<b>BARE RØR:</b> Eksosrør? Bare optisk pynt. Taycan trenger ikke eksosrør.
BARE RØR: Eksosrør? Bare optisk pynt. Taycan trenger ikke eksosrør. Foto: Porsche

Nye elbiler 2019

Her testes luksus-elbilen som nesten 3000 nordmenn har reservert

Den blir lynrask, og det samme blir ladekapasiteten.

Publisert Oppdatert

Foreløpig har vi kun sett konseptversjonen av Porsche Taycan. Den produksjonsklare versjonen vises for første gang i september. Det skjer etter alle solemerker på bilutstillingen i Frankfurt. De første kundeleveringene skal skje på tampen av året, og de kan vente seg hvasse saker. Den kraftigste versjonen av Taycan vil etter alt å dømme ha elmotorer på 440 kW - rundt 600 hestekrefter. Porsche oppgir at bilen vil gjøre 0-100 km/t på under 3,5 sekunder.

LES OGSÅ: Slik blir Norges nye politihelikopter

Fire minutter lading, gir 100 kilometers rekkevidde

Taycan vil også ha et 800 volt-system som åpner for rekordrask lading. Porsche er del av VW-konsernet og Volkswagen er en av partnerne bak hurtigladenettverket Ionity. De første Ionity-laderne er allerede på plass i Norge, og er laget for opptil 350 kW ladeeffekt.

Foreløpig er det ingen elbiler som støtter 350 kW lading, ifølge Norsk Elbilforening. Taycan skal være den første, og ifølge Porsche skal det kun ta fire minutter å lade bilen for 100 kilometers rekkevidde med 350 kW-lading.

<b>SENT 2019:</b> Den produksjonsklare versjonen av Porsche Taycan vil bli vist senere i år.
SENT 2019: Den produksjonsklare versjonen av Porsche Taycan vil bli vist senere i år. Foto: Porsche

Macan blir elektrisk

Taycan vil bli fulgt opp av Taycan Cross Turismo - en slags allroad-versjon av Taycan. Cross Turismo-varianten skal komme kun kort tid etter Taycan. Og nå har Porsche bekreftet at det også kommer en tredje elbil: Neste generasjon av Macan vil bli helelektrisk. Porsche har allerede bekreftet av den får 800 volt-system, og at 50 prosent av alle nye Porsche-modeller kan være elektriske i løpet av 2025.

<b>CROSS TURISMO:</b> Kort tid etter Taycan kommer Taycan Cross Turismo-versjonen med høyere bakkeklaring og mer "allroad"-karakter.
CROSS TURISMO: Kort tid etter Taycan kommer Taycan Cross Turismo-versjonen med høyere bakkeklaring og mer "allroad"-karakter. Foto: Porsche

- Macan er en perfekt match med elmotorens karakter. For oss i Norge er det svært gledelig å konstatere at vi får nok en modell som treffer markedet godt, uttaler Morten Scheel, administrerende direktør i Porsche Norge.

<b>MACAN:</b> Nye Macan ble lansert i Europa i fjor. Neste generasjon av bilen blir helt elektrisk.
MACAN: Nye Macan ble lansert i Europa i fjor. Neste generasjon av bilen blir helt elektrisk. Foto: Porsche

I april 2018 åpnet Porsche for muligheten til å reservere Taycan - som på det tidspunktet fortsatt var konseptbilen Mission E. Reservasjonsløsningen ble utviklet av Porsche Norge, og var en periode kun tilgjengelig i det norske markedet. Nesten 3000 personer har betalt 20 000 kroner i depositum for å reservere Taycan.

LES OGSÅ: Pilotens siste ord: -Dette kan ikke skje!

– Vi har ingen planer om noen digital reservasjonsløsning på Macan i den nærmeste fremtid, opplyser Scheel.

- Den norske løsningen vi lanserte i fjor sommer gjelder kun for sedanmodellen av Porsche Taycan. Ettersom det blir et stort gap mellom når de to ulike modellene går i produksjon, vil det gå en god stund før vi eventuelt åpner for reservasjon, sier han.