VIL TJENE MER: Flere bilprodusenter vil tjene penger på å vise tilpasset reklame i bilen. BMW testet teknologien allerede for flere år siden. Illustrasjonsfoto.
VIL TJENE MER: Flere bilprodusenter vil tjene penger på å vise tilpasset reklame i bilen. BMW testet teknologien allerede for flere år siden. Illustrasjonsfoto.

Tilpasset reklame

Nå blir reklame i bilen snart en virkelighet

Tilpasset reklame skal gi bilprodusentene mer penger i kassa.

Publisert

Bilprodusentene jobber kontinuerlig med å utvikle nye løsninger for å gjøre brukeropplevelsen bak rattet enklere og mer intuitiv.

De siste årene har vi sett en stor økning i bruk av både større og flere skjermer i forbindelse med bilens infotainment-system. I dag er Tesla blant produsentene som er lengst fremme på dette området.

Her styrer du i praksis alt fra én gigantisk skjerm, som også er koblet til internett. Det betyr at man kan surfe på nett, streame musikk og motta direkte trafikkvarslinger, for å nevne noe.

Reklame tilpasset deg

Nå ønsker flere bilprodusenter å benytte infotainment-systemet for å tjene noen ekstra kroner gjennom å tilby annonsering på bilens skjerm.

Amerikanske Telenav er allerede i gang med å utvikle denne løsningen, og har foreløpig inngått et samarbeid med General Motors, Ford, Toyota og Lexus. Tanken er at bilens GPS-posisjon avgjør hvilke annonser som vises på infotainment-skjermen. Når man er ute på tur kan det eksempelvis dukke opp reklame for nærliggende restauranter eller andre tilbud i området.

Reklamen skal naturligvis ikke distrahere føreren langs veien. Derfor vil den kun vises i det fører går inn i bilen, starter motoren eller venter på rødt lys. Annonsene skal forsvinne automatisk når bilen er i bevegelse, eller når infotainment-systemet brukes til andre formål.

Først i verden: Lanserer bil uten ratt allerede neste år

TOYOTA HAR INNGÅTT SAMARBEID: Toyota er blant produsentene som har inngått et samarbeid med Telenav for utvikling av reklame i bilen. Illustrasjonsfoto.
TOYOTA HAR INNGÅTT SAMARBEID: Toyota er blant produsentene som har inngått et samarbeid med Telenav for utvikling av reklame i bilen. Illustrasjonsfoto.

Lavere kostnader

Hensikten med bilannonseringen er i følge Telenav å generere ekstrainntekter til bilprodusentene, slik at de kan redusere kostnaden til bileieren ved abonnement på nettbaserte tjenester.

I tillegg til de nevnte produsentene, er det også kjent at BMW har testet mulighetene for bilreklame på sine iDrive-skjermer. BMW 7-serie prøvde ut teknologien, hvor annonsene baseres på bilens posisjon, tilbake i 2014.

Når reklamen inntar bilparken for fullt gjenstår å se, men skal vi tro den amerikanske utvikleren, er det ikke langt unna…

Video: Klarsynte Lille Bendriss hørte et smell, så omringes bilen av et kraftig magnetfelt.

EL

Bilprodusentene jobber kontinuerlig med å utvikle nye løsninger for å gjøre brukeropplevelsen bak rattet enklere og mer intuitiv.

De siste årene har vi sett en stor økning i bruk av både større og flere skjermer i forbindelse med bilens infotainment-system. I dag er Tesla blant produsentene som er lengst fremme på dette området.

Her styrer du i praksis alt fra én gigantisk skjerm, som også er koblet til internett. Det betyr at man kan surfe på nett, streame musikk og motta direkte trafikkvarslinger, for å nevne noe.

Reklame tilpasset deg

Nå ønsker flere bilprodusenter å benytte infotainment-systemet for å tjene noen ekstra kroner gjennom å tilby annonsering på bilens skjerm.

Amerikanske Telenav er allerede i gang med å utvikle denne løsningen, og har foreløpig inngått et samarbeid med General Motors, Ford, Toyota og Lexus. Tanken er at bilens GPS-posisjon avgjør hvilke annonser som vises på infotainment-skjermen. Når man er ute på tur kan det eksempelvis dukke opp reklame for nærliggende restauranter eller andre tilbud i området.

Toyota er blant produsentene som har inngått et samarbeid med Telenav for utvikling av reklame i bilen. Illustrasjonsfoto

Reklamen skal naturligvis ikke distrahere føreren langs veien. Derfor vil den kun vises i det fører går inn i bilen, starter motoren eller venter på rødt lys. Annonsene skal forsvinne automatisk når bilen er i bevegelse, eller når infotainment-systemet brukes til andre formål.

Først i verden: Lanserer bil uten ratt allerede neste år

Lavere kostnader

Hensikten med bilannonseringen er i følge Telenav å generere ekstrainntekter til bilprodusentene, slik at de kan redusere kostnaden til bileieren ved abonnement på nettbaserte tjenester.

I tillegg til de nevnte produsentene, er det også kjent at BMW har testet mulighetene for bilreklame på sine iDrive-skjermer. BMW 7-serie prøvde ut teknologien, hvor annonsene baseres på bilens posisjon, tilbake i 2014.

Når reklamen inntar bilparken for fullt gjenstår å se, men skal vi tro den amerikanske utvikleren, er det ikke langt unna…

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:

Nå blir taxien til Evald fra Ullensvang verdenskjent 

Stjeles bilen på tomgang, kan det bli rådyrt 

Én ting skremmer mange bort fra å kjøpe elbil

Mange lager farlige situasjoner – uten å vite det selv

blogg.no

Side3 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side3.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.