NYE NISSAN LEAF: Dette interiøret er det mange nordmenn som vil bli godt kjent med i løpet av 2018. Nye Nissan Leaf er ventet å bli en av neste års bestselgere.
NYE NISSAN LEAF: Dette interiøret er det mange nordmenn som vil bli godt kjent med i løpet av 2018. Nye Nissan Leaf er ventet å bli en av neste års bestselgere.

Nissan Leaf 2018

Nye Nissan Leaf er den heteste bilen på markedet akkurat nå

Folkelig pris, rask levering og god rekkevidde slår an.

Publisert

Opel måtte slutte å ta imot bestillinger og har store problemer med levering av sin elbil Ampera-e. I tillegg hersker det usikkerhet rundt både produksjonen og leveringen av Tesla Model 3.

Akkurat det nyter Nissan godt av nå, når de lanserer andre generasjon av bestselgeren Nissan Leaf.

Riktignok er ikke rekkevidden på denne like god som på Ampera-e – men til gjengjeld loves det at bilen skal kunne leveres raskt. Dessuten er innstegsprisen lave 236.000 kroner.

Kombinert med rekkevidde på 378 kilometer, og et av klassens største bagasjerom (435 liter), er dette mye av forklaringen på at tusenvis av kjøpekåte nordmenn har signert kontrakt.

Les vår test av nye Nissan Leaf her

Slik ser andre generasjon av Nissan Leaf ut.
Slik ser andre generasjon av Nissan Leaf ut. Foto: Nissan

Over 3000

Knut Arne Marcussen er kommunikasjonssjef i Nissan Norge, og selv om han ikke vil ut med nøyaktig antall, slår han fast at responsen er voldsom.

– Ja, vi er oppspilte om dagen, ettersom vi ser at interessen for nye Leaf er skyhøy. Akkurat hvor mange som har signert kontrakt kan vi ikke gå ut i media med ennå. Det jeg kan si, er at vi allerede har passert 3.000 forhåndssolgte biler av den velutstyrte Launch Edition, som vi hadde kampanje på tidligere i vinter. Siden den tid har vi også startet salget de andre modellene, forteller Markussen.

Dette kappløpet er gull verdt for alle som vil ha elbil

Kommunikasjonssjef i Nissan Norge, Knut Arne Marcussen, gleder seg over responsen på nye Nissan Leaf.
Kommunikasjonssjef i Nissan Norge, Knut Arne Marcussen, gleder seg over responsen på nye Nissan Leaf. Foto: Nissan

Verdens mest solgte

Leaf er verdens- og Norges mest solgte elbil. Bare her til lands ruller det over 30.000 Leaf av første generasjon.

Det betyr også at de har en rekke kunder i systemet sitt allerede. Mange av disse er nå klare for å oppgradere til en ny Leaf.

Tradisjonelt har rundt halvparten av de "gamle" kundene valgt øverste utstyrsnivå på sin Leaf. Det er Tekna. Prisen er denne 286.000 kroner (eks. leverings omkostninger).

Jens kjøpte Norges første Nissan Leaf

Raskere og mer utstyr

Designet har blitt helt nytt, og mer sporty enn tidligere. Det har også skjedd ting med drivlinjen. Elmotoren yter 110 kw, som tilsvarer 150 hk. Det er en betydelig økning fra dagens modell som byr på 109 hk.

Det gjør naturligvis nykommeren raskere også. 0-100 km/t går unna på rundt 8,5 sekunder – mot over 11 sekunder på første generasjon.

Solgte 700 biler, bare den første dagen

Nissan leker også med tanken på å lage en sporty utgave av Leaf. Denne konseptbilen, Leaf Nismo, ble vist på en bilutstilling tidligere i vinter.
Nissan leker også med tanken på å lage en sporty utgave av Leaf. Denne konseptbilen, Leaf Nismo, ble vist på en bilutstilling tidligere i vinter. Foto: Nissan

Lengre rekkevidde

De første kundebilene i Norge er ventet å bli levert i februar. De som ønsker seg Leaf med bedre rekkevidde, må vente litt. Men en større batteripakke kommer.

Plus-utgaven skal klare over 500 kilometer. Denne vil føye seg inn som en av elbilene med best rekkevidde, sammen med Tesla, Opel Ampera-e og Renault Zoe.

Leaf-batteriene har forøvrig fortsatt en garanti på åtte år, eller 160.000 kilometer.

Lyst på en steintøff Nissan Leaf-modell? Sjekk denne!

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:

Blir saksøkt for å ha solgt sin egen bil

Topp 3: Diesel-verstinger til kupp-pris

Saab gikk konkurs - men her lever bilene videre

Mener de tilbyr bilverden noe vi aldri har hatt før

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.