911: Åttende generasjon Porsche 911.
911: Åttende generasjon Porsche 911. Foto: Porsche

Nye porsche 911

Nye Porsche 911 kan "se" vann i veibanen

Tiden da de råeste versjonene ble kalt «widowmakers» er over. Åttende generasjon av Porsche 911 er sikrere og mer moderne enn noen sinne.

Publisert

55 år etter at første 911 (901) ble vist frem i Frankfurt 12. september 1963 er det klart for 8. generasjon 911. Den hadde ikke verdenspremiere i hjemlandet, men i Los Angeles.

For det utrente 911-øyet kan det være vrient å oppdage hva som er nytt ved bilen. Utseendemessig ser den temmelig lik forgjengeren. Heldigvis finpusser Porsche bare litt på 911 utvendig. Her snakker vi evolusjon, ingen grunn til å klusse med et konsept som fungerer.

Men noe har skjedd: 911 (med internkode 992) er blitt fire centimeter bredere, og med visuell trekkraft fra LED-stripa på hekken, ser den mer muskuløs ut enn noen sinne.

911: Den ikonisk sportsbilen er blitt bredere og ser dermed enda mer muskuløs ut.
911: Den ikonisk sportsbilen er blitt bredere og ser dermed enda mer muskuløs ut. Foto: Porsche

Først ut av åttende generasjon 911 er Carrera S og Carrera 4S, begge med 3,0-liters boxermotorer som yter 450 hester, 30 mer enn i forgjengeren. Dreiemomentet er oppgitt til 530 Nm. Begge Carrera-versjonene leveres med en nyutviklet 8-trinns dobbeltclutch girkasse. Turboladerne skal være forbedret og det samme gjelder kjølingen av ladeluften. Både Carrera S og 4S skal greie 0-100 km/t på under fire sekunder, henholdsvis 3,7 og 3,6 sekunder, og toppfarten ligger over 300 km/t.

COCKPIT: Mindre knapper, mer berøring.
COCKPIT: Mindre knapper, mer berøring. Foto: Porsche

Nattsyn og Wet-mode

Innvendig kommer 911 nå med mye av det samme brukergrensesnittet som Panamera og Cayenne i form av 10,9-tommers berøringsskjerm.

Den kommer også med flere sikkerhetsassistenter som blant annet Night Vision. Systemet benytter varmesøkende teknologi til å oppdage mennesker og dyr. Du kan også få Porsche med adaptiv cruisekontroll. Helt nytt er Wet mode-funksjonen som oppdager vann på underlaget, forbereder bilens oppsett automatisk for våt veibane og advarer sjåføren.

911 Carrera S koster fra 1 615 900 kroner mens versjonen med firehjulstrekk koster fra 1 712 900 kroner.

FØRST: Original Porsche 911 (901 nummer 57).
FØRST: Original Porsche 911 (901 nummer 57). Foto: Porsche

Noen milepæler i 911-historien frem mot år 2000:

1963: Første 911 (901) ble vist frem i Frankfurt 12. september

1969: 2,0-liters æraen ble avsluttet i 1969 da slagvolumet økte til 2195 ccm.

1972: Med 1972-modellen økte slagvolumet til 2,4 liter. Samme år kom også versjonen som har legendestatus blant 911-fansen: 911 Carrera RS 2.7 med «ducktail»-spoiler. Den veide bare ett tonn, hadde 210 hk og en toppfart på 245 km/t.

LEGENDE: Ducktail-Carrera
LEGENDE: Ducktail-Carrera Foto: Porsche

1973: Toppmodellene kommer med kraftige turbomotorer og alle versjonene kom nå med galvanisert karosseri.

1974: 911 Turbo med treliters boxermotor. Den nøt godt av turbolader-teknologien hentet fra motorsporten, og produserte 260 hk.

1977: Intercooler og mer slagvolum, 3,3 liter, sørget for at Turbo-modellen dyttet ut 300 hk. Akselerasjonen fra 0-100 km/t var på intet mindre enn 5,2 sekunder, noe som var grensesprengende på 70-tallet. Toppfarten var på imponerende 260 km/t.

1978: Ting kun tyde på at fabrikken Zuffenhausen begynte å innstille seg på å avslutte 911-æraen. Fra 1978 kom nye modeller som den firesylindrede 924 og åttesylindrede 928. Så fulgte 944. Alle kom med motor foran og girkasse på bakakslingen. Det var meningen at disse modellene skulle erstatte 911 og gi Porsche flere ben å stå på. Men de kunne ikke erstatte ikonet, og etterspørselen etter 911 var høyere enn noen sinne.

BOXER: Porsche 911 Turbo 3,6.
BOXER: Porsche 911 Turbo 3,6. Foto: Porsche

1989: 911 med internkode 964 ble introdusert. Med 964 fikk 911 mer moderne former og ble også den siste generasjonen med stående frontlykter. 964 ble også første i sitt slag med firehjulsdrift som Carrera 4, noe den hadde fått fra Ferrari F40-konkurrenten 959. Med elektronisk kontrollert og hydraulisk regulert kraftdistribusjon var Carrera 4 forut for sin tid. Carrera 2 med kun bakhjulsdrift kom i 1989. En 3,6-liters, luftavkjølt boxer med seks sylindre tok slagvolumet til nye høyder.

WIDOWMAKER: GT2-versjonene er ytelsesmessig de råeste 911-versjonene,og ble kalt "widowmaker".
WIDOWMAKER: GT2-versjonene er ytelsesmessig de råeste 911-versjonene,og ble kalt "widowmaker". Foto: Porsche

1994: Internkode 933 ble siste 911-generasjon med luftavkjølte motorer. Nå kom den med multilink-hjulopphenget som er ansett som det kanskje viktigste utviklingstrinnet mot den såkalte «Weissach»-bakakselen, oppkalt etter motorsportavdelingens testbane med samme navn. 911 Turbo kom med to turboladere, 408 hk og firehjulstrekk som standard. Bakhjulsdrevne GT2 lanseres med 450 hk

996: Denne layouten på frontlyktene ble ikke videreført.
996: Denne layouten på frontlyktene ble ikke videreført. Foto: Porsche

1997: Femte generasjon med internkode 996 tok steget over i vannavkjølte motorer. Ikke alle satte pris på de nye og speileggformede frontlyktene. Men ytelsene var det ingenting å si på. 911 Turbo med 420 hester var den første serieproduserte 911 som brøt 300 km/t-barrieren. GT2 kom med 483 hester og keramiske bremseskiver. 911 GT3 ble lansert med 3,6-liters selvpustende motor (altså uten turbohjelp) som produserte 360 hk, senere 381 hk.

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.