<b>TIDSDUELLEN:</b> BMW 3-serie representerer alle gode tradisjonelle verdier for en sports­sedan. Tesla Model 3 mange av de nye.
TIDSDUELLEN: BMW 3-serie representerer alle gode tradisjonelle verdier for en sports­sedan. Tesla Model 3 mange av de nye.

Test: BMW 320d xDrive og Tesla Model 3

3-serien mot Model 3

Den ene har vært den dominerende sports­sedanen i 50 år. Den andre vil gjerne sette standarden for de neste 50. Våre to test­duellanter er helt ulike, men samtidig ganske like.

Publisert Oppdatert

Eventyret med BMWs sportssedaner startet for alvor i 1968. Da lanserte bayerne den legendariske 2002-modellen. Firesylindret, toliters rekkefirer, 100 hk og toppfart på 180 km/t gjorde den til oppnåelig drømmebil for mange.

Den første 3-serie avløste 02-modellene i 1975 og var på alle måter en bil som pekte inn i fremtiden. Det ble en trendsetter og viste andre håpefulle sportssedan-produsenter hvor skapet skulle stå. Alfa Romeo var eksotisk og upålitelig, Mercedes traust og kjedelig. Audi laget snille belte- og bukseselebiler. Britene hadde driblet seg bort på hjemmebane og japanerne hadde så vidt kommet til Europa med robuste, men enkle industriprodukter. Det var klar bane for BMW-dominans.

For å lese denne artikkelen må du ha et abonnement på SIDE3+
Klikk her for 30 dager gratis tilgang
Abonnementet fortsetter å løpe for 79,- per mnd. Ingen bindingstid.
Har du allerede en bruker? Logg inn her

Som abonnent på SIDE3+ får du

  • Premium dybdeartikler og dokumentarer fra Vi Menn, Villmarksliv, Jakt og Alt om Fiske
  • Grundige og unike tester
  • Eksklusive bildereportasjer
  • 20% rabatt* på Fjellsport.no
  • * rabatten gjelder ikke tilbudsprodukter, Norrøna, elektronikk, kart, fiskeutstyr, ernæring, pakkepris, automatisk priset og outlet.
Disse artiklene får du på SIDE3+ akkurat nå