<b>PORSCHE TAYCAN: </b>Designet vitner om at dette blir en superelbil. Det samme gjør prisen.
PORSCHE TAYCAN: Designet vitner om at dette blir en superelbil. Det samme gjør prisen. Foto: Porsche

Porsche Taycan

Porsche Taycan-sjef hinter om pris på elbilen. Den blir ikke billig

2365 nordmenn har allerede betalt 47 millioner kroner for å stå på venteliste.

Publisert

Taycan er Porsches første elbil, om vi ser bort ifra Lohner-Porsche. Den startet livet som Mission E, men har senere skiftet navn.

Fra før av vet vi at Taycan blir en bil med heftige spesifikasjoner. 0-100 km/t skal gå unna på under 3,5 sekunder takket være elmotorene på 440 kW (600 hestekrefter).

Rekkevidden skal være på over 400 km (EPA), og med et 800 volt-system skal ladingen være gjort på rekordtid - forutsatt at du har tilgang til en ekstremt potent hurtiglader, da.

Prisen på Porsche Taycan har vært det store, gjenstående spørsmålet. Speskulasjonene har vært mange, men nå angir Porsche selv et forventet prisnivå.

Minst 700.000 kroner?

Robert Meier er sjef for produksjonlinjen av Taycan. I et intervju med Auto News Europe forteller han at Porsche vil legge seg på en pris mellom Cayenne og Panamera for elbilen.

Hva en slik bil vil koste i Norge blir ren spekulasjon, men det jo lov å leke med tall.

I dag koster det som for mange vil være målestokken - Tesla Model S 100 D - fra 825.000 kroner.

- Tar man utgangspunkt i de tyske prisene for Cayenne og Panamera og det Meier sier, ville en Taycan i dag ha kostet (veldig omtrentlig) 85.000 euro med tyske avgifter, mens en Tesla Model S 100 D koster noe over 100.000 euro, sier Terje Bjørnsen.

Bjørnsen er motorekspert blant annet for Vi Menn.

<b>NÆR HJERTET: </b>Porsche Taycan startet livet som Mission E. «Taycan» betyr noe slikt som «livlig unghest» og spiller på Porshes kjerneverdier og logo fra 1952.
NÆR HJERTET: Porsche Taycan startet livet som Mission E. «Taycan» betyr noe slikt som «livlig unghest» og spiller på Porshes kjerneverdier og logo fra 1952. Foto: Porsche

Andre pekepinner kan man få gjennom den tyske startprisen på Audi e-tron (ca. 80.000 euro) og Jaguar I-Pace (78.000 euro). De bilene koster fra rundt 650.000 og 580.000 kroner i Norge. «Liksomprisen» for Taycan uten tysk moms og med dagens vekslingskurs er ca. 680.000 kroner.

- I så fall kunne man tippe at en Taycan vil koste fra rundt 700.000 kroner her i Norge, men da tar man ikke med i betrakningen hva Porsche faktisk kan få for en slik bil. Med et overskudd på over 4,1 milliarder euro i 2017 har ikke denne prestisjeprodusenten for vane å gi bort bilene sine, kommenterer Bjørnsen.

Porsche Taycan
Porsche Taycan
Porsche Mission E Porsche Taycan
Porsche Mission E Porsche Taycan

Over 2300 nordmenn på venteliste

Porsche i Norge bekrefter overfor Side3 at 2365 nordmenn i skrivende stund har betalt depositumet på 20.000 kroner for å sikre seg en plass i køen. Det vil si at Porsche har hentet inn drøyt 47 millioner kroner fra norske kunder allerede før den produksjonklare bilen er vist fram.

I september 2018 stod elbiler for en historisk rekord i Norge, de utgjorde nesten halvparten av alle nyregistrerte biler. Da er ikke bruktimporten tatt med. Inkludert ladehybrider stiger andelen til om lag 60 prosent.

Norge har som mål at alle nye biler som selges etter 2025 er såkalte nullutslippsbiler.