Faraday Future skulle etter planen starte produksjonen av sin FF 91 allerede neste år. Så møtte de store problemer, men nå skal ny finansiering være på plass.
Faraday Future skulle etter planen starte produksjonen av sin FF 91 allerede neste år. Så møtte de store problemer, men nå skal ny finansiering være på plass. Foto: Faraday Future

Faraday Future

Nå kan Faraday Futures elbil FF 91 være reddet

Det så mørkt ut for elbilsatsingen.

Publisert

I kjølvannet av Tesla har det dukket opp flere oppstartsfirmaer som satser på nyutviklede biler.

Det at mange firmaer (og ofte rikinger) drømmer om å lage sin egen bil er ikke noe nytt. Men Teslas suksess har gitt mange blod på tann – og tro på at overgangen til elbiler gjør det enklere å slå seg inn i et marked som er dominert av de store gigantene.

En av dem er Faraday Future. De holder til i California og har fått betydelige investeringer fra Kina som har vært med på å finansiere driften så langt.

Tidligere i 2017 viste de fram konseptmodellen av elbilen FF 91.

Levering fra 2018

Det Faraday Future selv forteller om FF 91 er ikke småtterier:

  • Bilen skal ha 1050 hestekrefter og et batterisystem på 130 kWh, levert av LG.
  • Rekkevidden er oppgitt til rekordhøye 700 – 800 kilometer.
  • Det skal ta 4,5 timer å lade batteripakken fra 50 til 100 prosent, med et 240V hjemmelade-anlegg som er inkludert med bilen.
  • 0-100 km/t skal gå på like over 2 sekunder, bilen har både firehjulstrekk og firehjulsstyring.

Høres det kanskje litt for godt ut til å være sant? Vel, det tenkte nok mange da bilen ble avduket. Men i forbindelse med visningen tok Faraday opp bestillinger, med depositum på 5000 dollar, og lovet levering fra 2018.

Faraday Futures sjef for forskning og utvikling Nick Sampson avduket prototypen FF 91 sammen med en kinesisk investor i januar 2017. Så kom problemene. Nå spytter en indisk bilgigant inn penger.
Faraday Futures sjef for forskning og utvikling Nick Sampson avduket prototypen FF 91 sammen med en kinesisk investor i januar 2017. Så kom problemene. Nå spytter en indisk bilgigant inn penger. Foto: Ethan Miller / AFP (NTB Scanpix)

Dette kan bli til et nytt bilmerke

750 millioner kroner inn

Likevel er det ikke til å legge skjul på at Faraday har hatt sin dose med problemer. Byggingen av en planlagt fabrikk i Las Vegas ble avbrutt i fjor, angivelig fordi selskapet ikke klarte finansieringen. Flere nøkkelpersoner har også sluttet, noe som ble sett på som et svært dårlig tegn.

Dermed ville det nok ikke vært en stor overraskelse om Faraday Future stille og rolig forsvant, uten at FF 91 noen gang kom i produksjon.

Men denne uken kom det positive nyheter. Flere kilder hevder nemlig at indiske Tata skal investere hele 900 millioner dollar (rundt 7,5 milliarder kroner) i selskapet.

Det er i så fall en svært interessant nyhet, ikke bare økonomisk. Tata er et av verdens største privateide selskaper. Fra før eier de Jaguar Land Rover, i tillegg til at de har omfattende lokal bilproduksjon i India.

Faraday Future satser på en bil som absolutt skiller seg ut.
Faraday Future satser på en bil som absolutt skiller seg ut. Foto: Faraday Future

Tata-biler finnes også i Norge, se bare her:

Elektrisk SUV

Når de er villig til å satse så mye på Faraday, er det en klar indikator på at de har tro på selskapet og teknologien deres. De siste årene har Tata investert store summer i elektrisk satsing hos Jaguar Land Rover. Starten på det har vi akkurat sett, nemlig ladbare utgaver av Range Rover og Range Rover Sport.

Til neste år kommer Jaguars første elbil, SUV-en I-Pace.

I-Pace er første elektriske bil ut fra Jaguar Land Rover, den kommer til neste år.
I-Pace er første elektriske bil ut fra Jaguar Land Rover, den kommer til neste år. Foto: Jaguar

Hvis Faraday virkelig sitter på bransje-ledende teknologi, kan det være grunn til å vente at dette kjapt integreres i det Jaguar Land Rover selv jobber med.

Hos Faraday kommer pengene helt sikkert godt med. De hevder selv at de har mer enn 64.000 interessenter til FF 91. Men skal de lykkes, er de også avhengig av å få stablet en fabrikk på beina kjapt – og begynne å levere ut biler.

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:

Denne navne-tabben kommer til å koste skjorta

Bilen holdt på ruste opp – da tok eieren grep

Tiner motor med hårføner – kona lurer på om det er lurt...

Her har Jeremy Clarkson fått et "god" ide ...

Prøv SIDE3+ gratis
Klikk her for 30 dager gratis tilgang *
Har du lest disse?
* Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her