en topphastighet på 140 km/t.

I tillegg til en ny elektronisk girspak e-shifter, kommer Zoe nå med en et nytt kjøremodus som gjør at du nesten ikke trenger å bruke bremsepedalen. Når B-modus er aktivert, reduseres farten betydelig raskere når føreren slipper gasspedalen. B-moduset skal gjøre det lettere å kjøre, spesielt i bytrafikk eller saktegående trafikk.

Prisene er ikke klare ennå, men leveringene skal starte allerede i september i år.

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her